آیا می‌دانید مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی چیست؟ این سوال شاید چندین بار در ذهن شما نقش بسته باشد. جالب است بدانید که چشم‌های شما تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق مصرف مواد غذایی مناسب دریافت می‌کنند. از این رو باید بدانیم که مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی کدامند.

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

بیش‌ترین ماده‌ای که می‌تواند قوه‌ی بینایی را تقویت کند، بتاکاروتن است. این ماده نه تنها بینایی را تقویت می‌کند بلکه از چشم‌ها در برابر انواع بیماری‌ها همچون آب مروارید و شب‌کوری محافظت می‌کند. شما می‌توانید برای  دریافت بتاکاروتن از مواد غذایی نارنجی و زردرنگ همچون هویج، کدوحلوایی، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای نارنجی، پرتغال، زرده‌ی تخم مرغ و … استفاده نمایید.

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان خطر ابتلا به کاتاراکت را کم می‌کنند. همچنین مواد غذایی حاوی ویتامین‌ A و ویتامین C می‌تواند از نابینایی و آب سیاه جلوگیری کرده یا خطرات آن را کم کند. جالب است بدانید که بسیاری از دانشمندان استفاده از اسیدهای چرب را نیز عاملی برای کاهش خشکی چشم می‌دانند. پس تا می‌توانید از مواد غذایی سرشار از مواد مغذی استفاده کنید تا چشمانی سالم و تیزبین داشته باشید. در زیر شما را با تعدادی از مواد غذایی که می‌تواند بینایی شما را تقویت کند، آشنا می‌کنیم.

. تخم مرغ

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

یکی از مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی تخم مرغ است. این ماده‌ی غذایی سرشار از مواد مغذی بوده و زرده‌ی آن برای تقویت بینایی بسیار مفید است. شما می‌توانید از این مادهی غذایی در انواع غذاها، سالادها، پیش‌ غذاها و همچنین دسرها استفاده کنید.

. آووکادو یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

آووکادو یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان است که می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. این میوه که در مناطق گرمسیری یافت می‌شود در انواع غذاها، دسرها و سالادها به کار می‌رود.

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

. هویج

شاید بارها و بارها شنیده باشید که هویج و مواد غذایی از این دست که نارنجی رنگ و زرد رنگ هستند بینایی را تقویت می‌کنند. این مواد غذایی حاوی بتاکاروتن هستند که برای تقویت بینایی بسیار مفیدند و از چشم در برابر نورخورشید محافظت می‌کنند.

. سیر یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

سیر حاوی موادی است که به ساخت آنتی اکسیدان کمک می‌کند. این ماده‌ی غذایی با این خاصیت می‌تواند عملکرد گردش خون را بهبود بخشیده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. ازاین رو شما می‌توانید از این ماده‌ی غذایی در انواع غذاها، پیش غذاها و سالادها استفاده کنید. جالب است بدانید که بسیاری از افراد به دلیل خواص زیاد سیر آن را به شکل خام و درسته ناشتا مصرف می‌کنند.

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

. ماهی سالمون

یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی ماهی سالمون است. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که چشم را تقویت کرده و خشکی چشم را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده‌ی غذایی سرشار از ویتامین‌هایی چون ویتامین A و ویتامین  D است که هر کدام ویژگی‌های منحصربه فرد خود را دارند.

. سبزیجات برگ‌دار

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

از دیگر مواد غذایی که شما با دریافت آن می‌توانید بینایی را تقویت کنید؛ مصرف سبزیجات برگ‌داری همچون کاهو، اسفناج، کلم و … است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی چون ویتامین A ، ویتامین C، ویتامین B12، کلسیم هستند. به طور مثال اسفناج سرشار از ویتامین و مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان است که می‌تواند چشم‌های شما را تقویت کند.

شایان ذکر است که سبزیجات برگ‌دار زمانی بیش‌ترین ویتامین را به شما می‌رسانند که کم پخته شوند. ازاین رو از پختن زیاد سبزیجات بپرهیزد و آن‌ها را به شکل بخار پز استفاده نمایید.

. کاکائو

شاید باورتان نشود که کاکائو می‌تواند چشم‌های شما را تقویت کند. اما این خوراکی خوشمزه عملکرد ماهیچه‌های خونی چشم را تقویت می‌کند و در محافظت بخش‌های مهم چشم که قرنیه یکی از آن‌هاست کوشا است. ازاین رو سعی کنید برای تقویت بینایی از این ماده ی غذایی بیش‌تر استفاده نمایید.

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

در آخر پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن چشم‌هایی سالم و تیزبین از مواد غذایی حاوی ویتامین A همچون جگر و هویج، مواد غذایی حاوی ویتامین C چون توت‌فرنگی و پرتغال و فلفل دلمه‌ای، مواد غذایی حاوی ویتامین E چون بادام و فندق، مواد غذایی حاوی سلنیوم چون انواع آجیل و خوراک‌های دریایی، مواد غذایی حاوی روی چون جوانه‌ی گندم و مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب ضروری چون ماهی استفاده نمایید.