تفاوت فارموژل و فارماتون

مقدمه

در دنیای پیچیده مکمل‌های تغذیه‌ای، فارماتون و فارموژل دو گزینه محبوب برای کسانی هستند که به دنبال بهبود سلامت عمومی و انرژی خود هستند. با اینکه هر دو مکمل حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند به بهبود وضعیت فیزیکی و شناختی کمک کنند، نوع و میزان ترکیبات استفاده‌شده و هدف آن‌ها دارای تفاوت‌های بنیادینی است. در این مقاله، ما قصد داریم به بررسی تفاوت‌های این دو مکمل دارویی بپردازیم تا به شما کمک کنیم تصمیم آگاهانه‌ای برای تامین نیازهای سلامت گرفته و مصرف کنید.

ترکیبات اصلی و عملکرد

فارماتون

فارماتون یک مکمل غذایی است که توسط Boehringer Ingelheim ، یک شرکت آلمانی که در اواخر دهه ۱۸۰۰ تأسیس شد، ساخته و تولید شده است. به گفته سازندگان، فارماتون حاوی ترکیباتی است که می تواند به کاهش خستگی، کاهش استرس و جلوگیری از شرایط جسمی و روحی ناشی از سن، بیماری یا رژیم غذایی نامناسب کمک کند. فارماتون عمدتاً در شمال آفریقا و خاورمیانه در دسترس است و در انواع بزرگسالان، ورزشکاران، کودکان و زنان باردار و شیرده عرضه می شود. تا زمانی که با پزشک مشورت نکرده اید، فارماتون را مصرف نکنید یا به کودکان فارماتون ندهید.

یک کپسول ژریاتریک فارماتون، دارای ۴ گروه متعادل از مواد فعال است که میتواند در حفظ سلامت عمومی و برطرف ساختن نیازهای روزانه نقش مهمی داشته باشد.

  • عصاره گیاه جینسینگ با غلظت مناسب جهت کمک به تحریک فعالیتهای جسمی و ذهنی
  • ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب که نیاز روزانه فرد را به شکلی مطلوب تامین مینماید.
  • مواد موثر در متابولیسم چربی ها جهت کمک به کاهش ذخائر چربی کبد و جلوگیری از تجمع چربی در عروق خونی

فارموژل

از سوی دیگر، فارموژل حاوی مجموعه‌ای مشابه اما گسترده‌‌تری از ترکیبات است که برای پشتیبانی از سلامت و کارایی شامل جینسنگ، DMAE برای بهبود خلق و حافظه، ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی است. فارموژل دارای اجزاء خاص دیگری مانند کلین، روتین، و اسیدهای چرب ضروری مانند لینولئیک و آلفا-لینولنیک است که به نوبۀ خود ممکن است در بهبود عملکرد قلبی، کاهش اضطراب و یا کنترل قند خون نقش داشته باشند.

عناصر تشکیل دهنده فاموژل و فارماتون

عناصر تشکیل دهنده

فارموژل

فارماتون

جینسینگ

۴۰

۴۰

ویتامین A

۴۰۰۰ IU

۴۰۰۰IU

ویتامین B1

۲.0mg

۲.0mg

ویتامین B2

۲.0mg

۲.0mg

ویتامین B6

۱.0mg

۱.0mg

ویتامین B12

۱.0mg

۱.0mg

ویتامین C

۶۰.0mg

۶۰.0mg

ویتامین D

۴۰۰ IU

 ۴۰۰ IU

ویتامین E

۱۰.0mg

۱۰.0mg

نیکوتینامید

۱۵.0mg

۱۵.0mg

آهن

۱۰.0mg

۲۰.0mg

کلسیم

۱۰.0mg

۱۰.0mg

فسفر

۷۰.0mg

۹۰.۳mg

فلورین

۰.۲mg

۷۰.0mg

کوپر

۱.0mg

۰.۲mg

پتاسیم

۸.0mg

۱.0mg

منیزیم

۱۰.0mg

۱.0mg

منگنز

۱.0mg

۸.0mg

زینک

۱.0mg

۱۰.0mg

روتین

۲۰.0mg

۱۰.0mg

کولین

۶۶.0mg

۱.0mg

اینوسیتول

۶۶.0mg

۱.0mg

لینولئیک اسید

۶۶.0mg

۱.0mg

لینولنیک اسید

۶۶.0mg

۶۶.0mg

تفاوت در خواص اثربخشی

فواید و هدف:

هر چند هر دو محصول هدف بهبود کلی وضعیت دریافت کننده را دارند، اما تمرکز خاص فارموژل روی بهبود خلق و خو، حافظه، افزایش انرژی و همچنین پشتیبانی از ساختار و کارکرد استخوان‌ها و دندان‌ها است. در مقابل، فارماتون بیشتر روی افزایش انرژی، کاهش خستگی، کاهش چربی خون و کمک به بازیابی بدن در دوران نقاهت تمرکز دارد.

دوز و روش مصرف:

توصیه‌های دوز مصرفی برای هر مکمل متفاوت است و باید بر اساس دستورالعمل‌های محصول و توصیه‌های پزشکی دنبال شوند. مصرف بی‌رویه هر کدام از این محصولات می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود، بنابراین دقت در پیروی از دستورالعمل‌ها ضروری است.

عوارض جانبی و ملاحظات

عوارض فارموژل

سردرد، سرگیجه، واکنش های گوارشی(تهوع، معده درد، استفراغ، اسهال) و واکنش های حساسیت مانند خارش گزارش شده است.

داروی فارموژل حاوی عصاره غنی شده جینسینگ

عوارض جانبی فارماتون

استفاده از فارماتون ممکن است عوارض جانبی مانند مشکلات خواب، بثورات پوستی، سردرد، احساس سرگیجه یا مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ، حالت تهوع و درد شکم ایجاد کند. اگر بیماری کلیوی دارید نباید از فارماتون استفاده کنید.

هر نوع مشکل در هضم یا جذب گلوکز یا گالاکتوز؛ اختلال ذخیره آهن مانند هموکروماتوز؛ یا غلظت بالای کلسیم، ویتامین A یا ویتامین D در خون شما. از آنجایی که فارماتون ممکن است حاوی سویا، روغن بادام زمینی یا لاکتوز باشد، اگر به هر یک از این مواد حساسیت دارید، نباید از مکمل ها استفاده کنید.

  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • واکنش‌های پوستی
  • تداخل با داروهای دیگر

تداخل دارویی

فارماتون می‌تواند با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، ترکیبی از مواد معدنی و جینسنگ موجود در آن ممکن است با داروهای ضد انعقاد خون، داروهای دیابت و داروهای فشار خون واکنش نشان دهد.

نتیجه‌گیری

با در نظر گرفتن ترکیبات و تفاوت‌های ذکر شده، اهمیت دارد که قبل از انتخاب مکمل، اهداف سلامتی شخصی و نیازهای جسمی خود را مد نظر قرار دهید. توصیه می‌شود که قبل از شروع مصرف هر مکمل، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. انتخاب درست مکمل می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند، اما تنها در صورتی که به درستی و با دقت انتخاب شود.