امگاها انواع مختلفی دارند که وجود برخی از آن‌ها برای بدن بسیار ضروری است. امگاها شامل اسیدهای چرب امگا ۳ – ‌۶ – ۷ و ۹ هستند. جالب است بدانید که برخی از امگاها برای بدن ضروری هستند و برخی خیر. اسیدهای چرب ضروری آن دست از امگاها هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌ها نیست. از این رو اسیدهای چربی که بدن برای فعالیت‌های بیولوژیکی به آن نیازمند است باید از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های دارویی همانند انواع ویتامین‌ها برای بدن تأمین شوند.

حقایق جالب در مورد مصرف امگاها

در گذشته به دلیل نوع مصرف مواد غذایی افراد از امگا ۳ بیش‌تری نسبت به امروز برخوردار بودند. در آن زمان بیش‌ترین مواد غذایی مصرفی شامل سبزیجات و ماهی‌ها بود که امگاهای مورد نیاز بدن را تأمین می‌نمود. اما در زندگی امروز به دلیل فاصله گرفتن از این نوع تغذیه و مصرف بیش‌تر فست‌فودها افراد امگاهای ضروری کم‌تری دریافت می‌کنند که این موضوع می‌تواند تا حدودی نگران کننده باشد. برای کسب حقایق جالب در مورد مصرف امگاها در این بخش همراه ما باشید.

حقایق جالب در مورد مصرف امگاها

امگاها شامل اسیدهای چرب امگا ۳ – ‌۶ – ۷ و ۹ هستند که از این میان برخی برای بدن ضروری و برخی دیگر غیر ضروری هستند. اسیدهای چرب ضروری برای بدن اسیدهای چرب امگا ۳ یا اسید لینولنیک و امگا ۶ یا اسید لینولئیک هستند که به ویتامین F نیز شهرت دارند. اما اسیدهای چرب امگا ۹ که به آن اسید اولئیک نیز می‌گویند؛ اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند که به اندازه‌ی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای بدن ضروری نیستند.

اسیدهای چرب امگا ۷ نیز برخلاف دیگر انواع خود برای بدن ضروری نیستند چون بدن می‌تواند آن را از چربی‌های دیگر برای بدن تولید نماید.

 مصرف امگاها

. اسیدهای چرب امگا ۳

یکی از حقایق جالب در مورد مصرف امگاها نکته‌ای است که باید در مورد اسیدهای چرب امگا ۳ بدانید. این گروه از اسیدهای چرب به خودی خود در بدن تولید نمی‌شوند و باید از طریق مصرف مواد غذایی برای بدن تأمین شوند. این گروه از اسیدهای چرب از اسیدهای چرب چندغیراشباع هستند که در فضای اتاق شکلی جامد دارند. جالب است بدانید که اسیدهای چرب غیراشباع از دیگر انواع خود بهتر است چون مانع از انسداد سرخرگ‌ها می‌شود.

مزایای استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳

. بر روی عملکرد هورمون‌ها تأثیر مثبت دارد

. بر روی سیستم ایمنی تأثیرگذار است

. سلامت قلب را به دنبال دارد

. سلامت ریه‌ها را موجب می‌شود

. سبب کاهش التهاب در بدن می‌شود

حقایقی در مورد مصرف امگاها

شما می‌توانید برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ از مواد غذایی نظیر ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی آزاد، روغن کانولا، سویا، بذر کتان، گردو استفاده نمایید. همچنین در برخی از موارد با تجویز پزشک می‌توانید از مکمل‌های این گروه از اسیدهای چرب استفاده کنید.

. حقایق جالب در مورد مصرف امگا ۶

این گروه از امگاها نیز از اسیدهای چرب چندغیراشباع هستند که وجودشان برای بدن الزامی است. البته به این نکته دقت کنید که میزان اسیدهای چرب امگا ۶ نباید از اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن بیش‌تر باشد. چون در این صورت التهابات در بدن افزایش می‌یابد. پس دقت کنید که از هریک از این گروه‌ها به اندازه‌ی کافی مصرف کنید.

مزایای مصرف امگا ۶ در کنار امگا ۳

حقایق جالب در مورد مصرف امگاها

. رشد و نمو بهتر کودکان

. تنظیم انعقاد و فشارخون

. پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

. ساخت غشای سلولی

. تأثیر مثبت بر ری سیستم مغز و اعصاب

. سلامت قلب، اعصاب و‌ سیستم ایمنی

شما می‌توانید با مصرف انواع روغن‌های گیاهی نظیر روغن سویا، ‌روغن بادام زمینی،‌ روغن ذرت، گلرنگ، آفتابگردان و تخم کدو مقدار امگا ۶ مورد نیاز برای بدن را تأمین کنید.

. حقایق جالب در مورد مصرف امگا ۹

اسیدهای چرب امگا ۹ از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند که به طور طبیعی در چربی‌های حیوانی و گیاهی یافت می‌شوند. جالب است بدانید که بدن خود می‌تواند این گروه از اسیدهای چرب را تولید نماید اما می‌توان آن را از طریق مصرف برخی از مواد غذایی نیز برای بدن فراهم نمود.

مزایای مصرف اسید چرب امگا ۹

. کاهش LDL خون یا همان کلسترول بد خون

. افزایش HDL یا همان کلسترول خوب خون

شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی نظیر انواع آجیل‌ها، روغن کانولا،‌ آفتابگردان و زیتون امگا ۹ مورد نیاز بدن را فراهم نمایید.

حقایق جالب در مورد مصرف امگاها

. حقایق جالب در مورد مصرف اسیدهای چرب امگا ۷

این گروه از اسیدهای چرب برخلاف دیگر انواع خود برای بدن ضروری نیست چون بدن می‌تواند آن را چربی‌های دیگر در بدن تولید نماید.

تأثیرات مثبت امگا ۷ بر روی بدن

. اسیدهای چرب امگا ۷ پیام هورمونی را در مراحل متابولیک حیاتی به بدن انسان ارسال می‌کنند.

. محافظت از بدن در برابر سرطان

. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

شایان ذکر است که روغن‌های گیاهی حاوی انواع امگاها باید به شکل چرخشی مصرف شوند. به طور مثال در یک بازه‌ی زمانی پس از مصرف روغن ذرت از روغن آفتابگردان یا زیتون و … به شکل متناسب استفاده نمایید. همچنین سعی کنید که در غذاهای خود از روغن حیوانی و جامد کم‌تر استفاده کنید یا اصلاً مصرف نکنید.