فهرست مطالب

    اسیدهای چرب امگا ۷ یا به اصطلاح پالمیتولئیک اسید بر خلاف دیگر انواع خود،‌ از دسته‌ی چربی‌های ضروری برای بدن نیستند و بدن می‌تواند آن را از چربی‌های دیگر موجود در بدن بسازد. دانشمندان بر این باورند که این گروه از اسیدهای چرب پیام هورمونی را در مراحل متابولیک حیاتی به بدن انسان ارسال می‌کنند. این دسته از دانشمندان بر این اعتقادند که اسیدهای چرب امگا ۷ از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان و همچنین دیابت نوع دو محافظت می‌کند.

    اسیدهای چرب امگا 7

    یکی از مهم‌ترین منابع غذایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۷ هستند، روغن سنجد تلخ است. این گیاه سرشار از ویتامین C است که نقشی مهم در حفاظت از پوست دارد.

    اسیدهای چرب

    شاید نام اسیدهای چرب امگا ۳ – ۶ – ۷ و ۹ به گوشتان آشنا باشد اما ممکن است در مورد ویژگی آن‌ها اطلاعات زیادی نداشته باشید. اسیدهای چرب ضروری برای بدن ما انسان‌ها، دسته‌ای از اسیدهای چرب هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌ها نیست. از این رو اسیدهای چربی که بدن برای فعالیت‌های بیولوژیکی خود به آن محتاج است باید از طریق خوردن غذا یا در مواردی از طریق مکمل‌های دارویی همانند مصرف انواع ویتامین‌ها تأمین شوند.

    اسیدهای چرب امگا 7

    اسیدهای چرب ضروری برای بدن به دو نوع اسیدهای چرب امگا ۳ یا اسید لینولنیک و امگا ۶ یا اسید لینولئیک تقسیم می‌شوند که به ویتامین F نیز شهرت دارند. در این میان اسید چرب امگا ۹ یا اسید اولئیک بر خلاف اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ به عنوان اسیدهای چرب تک غیراشباع شناخته می‌شوند. این مدل اسیدهای چرب به اندازه‌ی دو نوع دیگر برای بدن ضروری نیستند. اما اسیدهای چرب امگا ۷ بر خلاف دیگر انواع خود،‌ از دسته‌ی چربی‌های ضروری برای بدن نیست. بدن می‌تواند این مدل اسید چرب  را از چربی‌های دیگر موجود در بدن بسازد. حال برای آن‌که با این دسته از اسیدهای چرب که برخی از آن‌ها برای بدن ضروری و برخی دیگر غیر ضروری‌اند.

    اسیدهای چرب امگا ۷ چه نقشی در بدن دارند؟

    این دست از اسیدهای چرب نه تنها برای بیماری‌های قلبی وانواع سرطان مفید است بلکه در درمان چاقی نیز موثر است. تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۷ حساسیت به انسولین را بالا می‌برد. در واقع این نوع از اسیدهای چرب نقش کنترل کننده دارد. یعنی تعیین می‌کنند که گلوکز باید توسط بدن سوزانده شوند یا به چربی تبدیل شود. به دلیل همین ویژگی نیز امگا ۷ می‌تواند در پیشگیری از چاقی و درمان آن موثر باشد.

    ویژگی‌های اسیدهای چرب امگا ۷

    این گروه از اسیدهای چرب همانند دیگر انواع خود از گروه چربی‌های غیراشباع است. این گروه از چربی‌ها همچون روغن زیتون در دمای اتاق به شکل مایع هستند. اما چربی‌های اشباع برخلاف چربی‌های غیراشباع در عروق خونی رسوب می‌کنند و مشکلاتی در بدن ایجاد می‌کنند. اما این به آن معنا نیست که تمامی چربی‌های اشباع شده مضر هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که برخی از چربی‌های اشباع شده همچون روغن نارگیل برای بدن مفید هستند. در واقع ما باید بدانیم که کدام از اسیدهای چرب برای سلامت بدن ما مفیدتر هستند.

    اسیدهای چرب امگا 7

    میزان مصرف امگا ۷

    امگا ۷ برخلاف دیگر انواع خود از جمله چربی‌های ضروری برای بدن نیست. این چربی توسط بدن و از چربی‌های دیگر ساخته می‌شود. ازاین رو می‌توان با مصرف برخی از مغزها و همچنین روغن سنجد تلخ مقدار امگا ۷ مورد نیاز بدن را تأمین کرد. اما دقت کنید که مصرف این دست از مواد غذایی محدودیت‌هایی دارد و نباید بیش از اندازه از آن‌ها استفاده کرد.

    شایان ذکر است که برخی از اسیدهای چرب همچون امگا ۳ را می‌توان از مکمل‌ها نیز تأمین کرد. اما در مجموع در مصرف هیچ یک از اسیدهای چرب نباید بیش از اندازه زیاده‌روی کرد. پس سعی کنید که در مصرف هیچ یک از آن‌ها زیاده‌روی نکنید.