ویتامین های کلیدی برای رشد مو

موی انسان تقریبا ۱۵ میلیمتر در هر ماه رشد می کند که یکی از فرآیندهای کند و گاهی اوقات ناامیدکننده در بدن محسوب می شود.

به نقل از “استپ تو هلث”: «چه برای تغییر مدل مو یا افزایش حجم آن، افراد گاهی اوقات دوست دارند که رشد مو با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم یکی از بهترین گزینه هایی است که برای تحقق این هدف می توانید مد نظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که زیبایی موهای شما از درون بدن آغاز می شود. شما باید به میزان کافی مواد مغذی که برای حفظ سلامت، درخشش، زیبایی و رشد مناسب موی نیاز هستند را دریافت کنید.

برای تحریک رشد موی خود به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و ویتامین های ضروری برای رشد مو، به ویژه موارد زیر را در آن بگنجانید.

 

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که می تواند به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و همچنین رنگ طبیعی مو را حفظ کند.

یکی دیگر از فواید این ماده مغذی افزایش جریان خون به سمت پوست سر است که به دریافت هر چه بیشتر و بهتر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو کمک می کند.

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین C می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی، لیمو ترش، کیوی و گریپ فروت

  • بروکلی
  • اسفناج
  • گل کلم
  • جعفری

ویتامین B۳

این ویتامین نقش مهمی در تغذیه پوست سر و تقویت رشد مو ایفا می کند. زمانی که به میزان کافی ویتامین B۳ دریافت نکنید، موی شما می تواند درخشش خود را از دست داده و شکننده شود.

از جمله منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گندم و مشتقات آن
  • برنج
  • ماهی آنچوی
  • ماهی تن
  • مرغ
  • گوجه فرنگی

 

ویتامین B۷

این ویتامین بر تولید اسیدهای چرب در سلول های بدن انسان اثرگذار است که فولیکول های مو در پوست سر را تغذیه می کنند. مصرف منظم ویتامین B۷ قدرت تارهای مو را افزایش داده و به رشد سریع‌تر آنها نیز کمک می کند.

از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بادام و مغزهای خوراکی دیگر
  • زرده تخم مرغ
  • نخود سبز
  • شیر و محصولات لبنی
  • ماهی
  • عدس

ویتامین E

سلامت پوست سر نقش مهمی در شرایط موی شما دارد. ویتامین E می تواند سطوح اکسیژن در جریان خون را افزایش داده و گردش خون را تحریک کند که برای رشد سالم مو اهمیت دارد.

همچنین، این ویتامین رطوبت تارهای مو را حفظ می کند، آنها را قوی‌تر ساخته و در برابر آسیب جدی از آنها محافظت می کند.

از منابع غذایی خوب برای ویتامین E می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن های گیاهی
  • بادام زمینی و فندق
  • بروکلی
  • اسفناج
  • دانه های آفتابگردان
  • برگ چغندر

 

ویتامین A

ویتامین A به لطف خواص آنتی اکسیدانی خود نه تنها از موی شما محافظت می کند، بلکه در تقویت و محافظت از بینایی و پوست نیز موثر است.

ویتامین A می تواند بافت و درخشش مو را با تحریک تولید چربی هایی که از مو در برابر شکنندگی محافظت می کنند، بهبود ببخشد.

از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هویج
  • جگر
  • کره
  • پنیرهای چرب
  • بادام

 

ویتامین D

زمانی که پوست بدن انسان در برابر نور خورشید قرار می گیرد، امکان تولید ویتامین D در بدن فراهم می شود. این ماده مغذی می تواند به جذب بهتر کلسیم کمک کند. کلسیم یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت مو است. از این رو، مصرف ویتامین D به میزان کافی برای رشد مو اهمیت دارد.

از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر
  • قارچ
  • روغن ماهی کاد
  • پنیر
  • غلات غنی شده

نکته های دیگر برای مراقبت از مو

افزون بر توجه به رژیم غذایی، شما می توانید نکته های زیر را برای رشد سالم مو مد نظر قرار دهید:

از سشوار و اتوی مو زیاد استفاده نکنید زیرا گرما موجب خشکی مو و آسیب دیدن پوست سر می شود.

از مواد شیمیایی، مانند رنگ مو، و بیگودی زیاد استفاده نکنید.

طی فصل تابستان یا حضور در ساحل از موی خود محافظت کنید.

موی خود را به آرامی شانه کرده یا برس بزنید.

به میزان کافی آب بنوشید. تامین آب مورد نیاز بدن به هیدراته نگه داشتن مو کمک می کند.

مو و پوست سر خود را به خوبی بشویید. البته شستشوی روزانه توصیه نمی شود زیرا می تواند موجب از بین رفتن چربی های طبیعی شود که مو را نرم و سالم نگه می دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *