فهرست مطالب

    آیا برای اقدام به بارداری خود برنامه ریزی کرده اید ؟

    ویتامین های پیش از بارداری برای رشد نرمال و تکامل تمامی ارگان ها و بافت های جنین حیاتی است. پیشنهاد ما این است که سه ماه قبل از بارداری مصرف ویتامین ها را شروع کنید .

     

    ویتامین های ضروری قبل از بارداری

    اگر در روز های اول بارداری هستید و هنوز از ویتامین‌ها استفاده نمی کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اکنون با هم بررسی می کنیم که قبل از بارداری برای باردار شدن چه ویتامین‌هایی باید بخوریم.

     

    اسید فولیک قبل از بارداری

    این قهرمان از بروز مشکلات مغزی و عصبی جنین جلوگیری می کند و با به وجود آوردن سلول های قرمز خون (گلبول قرمز) لوله عصبی جنین را می بندد.

    کمبود اسید فولیک در سه ماه اول بارداری می تواند برای جنین بسیار خطرناک باشد در نتیجه از چند ماه قبل از اقدام برای بارداری اسید فولیک را برای بارداری بخورید.

    مقدار توصیه شده اسید فولیک برای زنانی که در سن باروری هستند ۴۰۰ میکروگرم در روز است. دقت داشته باشید ویتامین‌های قبل بارداری را بیش از اندازه مجاز مصرف نکنید.

     

    اسید فولیک می تواند از مشکلات احتمالی زیر برای جنین جلوگیری کند:

    • رشد ناکافی در رحم مادر
    • تولد نوزاد نارس
    • وزن پایین در هنگام تولد نوزاد
    • شکاف لب و کام

     

     

    این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های زیر هم می تواند مفید باشد:

    • آلزایمر
    • سکته
    • بیماری قلبی
    • پره اکلامپسی (عوارض بارداری)
    • بعضی از سرطان‌ها

     

    ویتامین ث قبل بارداری

    ویتامین ث (Vitamin C) نیز باید در زنجیره تغذیه قبل بارداری قرار گیرد. این ویتامین از ویتامین‌هایی است که قبل از بارداری باید مصرف شود و برای زن و مرد بسیار مهم و تاثیرگذار است.

    مصرف ویتامین‌ث برای زنان قبل از بارداری باعث افزایش ترشح هورمون‌ها می شود. در مردان نیز موجب افزایش اسپرم و پذیرش اسپرم‌ها از جانب تخمک‌ها می شود. DNA اسپرم را قوی تر می کند و باعث محافظت و قوی شدن اسپرم می شود. ویتامین ث  می تواند از اختلالات کروموزومی در نوزاد و سقط جنین جلوگیری کند.

     

    مصرف ویتامین E (ای) قبل بارداری

    ویتامین  (Vitamin E) هم مانند ویتامین ث برای تغذیه مرد و زن در قبل از بارداری مهم است. Vitamin E از DNA اسپرم محافظت می کند، این ویتامین همانند یک آنتی اکسیدان خوب و عالی در بدن انجام وظیفه می کند.

    Vitamin E در صورتی که در تغذیه قبل بارداری زنان قرار گیرد باعث تنظیم دوران تخمک گذاری می شود. در نتیجه زن می تواند به راحتی دوران تخم گذاری خود را تشخیص داده و اقدام به بارداری کند.

    لذا Vitamin E هم جز غذاهایی است که قبل از بارداری باید مصرف کنیم. بر اساس آخرین تحقیقات مصرف همزمان Vitamin E و D3 باعث افزایش چشمگیر احتمال باربری می شود.

    فراموش نشود که مصرف ویتامین E توسط مردان احتمال باروری را به شدت افزایش می دهد.

     

    B۱۲ از ویتامین‌های قبل بارداری

    برای تنظیم و تعادل بین تستوسترون و LH و FSH ویتامین B12 ضروری است. ویتامین B12 که در آب محلول است در حالت طبیعی در فراورده‌ها و محصولات حیوانی مانند پنیر، گوشت، تخم مرغ،  شیر و… بافت می شود.

    ب ۱۲ به تشکیل سلول های قرمز خون زنان باردار، و ترکیب DNA و سیستم عصبی آنها کمک می کند. در صورتی که از غذاهای آماده و فست فود استفاده می کنید و یا سیگار می کشید، احتمالا شما دچار کمبود وبتامین B12 هستید.

    ویتامین B۶ قبل از بارداری

    خانم‌هایی که قصد دارند باردار شوند حتما باید به مقدار لازم ویتامین ب‌۶  (Vitamin B6) مصرف کنند. این ویتامین به چرخه تخمک گذاری کمک شایانی می کند.

    پرولاکتین در بدن زنان باعث نامنظم شدن روند تخمک گذاری می شود. ویتامین B6 پرولاکتین موجود در بدن خانم‌ها را کاهش می دهد که منجر به منظم شدن چرخه تخمک گذاری می شود. این ویتامین ترشح‌هایی که میزان قند بدن را تنظیم می کنند را بهبود می بخشد. در دوران بارداری ویتامین B6 ویار صبحگاهی را تا حد بسیار زیادی از بین می برد.