آلودگی هوا از مهم‌ترین معضلاتی است که چند سالی است تمامی افراد از کوچک تا بزرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما آیا مصرف برخی از ویتامین‌ها می‌تواند بدن را در برابر آلودگی هوا ایمن کند. در این مقاله شما را با تعدادی از ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا بیش‌تر آشنا می‌کنیم.

ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا

ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا

یکی از روش‌هایی که می‌تواند تا حدودی از بدن در برابر آلودگی هوا محافظت کند؛ مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. شما می‌توانید از رژیم غذایی متنوعی استفاده کنید که دربردارنده‌ی آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. آنتی اکسیدان‌ها به راحتی می‌توانند با تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله کنند و در نهایت منجر به سلامت بدن شوند.

ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا

شایان ذکر است در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است و نورخورشید به اندازه‌ی کافی به زمین نمی‌رسد می‌توانید از منابع سرشار از ویتامین D استفاده نمایید.

. ویتامین C  یکی از ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا

این ویتامین محلول در آب می‌تواند به شکل روزانه مورد مصرف قرار گیرد. ویتامین C  آنتی اکسیدانی قوی است که از بدن در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند. همچنین این ویتامین می‌تواند تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد را که در اثر آلاینده‌ها ایجاد شده‌اند را از بین ببرد. پس لازم است در رژیم غذایی خود حتماً از این ویتامین استفاده نمایید.

ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا

فلفل دلمه‌‌ای، آب مرکبات تازه به خصوص آب پرتقال، نارنگی، خانواده کلم به خصوص کلم بروکلی، توت فرنگی، آب گریپ فروت، طالبی، کیوی و خوراکی‌هایی از این دست سرشار از ویتامین C  هستند که می‌توانند در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ قرار گیرند.

. ویتامین E

ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا

یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا ویتامین E است. این ویتامین نیز از آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که در مواد غذایی نظیر اسفناج، کدوحلوایی، کلم بروکلی، ماهی قزل آلا، روغن زیتون، میگو،‌ کیوی، آووکادو، انواع بادام‌ها، تخمه‌ی آفتابگردان و … یافت می‌شود. ازاین رو شما می‌توانید برای کاهش اثر آلاینده‌ها از منابع غذایی سرشار از ویتامین E استفاده نمایید.

. بتاکاروتن از دیگر ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا

ویتامین‌های ضروری برای مقابله با آلودگی هوا

از جمله منابع پیش‌ساز ویتامین A می‌توان از بتاکاروتن نام برد. این رنگ‌دانه‌ی ارگانیک در مواد غذایی و سبزی‌های زرد رنگ و نارنجی رنگ همچون هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ای زرد و قرمز رنگ، زردآلو، گرمک، انبه، نارنگی، خرمالو، آلو، هلو، شلیل و … یافت می‌شود.

‌. سلنیوم

مصرف مواد غذایی حاوی سلنیوم نیز تا حدودی می‌تواند اثرات مخرب آلاینده‌ها در بدن را کاهش دهد. جالب است بدانید که سلنیوم در میوه‌ها و سبزیجات به مقدار بسیار کم وجود دارد. ازاین رو شما باید آن را از طریق مصرف مواد غذایی نظیر گردو، ماهی و غذاهای دریایی، روغن آفتابگردان، جگر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و … برای بدن تأمین نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که مصرف ماهی‌های آزاد و سالمون به دلیل برخورداری از امگا ۳ به عملکرد سیستم تنفسی کمک شایانی می‌کنند. پس به اندازه‌ی کافی مصرف کنید.