در این مقاله می‌خواهیم در مورد تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون صحبت کنیم. فشارخون بالا که به پُرفشاری خون نیز شهرت دارد؛ یکی از بیماری‌های رایج در بین مردم دنیاست. این عارضه که به دلایل مختلف در بدن شکل می‌گیرد؛ می‌تواند تمامی اعضای بدن را تحت تأثیر خود قرار دهد.

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

فشارخون بالا می‌تواند خطراتی نظیر نارسایی قلبی، حملات قلبی و سکته های مغزی را به دنبال داشته باشد. ازاین رو باید بدانیم چگونه از بروز این عارضه پیشگیری کنیم یا اگر به آن مبتلا هستیم چگونه میزان آن را کاهش دهیم. شما می‌توانید برای سلامت بدن خود و کاهش میزان فشارخون رژیم غذایی سالمی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. کاهش وزن و پرهیز از سیگار و مشروبات الکلی می‌تواند از بدن شما در برابر خطرات فشار خون بالا محافظت نماید. اما این سوال برای بسیاری از ما پیش آمده که آیا ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون بالا تأثیرگذارند یا خیر. ازاین رو برای کسب اطلاعاتی در مورد تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون در این بحث همراه ما باشید.

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

در مورد این‌که آیا ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشارخون تأثیرگذارند یا خیر، تحقیقات بسیاری انجام شده‌است. برخی از نتایج تأثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون را مثبت دانسته‌اند و برخی دیگر معتقدند که ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون هیچ تأثیری ندارد. اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای کاهش فشارخون باید حتماً زیرنظر پزشک متخصص انجام شود وگرنه امکان دارد نه تنها فشارخون را کاهش ندهد بلکه افزایش آن را به دنبال داشته باشد. در زیر شما را با تعدادی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها که می‌تواند تأثیراتی بر فشارخون بالا داشته باشد آشنا می‌شویم.

. اسید فولیک یکی از ویتامین‌ها و مکمل‌های موثر بر فشار خون

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

اسید فولیک یا فولات یکی از ویتامین‌های گروه B است که می‌تواند فشار خون بالا را در دوران بارداری کنترل کند. اگر این ویتامین در دوران بارداری مصرف نشود می‌تواند خطراتی نظیر سکته مغزی، زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و پره‌اکلامپسی را به دنبال داشته باشد. ازاین رو اگر می‌خواهید دوران بارداری راحت داشته باشید و از خطر فشارخون بالا در امان باشید حتماً زیر نظر پزشک اسید فولیک استفاده نمایید.

. ویتامین C

برخی از محققین بر این اعتقادند که مصرف روزانه‌ی پانصد میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند تا حدی فشار سیستولیک خون را کاهش دهد. ازاین رو شما با مصرف این ویتامین نه تنها از بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کنید بلکه از اختلالاتی که منجر به فشارخون بالا می‌شوند نیز جلوگیری می‌کنید.

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

. منیزیم

یکی از مواد معدنی موثر در کاهش فشارخون منیزیم است. این ماده‌ی معدنی می‌تواند به عملکرد سیستم عصبی، سیستم ایمنی، سیستم عضلانی و همچنین سنتز پروتئین کمک شایانی کند. جالب است بدانید که منیزیم در بیش از سیصد واکنش بیوشیمیایی شرکت دارد.  برخی از پژوهش‌ها نشان‌داده‌اند که مصرف منیزیم می‌تواند سطح منیزیم در بدن را بالا برده و منجر به کاهش فشار خون شود. شما می‌توانید با رعایت یک رژیم غذایی مناسب سرشار از منیزیم خطراتی نظیر سکته‌ی مغزی،‌ بیماری‌های قلبی و همچنین دیابت نوع دو را کاهش دهید.

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

اسفناج، لوبیای سیاه، سیب‌زمینی، برنج قهوه‌ای، بادام، بادام هندی، بادام زمینی، آوکادو، ماست کم چرب و خوراکی‌هایی از این دست می‌تواند سطح منیزیم در بدن شما را متعادل نگه دارد. به این نکته دقت کنید که اگر نتوانستید منیزیم بدن را با مصرف خوراکی‌های طبیعی تأمین نمایید باید زیر نظر پزشک از مکمل‌های آن استفاده کنید.

. پتاسیم یکی دیگر از ویتامین‌ها و مکمل‌های موثر بر فشار خون

یکی دیگر از مواد معدنی موثر در کاهش فشار خون پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند سدیم اضافی در بدن را پاکسازی کرده و با دفع درست آب اضافه از بدن فشارخون را کاهش دهد. این ماده‌ی معدنی علاوه بر دفع سدیم اضافی از طریق ادرار می‌تواند با شل کردن دیواره‌ی رگ‌های خونی فشارخون بالا را کاهش دهد.

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پتاسیم برای افرادی که در رژیم غذایی خود بیش از اندازه از سدیم استفاده می‌کنند یا قرص فشار مصرف نمی‌کنند تا حدودی موثر است. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی چون برگه‌ی  زردآلو، گوجه فرنگی،‌ قارچ، آووکادو، آلو، ماست کم چرب، اسفناج و … پتاسیم مورد نیاز برای بدن را تأمین کنید.

شایان ذکر است که پتاسیم نیز همانند دیگر مکمل‌ها و ویتامین‌ها باید زیر نظر پزشک مصرف شود چون مصرف بیش از اندازه‌ی آن برای برخی از افراد از جمله افرادی که اختلالات کلیوی دارند مضر است.

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

. فیبر

اگر مصرف مواد غذایی فیبردار را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید علاوه بر آن‌که سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کنید؛ خطرات بیماری‌های قلبی و عروقی را هم کم خواهید کرد. فیبر همچنین می‌تواند فشارخون بالا را کنترل کند. ازاین رو برای آن‌که بدنی سالم داشته باشید حتماً از مواد غذایی فیبردار نظیر آووکادو، توت فرنگی، بلوبری، تمشک، کرنبری، نارگیل، انجیر، نخود فرنگی، بامیه، کلم بروکسل، شلغم، لوبیا چیتی، لوبیای سیاه، لپه، عدس، آجیل، تخم کتان و … استفاده کنید.

تاثیر ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر فشار خون

. کوآنزیم Q10

از این ماده طبیعی به عنوان یک درمان کمکی برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند استفاده می‌شود. کوآنزیم Q10 می‌تواند کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به دنبال داشته باشد. جالب است بدانید که برخی از محققین، کوآنزیم Q10 را به عنوان یک آنتی اکسیدان در پیشگیری از تشکیل رسوبات چربی در سرخرگ ها معرفی می‌کنند. این کوآنزیم علاوه بر آن‌که در بدن تولید می‌شود از مصرف برخی از مکمل‌ها و خوراکی‌ها نیز فراهم می‌گردد.

ماهی های چرب، مرغ، گوشت قرمز، جگر و خوراکی‌های از این دست  از جمله منابع سرشار از کوآنزیم Q10 هستند.