آیا با ویتامین‌های مورد نیاز پوست آشنا هستید؟ پوست حساس‌ترین ارگان بدن است که باید به سلامت آن بسیار توجه داشت. برای محافظت از پوست باید ویتامین‌های مورد نیاز را که از طریق مصرف مواد غذایی و مکمل‌های دارویی تأمین می‌شود، برای این ارگان مهم از بدن فراهم نمود. ویتامین‌ها می‌توانند انواع عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی را بهبود بخشیده و سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های مرده و ازبین رفته کنند.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

اگر می‌خواهید پوستی شاداب و سلامت داشته باشید و چین و چروک کم تری داشته باشید باید ویتامین‌های لازم را به پوست خود برسانید. برخی از ویتامین‌های مورد نیاز پوست از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شوند و مقداری نیز از طریق مکمل‌های دارویی که می‌تواند به شکل قرص یا کرم و پماد باشد، نیاز پوست به ویتامین را تأمین می‌کند. برای آن‌که بتوانید جوش و زخم‌های پوست را درمان کنید و پوستی لطیف و شاداب داشته باشید در این بخش همراه ما باشید.

ویتامین های مورد نیاز پوست

پوست یکی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن است که برای سلامت و شادابی به ویتامین‌ نیازمند است. در زیر شما را با تعدادی از ویتامین های مورد نیاز پوست آشنا می‌کنیم. شما با مصرف این ویتامین‌ها می‌توانید سلامت و شادابی را به پوست خود بازگردانده و دیرتر شاهد چین و چروک در پوست خود باشید.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

 

. ویتامین A یکی از ویتامین‌های مورد نیاز پوست

ویتامین A آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌رود که با تولید کلاژن‌ها با رادیکال‌های آزادی که سبب ایجاد چین و چروک پوست می‌شوند مبارزه کرده و سلول‌های پوستی را بازسازی می‌کند. این ویتامین همچنین بر روی غدد چربی اثر گذاشته و مانع از ایجاد جوش بر روی پوست می‌شود.

کمبود ویتامین A پوست را سفت و خشک کرده و سبب ایجاد ترک در پوست می‌شود. اگر کمی خشکی در قسمت پشت بازو و آرنج خود دارید احتمال آن‌که میزان ویتامین A در بدن شما کم باشد بالاست. در چنین مواقعی می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و با گرفتن کپسول‌های ویتامین A کمبود این ویتامین را در بدن خود اصلاح نمایید. شما با گرفتن دوز مشخصی از این ویتامین می‌توانید انواع زخم‌ها، ‌اگزما و حتی پسوریازیس را درمان کرده و پوستی شفاف و درخشان داشته باشید.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

شایان ذکر است که برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که اگر میزان رتینول که یکی از انواع ویتامین A در بدن است، پایین باشد بیماری‌های پوستی و آکنه بیشتر بروز پیدا می‌کنند. اما توجه داشته باشید که این نوع از ویتامین A بسیار قوی است و برای همه‌ی پوست‌ها مناسب نیست پس سعی کنید آن را با تجویز پزشک مصرف نمایید. اما در مجموع این ویتامین با علائم پیری در پوست مبارزه کرده و پوست شما را شاداب و سلامت نگه می‌دارد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر دچار کمبود ویتامین A هستید مواد غذایی حاوی ویتامین A را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید و شادابی را به پوست خود برگردانید.

مواد غذایی حاوی ویتامین A

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

برای جبران کمبود ویتامین A می‌توان مواد غذایی متعددی استفاده کرد. غذاهای دریایی، زرده‌ی تخم مرغ، جگر، روغن کبد ماهی، لبنیات به ویژه شیر و کره‌ی پاستوریزه، هویج، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، هندوانه، گوج فرنگی، میوه‌های نارنجی رنگ چون پرتقال، موز، هلو، خربزه، کاهو، کدو،‌ جعفری و … از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین A هستند.

. ویتامین C

یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز پوست ویتامین C است. ویتامین C که به اسید آسکوربیک نیز شهرت دارد به تولید کلاژن کمک شایانی کرده و سبب سفتی پوست می‌شود. در نتیجه پوست چین و چروک پیدا نمی‌کند و دیرتر دچار افتادگی می‌شود. جالب است بدانید که ویتامین C نیز آنتی اکسیدانی محسوب می‌شود که آسیب‌های وارده به پوست را کنترل کرده و سلول‌های تازه را جایگزین سلول‌های از بین رفته می‌کند.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

جالب است بدانید که ویتامین C برای لکه‌های قهوه‌ای رنگی که بر اثر پیری بر روی پوست ایجاد می‌شوند تأثیر گذاشته و آن‌ها را کم‌رنگ می‌کند. این ویتامین همچنین سبب استحکام بافت‌های پوستی شده و عملکرد ترشحات غدد چربی پوست را کنترل می‌کند. شایان ذکر است که ویتامین C آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن ثابت نگه داشته و روند پیر شدن پوست را کند می‌کند درنتیجه شما دیگر خشکی بر روی پوست خود مشاهده نخواهید کرد.

جالب است بدانید که ویتامین C با حرارت از بین می رود، پس سعی کنید که میوه‌ها و سبزیجات را به صورت خام استفاده نمایید. شما همچنین می‌توانید برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدنتان از قرص جوشان به صورت روزانه استفاده نمایید.

منابع غذایی سرشار از ویتامین C

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

برای آن‌که ویتامین C مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید؛ می‌توانید از مواد غذایی چون فلفل سبز، فلفل دلمه‌ای، فلفل قرمز، گوارا، توت‌فرنگی، پاپایا،‌ کلم بروکلی، نخودفرنگی، گل کلم،‌ کلم پیچ، لیمو، پرتقال، گریب فروت، طالبی، کیوی، انگور، شاتوت، تمشک، آلبالو، گیلاس و … استفاده نمایید.

. ویتامین E

این ویتامین رطوبت پوست را حفظ کرده و به جذب ویتامین A نیز کمک می‌کند. این ویتامین لکه‌های صورت را از بین برده و از پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری می‌کند. اگر بر روی پوست خود زخمی دارید ویتامین E می‌تواند نقشی مهم در بهبود آن داشته باشد. این ویتامین همچنین از بروز التهاب‌های پوستی جلوگیری کرده و خون رسانی به پوست را افزایش می‌دهد.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

دقت داشته باشید که تأثیر این ویتامین با قرارگرفتن در برابر نورآفتاب کاهش می‌یابد پس سعی کنید مواد غذایی سرشار از ویتامین E مصرف کنید که بدنتان با کمبود مواجه نشود.

مواد غذایی حاوی ویتامین E

نان سبوس‌دار، جوانه‌ی گندم، کلم بروکلی، شیر،‌زرده‌ی تخم مرغ، جگر، زیتون، دانه‌ی آفتابگردان، آجیل، سویا، بادام،‌ گردو،‌ فندق،‌ اسفناج، جعفری،‌ پاپایا، آووکادو و … برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین E هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ویتامین E مورد نیاز بدنتان را تأمین نمایید.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

. ویتامین D یکی دیگر از ویتامین‌های ‌مورد نیاز پوست

این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با عفونت‌های پوستی مبارزه می‌کند. با کم شدن نور خورشید میزان ویتامین D بدن نیز کم‌ شده و پوست بدن خشک‌تر می‌شود. پس سعی کنید که ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تأمین نمایید تا پوستی شاداب و لطیف داشته باشید.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

مواد غذای حاوی ویتامین D

شما می‌توانید ویتامین D مورد نیاز بدنتان را از طریق مکمل‌های دارویی و همچنین مواد غذایی تأمین نمایید. ماهی‌های چرب، جگر گاو، کره‌ی حیوانی، روغن کبد ماهی، لبنیات، زرده‌ی تخم مرغ و … منبع غنی ویتامین D هستند.

. ویتامین K

یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز پوست ویتامین k است. اگر زخمی بر روی پوست خود دارید این ویتامین در بهبودی آن نقشی موثر دارد. ویتامین K از لخته شدن خون جلوگیری کرده و سبب ترمیم زخم‌ها و کبودی‌ها می‌شود.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

مواد غذایی حاوی ویتامین k

این ویتامین در انواع غذاها یافت می‌شود. پس اگر به دنبال تأمین ویتامین k مورد نیاز بدنتان هستید، می‌توانید از مواد غذایی چون کلم پیچ، کلم بروکلی، کاهو، شلغم، جعفری، گل کلم،‌ غلات و … استفاده نمایید.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

. گروه ویتامین های B

این دست از ویتامین‌ها در سلامتی پوست و مو نقشی موثر دارند. ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B7، B9، B12 در زیبایی پوست نقشی مهم برعهده دارند. گروه ویتامین‌های ‌‌B حالت ارتجاعی پوست را حفظ کرده وچین و چروک را کم‌تر می‌کنند.

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

مواد غذایی حاوی گروه ویتامین‌های ‌B

. مواد غذایی چون شیر، ماست، گوشت قرمز، جگر، مرغ و … حاوی ویتامین B2

. مواد غذایی چون برنج قهوه‌ای، ماهی سالمون، آوواکادو، ‌نخود و … حاوی ویتامین B3

ویتامین‌های مورد نیاز پوست

. مواد غذایی چون جگر، نان گندم، گوشت، بادام زمینی و … حاوی ویتامین B5

. مواد غذایی چون ماهی ساردین، گوشت، مرغ، تخم مرغ و … حاوی ویتامین B6