یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان از جمله موضوعاتی است که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهد شد. دوران یائسگی از جمله دوران‌های پُرفراز و نشیب است که بانوان آن را در دهه‌ی پنجاه تا شصت زندگی و یا کم‌تر از آن تجربه می‌کنند. اما چیزی که مهم است این موضوع است که اگر یائسگی پیش از چهل سالگی اتفاق بیافتد تحت عنوان یائسگی زودرس از آن یاد می‌شود. ازاین رو بهتر است که تمامی بانوان در مورد یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان آن اطلاعاتی کسب کنند.

یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان

یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان

یائسگی زودرس چیست؟

زمانی که دوره‌ی عادت ماهیانه در بانوان متوقف می‌شود از آن به عنوان یائسگی یاد می‌کنند. سن طبیعی یائسگی پنجاه و یک سال است؛ ازاین رو اگر یائسگی زودتر از دهه‌ی ۴۰ اتفاق بیافتد به آن یائسگی زودرس می‌گویند. جالب است بدانید که این دوران به دلایل متعددی که عوامل ژنتیکی، برخی از بیماری‌ها و جراحی‌ها از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند؛ ممکن است زودتر از مؤید مقرر اتفاق بیافتند. بنابراین بهتر است که با علائم یائسگی زودرس آشنا شوید.

یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان

چطور می‌توان یائسگی را تشخیص داد؟

بسیاری از افراد بعد از دوره‌های نامنظم عادت ماهیانه، خون‌ریزی‌های زیاد و عواملی از این دست متوجه خواهند شد که دوران یائسگی پیش رویشان قرار دارد. اما اگر می‌خواهید زمان آن را متوجه شوید می‌توانید از تست‌های تشخیصی استفاده کنید. در این مدل تست‌ها سطح هورمون محرک FSH و میزان استرادیول (از هورمون‌های اصلی جنسی در زنان) اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش نشان می‌دهد که سطح هورمون FSH در خون شما به چه میزان است. این مدل از آزمایش‌ها همچنین عملکرد تخمدان‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان

نشانه‌های یائسگی زودرس

علائمی همچون نوسانات خلقی، گُرگرفتگی، کاهش میل جنسی، افزایش وزن، اختلال در خواب، خشکی واژن، درد واژن در حین مقاربت، عرق شبانه، مشکلات حافظه، نامنظم بودن عادت ماهیانه و … می‌تواند از جمله علائم ظهور یائسگی زودرس باشد.

دلایل یائسگی زودرس

یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان

به طور حتم هیچ درمان صد درصدی برای پیشگیری یا توقف یائسگی زودرس وجود ندارد. ولی برخی از درمان‌ها که هورمون درمانی از مهم ترین آن‌هاست راه‌کاری مناسب برای درمان یائسگی زودرس هستند. اما باید بدانید که یائسگی زودرس می‌تواند باعث مشکلات جدی از جمله ناباروری و پوکی استخوان شود. اما برخی از بیماری‌ها همچون نارسایی زودرس تخمدان‌ها، آسیب دیدن تخمدان‌ها براثر مصرف داروهای خاص و شیمی درمانی و پرتو درمانی و برداشتن تخمدان‌ها با جراحی می‌تواند از جمله مهم‌ترین عوامل ابتلا به یائسگی زودرس باشد.

یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان

روش درمان یائسگی زودرس

شما می‌توانید با روش‌هایی با یائسگی زودرس مقابله نمایید. ازاین رو می‌توانید با مصرف برخی از مکمل‌های غذایی، ویتامین D، کلسیم و همچنین استفاده از غذاهای سرشار از کلسیم و ورزش کردن مشکلات ایجاد شده در طول این مسیر را هموار نمایید. در زیر شما را با تعدادی از روش‌های درمانی آشنا می‌کنیم.

یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان

. هورمون درمانی یکی از روش‌های درمان یائسگی زودرس

هورمون درمانی یا استروژن درمانی از جمله مهمترین روش‌های درمانی است. هورمون درمانی را می‌توان با مصرف ژل، کرم، برچسب، قرص و … انجام داد. HT/ET یکی از بهترین روش‌ها برای درمان گُرگرفتگی و خشکی واژن ناشی از یائسگی زودرس است. اما این روش خطرات بسیار جدی از جمله سرطان سینه، سکته‌ی مغزی و … را به همراه خواهد داشت.

. مصرف قرص‌های ضدبارداری

یائسگی زودرس؛ نشانه‌ها، دلایل و درمان

برخی از پزشکان از قرص‌های ضدبارداری برای درمان علائم در این دوران استفاده می‌کنند.

. استفاده از داروهای ضدافسردگی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این مدل از داروها برای درمان گُرگرفتگی ناشی از یائسگی زودرس مناسب هستند.

. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و روان کننده‌ی واژن که خشکی واژن را تا حد زیادی برطرف می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید با ورزش‌هایی از قبیل یوگا وپیاده‌وری، خوردن سبزیجات تازه، نوشیدن آب و خوردن غذاهایی با پروتئین زیاد تاحدی با علائم این دوران مقابله نمایید.