فهرست مطالب

    کمبود ویتامین‌ها در رژیم‌ لاغری مشکلاتی ایجاد می‌کند که بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از افراد در طول رژیم لاغری به این نکته دقت نمی‌کنند که بدنشان چه ویتامین‌ها و مواد معدنی را در مدتی کوتاه از دست می‌دهد. این دست از افراد به تنها نکته‌ای که دقت می‌کنند کاهش وزن در مدت زمان کوتاه است. اما نمی‌دانند که با این کار چه مشکلات جبران ناپذیری برایشان به وجود خواهد آمد.

    کمبود ویتامین‌ها در رژیم لاغری

    جالب است بدانید که بدن انسان برای سوخت و ساز و فعالیت‌های متابولیکی به انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدها نیازمند است. ازاین رو اگر در رژیم غذایی به دریافت ویتامین و مواد مغذی دقت نکنید بدن با کمبود ویتامین مواجه خواهد شد. بنابراین برای آن‌که کمبود ویتامین‌ها در رژیم لاغری شما مشکل ایجاد نکند در این مقاله همراه ما باشید.

    کمبود ویتامین‌ها در رژیم لاغری

    کمبود ویتامین‌ها در رژیم‌ لاغری

    برخی از افراد در مدت زمان رژیم غذایی به دلیل رعایت نکردن نکاتی چند، دچار مشکلاتی عمده‌ای می‌شوند که برخی از آن‌ها بسیار خطرساز است. در زیر شما را با تعدادی از این نکات آشنا می‌کنیم.

    . کمبود انرژی

    کمبود ویتامین‌ها در رژیم لاغری

    یکی از مشکلات عمده در دوران رژیم غذایی کمبود انرژی است. بدین ترتیب اگر در این دوران بدن ویتامین‌های لازم برای سوخت و ساز را دریافت نکند؛ دچار ضعف شدید و خستگی می‌شود. برای آن‌که از این مشکلات جلوگیری کنید حتماً از ویتامین‌های گروه B و ویتامین C استفاده نمایید.

    . ضعف شدید یکی دیگر از تأثیرات کمبود ویتامین در رژیم لاغری

    کمبود ویتامین‌ها در رژیم لاغری

    در زمان رژیم غذایی از آن‌جا که به اندازه‌ی کافی کالری جذب بدن نمی‌شود؛ شما ضعف شدیدی را احساس می‌کنید. پس سعی کنید در برنامه‌ی غذایی خود از مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی استفاده نمایید تا ضعف کم‌تری را تجربه کنید.

    . زخم دهان

    یکی دیگر از مشکلات دوران رژیم زخم دهان است. در این دوران در درون دهان به دلیل کمبود ویتامین‌ B12 زخم‌هایی ایجاد می‌شود که برخی اوقات بسیار عذاب‌آور است. ازاین رو برای آن‌که از این قبیل مشکلات جلوگیری کنید حتماً از مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 همچون گوشت استفاده نمایید.

    کمبود ویتامین‌ها در رژیم لاغری

    . تغییرات گوارشی

    برخی از افراد بعد از رژیم غذایی مشکلات گوارشی همچون یبوست یا اسهال پیدا می‌کنند. این تغییرات گوارشی ناشی از کمبود فیبر مصرفی است. ازاین رو اگر این دست از افراد بتوانند مواد غذایی سرشار از فیبر را در در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند کم‌تر از مشکلات گوارشی رنج خواهند برد.

    . ریزش مو یکی دیگر از مشکلات کمبود ویتامین در رژیم لاغری

    اگر در رژیم غذایی نتوانید ویتامین‌های لازم را دریافت کنید با ریزش مو مواجه می‌شوید. کمبود انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B8 یا بیوتن نه تنها سبب ریزش مو در دوران رژیم می‌شود بلکه باعث دردهای عضلانی و همچنین شکنندگی ناخن‌ها نیز می‌گردد. پس اگر با این مشکلات مواجه شدید حتماً طبق تجویز پزشک بیوتن مصرف کنید.

    . طولانی شدن بهبود زخم‌ها

    کمبود ویتامین‌ها در رژیم لاغری

    در زمان رژیم امکان دارد زخم‌های ایجاد شده در بدن به دلیل کمبود تعدادی از ویتامین‌ها دیرتر بهبود یابد. پس سعی کنید در دوران رژیم از ویتامین‌هایی همچون ویتامین A، ویتامین B12 و ویتامین C استفاده نمایید.

    . بی حسی دست و پا

    کمبود تعدادی از ویتامین‌های گروه B همچون ویتامین B6، ویتامین B9 و B12 می‌تواند اختلالاتی در سیستم اعصاب ایجاد کند. ازاین رو امکان دارد در این دوران شما با مشکلات هورمونی و اضطراب و افسردگی مواجه شوید.

    شایان ذکر است که افرادی که رژیم‌های بسیار سنگین می‌گیرند امکان دارد با یکی از علائم بالا مواجه شوند که حتماً در مورد آن باید با پزشک خود مشورت کنند. در غیر این صورت سلامت بدنشان به خطر خواهد افتاد.

    نکته‌‌ی مهم این است که رژیم‌های لاغری اگر بی‌رویه و بدون هیچ اصولی انجام شوند شخص را با کمبود ویتامین‌ و مشکلات متعددی همچون سوء تغدیه، ناباروری، افسردگی، بی‌اشتهایی و … مواجه می‌کنند. پس حتماً زیرنظر پزشک و با رعایت اصول رژیم بگیرید.