آیا می‌دانید کدام ویتامین‌ها به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند؟ مصرف انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از انواع بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها پیشگیری می‌کند. ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین B9 از جمله مهم‌ترین ویتامین‌هایی هستند که مصرف آن‌ها از بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها پیشگیری می‌کند. البته باید به این نکته توجه کرد که ویتامین‌ها را باید با تجویز پزشک مصرف کرد چون مصرف بیش از اندازه‌ی برخی از ویتامین‌ها نه تنها سودمند نخواهد بود بلکه خود منجر به سرطان خواهد شد. پس به اندازه مصرف کنید.

کدام ویتامین‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کنند؟

کدام ویتامین‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کنند؟

. ویتامین A یکی از ویتامین‌هایی که به پیشگیری سرطان کمک می‌کند

بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A است که در بدن تبدیل به این ویتامین می‌شود. این ویتامین از جمله آنتی اکسیدان‌های قوی است که از ابتلا به برخی از سرطان‌ها که سرطان گردن رحم از مهم‌ترین آن‌هاست پیشگیری می‌کند. این کاروتنوئید مهم از میوه‌های رنگی چون میوه‌هایی به رنگ سبز، زرد و نارنجی در برابر اشعه‌ی خورشید محافظت می‌کند.

کدام ویتامین‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کنند؟

بتاکاروتن رنگدانه‌ای طبیعی است که در هویج، زردآلو، کدوحلوایی، سیب‌زمینی شیرین، هلو و سبزیجات سبز تیره‌رنگ همچون اسفناج، کلم بروکلی و … یافت می‌شود. شما همچنین می‌توانید ویتامین A را از مواد غذایی با منشأ حیوانی چون گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر، کره و پنیر دریافت کنید. اما دقت کنید که همان اندازه که کمبود این ویتامین برای بدن خطراتی به دنبال دارد، مصرف بی‌اندازه‌ی آن نیز مضراتی دارد. ازاین رو میزان مصرف این دست از ویتامین‌ها را حتماً با تجویز پزشک مصرف نمایید.

. ویتامین C

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند ویتامین C است. این ویتامین که به اسیداسکوربیک نیز شهرت دارد به دلیل آن‌که جزو ویتامین‌های محلول در آب است در بدن ذخیره نمی‌شود. ازاین رو باید به اندازه‌ی کافی از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های آن، ویتامین C مورد نیاز برای بدن را تأمین نمود.

کدام ویتامین‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کنند؟

این ویتامین از آن‌جا که آنتی اسیدانی قوی است، از آسیب وارد شده توسط رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کند. در واقع این ویتامین با رادیکال‌های آزادی که امکان ایجاد سرطان در بدن را فراهم می‌کند؛ مقابله می‌نماید.

شما می‌توانید ویتامین C مورد نیاز بدن را از سبزیجات و میوه‌هایی چون انواع مرکبات، فلفل سبز،‌ کلم بروکلی،‌ کیوی، طالبی، کلم، توت فرنگی، اسفناج، سیب‌زمینی و … تأمین نمایید. به این نکته دقت نمایید که اگر این ویتامین بیش از اندازه مصرف شود منجر به مشکلاتی چون اسهال،‌ تهوع و درد معده می‌شود. ازاین رو دوز مصرف این ویتامین را با پزشک خود درمیان بگذارید.

. ویتامین D

کدام ویتامین‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کنند؟

این ویتامین با جذب کلسیم از پوکی استخوان مقابله کرده و سلامت استخوان‌ها را به دنبال خواهد داشت. این ویتامین همچنین با بیماری‌هایی چون دیابت و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مقابله می‌کند.

برخی از تحقیقات نشان‌ داده‌اند که مصرف ویتامین D از بروز سرطان‌هایی چون سرطان پروستات، پستان و کولون پیشگیری کرده یا از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن از انواع ماهی‌ها، تخم مرغ، کره و خوراکی‌هایی از این دست استفاده کنید. دقت کنید که اگر ویتامین D مورد نیاز بدن با مصرف خوراکی‌های طبیعی تأمین نشود باید از طریق مصرف مکمل این ویتامین آن را فراهم نمود. فقط دوز مصرف آن را در صورت استفاده با پزشک خود درمیان بگذارید.

کدام ویتامین‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کنند؟

. ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌هایی که به پیشگیری سرطان کمک می‌کند

این ویتامین محلول درچربی نیز می‌تواند با تأثیرات مخرب ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد مقابله کند. این ویتامین همچنین از پیری زودرس سلول‌ها جلوگیری کرده و از پوست در برابر انواع آسیب محافظت می‌کند.

کدام ویتامین‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کنند؟

جالب است بدانید که ویتامین E برخی از تأثیرات مخرب ناشی از شیمی درمانی را کاهش می‌دهد و از شکل‌گیری برخی از تومورهای سرطان‌زا جلوگیری می‌کند. یکی از سرطان‌هایی که این ویتامین امکان ابتلا به آن را کاهش می‌دهد؛ سرطان پروستات به ویژه در افراد سیگاری است. شما می‌توانید با مصرف روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، آجیل، دانه‌ها، غلات سبوس دار، سبزیجات برگی شکل سبز رنگ، ویتامین E مورد نیاز بدن را دریافت نمایید. در برخی از موارد پزشک مصرف مکمل این ویتامین را پیشنهاد می‌دهد که نباید بیش از اندازه مصرف شود.

. ویتامین B9

کدام ویتامین‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کنند؟

این ویتامین که به فولات نیز شهرت دارد از ابتلا به سرطان‌هایی چون سرطان کولون، سرطان پستان، ‌سرطان تخمدان جلوگیری می‌کند. همچنین برخی از مطالعات نشان‌ داده‌اند که مصرف این ویتامین می‌تواند امکان ابتلا به سرطان پانکراس را نیز کاهش دهد. علاوه بر موارد ذکر شده مصرف ویتامین B9 یا فولات از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. برای دریافت این ویتامین می‌توانید از مخمرهای غذایی، جوانه‌ی گندم، سویا یا مکمل‌های آن استفاده کنید.