فهرست مطالب

کبد چرب چیست؟ امروزه به دلیل نوع تغذیه و مصرف مواد غذایی نامناسب، کبد چرب به یکی از شایع‌ترین مشکلات تبدیل شده‌‌است. بسیاری از افراد این بیماری را جدی نمی‌گیرند. در صورتی که ابتلا شدن به کبد چرب می‌تواند مشکلات بسیاری با خود به دنبال داشته باشد. ازاین رو استفاده از یک رژیم غذایی مناسب به همراه مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی برای سلامتی بدن به ویژه کبد بسیار ضروری است. برای آن‌که اطلاعات بیش‌تری در مورد کبد چرب و رژیم غذایی آن کسب کنید در این مقاله ما را همراهی کنید.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب چیست؟

کبد چرب یک بیماری قابل درمان است که به جمع شدن چربی در کبد گفته می‌شود. کبد در سوخت وساز بدن و شکستن چربى‌ها نقشی مهم ایفا می‌کند. در صورتی که اختلالاتی در کبد ایجاد شود، چربى در کبد رسوب کرده و موجب کبد چرب مى شود. کبد چرب در واقع به  انباشته شدن چربی در کبد گفته می‌شود. زمانی که میزان چربی در درون کبد بیش از پنج تا ده درصد وزن کل کبد باشد،‌ فرد دچار مشکل کبد چرب شده‌است. این بیماری به طور معمول علائمی ندارد و اگر جدی گرفته نشود آسیب‌های جبران ناپذیری را به بدن وارد خواهد کرد.

کبد چرب چیست؟

در دنیای امروز که بیش‌تر افراد از رژیم غذایی ناسالم و غذاهای فست فودی مصرف می‌کنند؛ ابتلا به بیماری کبد چرب درصد بالایی خواهد داشت. مصرف مشروبات الکلی،‌ دیابت، چربی خون، برخی از داروها، اضافه‌ی وزن،‌ ورزش نکردن باعث کبد چرب و انباشت بیش از اندازه‌ی چربی در سلول‌های کبد می‌شود که در نهایت التهاب را به دنبال دارد. شایان ذکر است که برخی از بانوان بر اثر بارداری نیز به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب اگر پیشرفت زیادی نکرده باشد با رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل درمان است. اما درهر صورت بهتر است برای تشخیص بیماری و گرید آن به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

وظایف کبد سالم در بدن چیست؟

کبد چرب چیست؟

. داروهای شما را تنظیم می‌کند (برای آن‌که بدن از مقدار اضافه‌ی داروی وارد شده خلاص شود باید آنزیم‌های موجود در کبد آن را تجزیه کنند و به شکل محلول در آب تبدیل کنند تا از طریق ادرار از بدن دفع شود)

. امکان‌پذیر کردن فعالیت ویتامین‌ها در بدن

. بدن را در برابر آسیب سموم در امان نگه می‌دارد

. دفع مواد زائد

. مبارزه با میکروب‌ها

. تأمین انرژی لازم برای بدن

. کمک به لخته شدن خون بعد از خون‌ریزی یا عمل جراحی و …

کبد چرب چیست؟

برای آن‌که کبد در بدن شما بتواند از پس تمام کارها برآید باید رژیم غذایی درست داشته و بی‌تحرکی را کنار بگذارید. ازاین رو شما را با روش‌هایی برای درمان کبد چرب آشنا می‌کنیم.

درمان کبد چرب چیست؟

کبد چرب چیست؟

برای آن‌که بتوانید مشکل کبد چرب را در ابتدای راه برطرف نمایید؛ بهترین گزینه استفاده از رژیم غذایی مناسب است. شما می‌توانید با مصرف سبزیجات تازه،‌ میوه‌ها، گیاهان سرشار از فیبر همچون دانه‌های کامل و حبوبات و همچنین کم کردن میزان نمک، چربی ترانس، مواد قندی، کربوهیدارت‌ها و چربی‌های اشباع شده از بدن خود در برابر بیماری‌ها به ویژه کبد چرب محافظت نمایید. پس اگر از غذاهای فست فودی و آماده استفاده می‌کنید آن‌ را از وعده‌های غذایی خود حذف کنید و در صورت اضافه وزن آن را با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن پایین آورید.

علائم کبد چرب چیست؟

کبد چرب چیست؟

کبد چرب معمولاً علائم خاصی ندارد. شما می‌توانید با انجام آزمایش‌های دوره‌ای و تغییر در میزان آنزیم‌های کبدی که اغلب کمی بالا می‌روند یا انجام سونوگرافی شکم پی به بیماری کبدچرب و گرید آن ببرید. البته برخی از افراد علائمی همچون خستگی واحساس درد در ناحیه‌ی فوقانی شکم دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد. شایان ذکر است در صورت بالا بودن آنزیم کبدی باید بیماری‌هایی همچون هپاتیت B و C نیز باید مورد آزمایش قرار بگیرند.

کبد چرب چیست؟

در مجموع کبد چرب بیش‌تر در افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند دیده می‌شوند. در این افراد بالا بودن چربی خون و همچنین گاهی قندخون به داشتن کبد چرب کمک بیش‌تری می‌کند. ازاین رو این افراد باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنند تا بتوانند از بروز اختلالات در کبد پیشگیری کنند. کلام آخر آن‌که کبد چرب را جدی بگیرید و در درمان آن کوشا باشید.