شاید برای برخی از شما این سوال پیش آمده باشد که ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن کدامند؟ داشتن ناخن‌هایی زیبا و البته سالم برای بسیاری از شما مهم است. ازاین رو باید بدانید که برای رشد و سلامت ناخن از چه مواد مغذی استفاده نمایید. شما اگر از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید و بهداشت فردی را نیز رعایت نمایید حتماً ناخن‌هایی سالم خواهید داشت.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

برای آن‌که با ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن آشنایی پیدا کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

سلامت ناخن و پوست و مو با نوع تغذیه‌ی شما رابطه‌ی مستقیم دارد. بنابراین اگر شما رژیم غذایی مناسبی را که در آن از انواع سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم استفاده شده باشد، رعایت نمایید به هدف خود که سلامت کل بدن به ویژه ناخن و مو است خواهید رسید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

شما علاوه بر رژیم غذایی مناسب باید از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم روزانه‌ی خود استفاده نمایید. اما به این نکته دقت نمایید که اگر با مشکلاتی همچون رنگ غیرطبیعی ناخن یا تغییراتی از این دست روبه رو شدید حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید. چون امکان دارد تغییرات ایجاد شده در ناخن شما نشان دهنده‌ی اختلال دیگری در بدن همچون بروز مشکل در کبد باشد. پس سعی کنید در کنار رژیم مناسب و استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی حتماً به پزشک متخصص نیز مراجعه کنید. اما استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی در کنار رژیم غذایی سالم حتماً به شما در داشتن ناخن‌هایی سالم کمک می‌کند. در زیر تعدادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد ناخن را به شما معرفی می‌کنیم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

. ویتامین A

یکی از ویتامین‌های لازم برای رشد ناخن‌ها ویتامین A است. این ویتامین علاوه بر ناخن برای سلامت پوست و دندان نیز مفید است. اگر شما از میوه‌های زرد و نارنجی رنگ همچون نارنگی و هویج بیش‌تر استفاده نمایید، کمبود این ویتامین در بدن شما رفع خواهد شد. شایان ذکر است که کمبود ویتامین A می‌تواند ناخن‌ها را خشک و شکننده کرده و رشد آن‌ها را کم کند. پس سعی کنید بیش‌تر از ویتامین‌ها گروه A مصرف کنید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

. ویتامین B یکی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

کمبود این گروه از ویتامین‌ها به ویژه فولیک اسید می‌تواند رشد و سلامت ناخن‌ها را با مشکل مواجه کند.  شما با مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که تعداد آن‌ها کم هم نیست می‌توانید ویتامین B مورد نیاز بدن خود را تأمین نمایید. سبزیجات تیره رنگ، مرکبات، لوبیا، نخود، عدس، آجیل و آووکادو از جمله منابع تأمین فولات هستند. دقت کنید که اگر مکمل‌های این ویتامین را مصرف می‌کنید حتماً دوز آن را با پزشک درمیان بگذارید.

جالب است بدانید که ویتامین B7 یا بیوتین که به ویتامین H نیز شهرت دارد؛ یکی دیگر از ویتامین‌های گروه B است که برای رشد ناخن‌ها کراتین تولید می‌کند. در واقع بیوتین جزئی مهم از آنزیم هاست که از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و دیگر مواد ساخته می‌شود. ازاین رو بخش‌های مهمی از بدن همچون ناخن، پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارشی و … برای سلامت خود نیازمند ویتامین B7 یا همان بیوتین هستند. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی مناسب نیاز بدن خود به این ویتامین را تأمین نمایید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

. ویتامین C

یکی دیگر از ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن ویتامین C است. این ویتامین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در برابر انواع بیماری‌ها همچون سرماخوردگی و آنفولانزا در امان نگه می‌دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند رشد ناخن‌ها را کم کرده و همچنین آن‌ها را خشک و شکننده کند.  ازاین رو می‌توانید با مصرف مرکبات سرشار از ویتامین C همچون پرتغال و همچنین سبزیجات تازه کمبود این ویتامین در بدن را جبران نمایید.

. ویتامین E

یکی دیگر از ویتامین‌های موثر در رشد و سلامت ناخن‌ها ویتامین E است. این ویتامین آنتی اکسیدانی قوی است و در مواد غذایی مختلفی همچون ماهی سالمون، قزل آلای رنگین کمان، بادام، فندق، پسته، بادام هندی، آووکادو، انبه، کیوی، زردآلو، تمشک و … یافت می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

. کلسیم یکی از مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن‌ها

اگر از مواد غذایی حاوی کلسیم همچون محصولات لبنی استفاده کنید ناخن‌های شما کم‌تر دچار خشکی و شکستگی می‌شود. ازاین رو اگر از مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده نمایید ناخن‌های سالم‌تری خواهید داشت.

. روی یا زینک

یکی دیگر از مواد معدنی موثر در رشد ناخن‌ها روی یا زینک است. در واقع زینک یکی از املاح موثر در تقویت ناخن‌ها است که از سستی آن‌ها جلوگیری می‌کند. روی یا همان زینک از جمله املاحی هستند که به تولید هورمون‌ها و ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. اگر مواد غذایی چون لوبیا قرمز، مرغ، برنج، پنیرو … در رژیم غذایی شما قرار گیرند؛ ناخن‌های سالم‌تری خواهید داشت.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

. آهن یکی دیگر از مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن‌ها

برای سلامت ناخن نیاز به اکسیژن هست و بدون آهن اکسیژن کافی به بدن نخواهد رسید. برخی از افراد در ناخن‌‌‌های خود علامتی چون خط‌‌های عمودی می‌بینند یا شکل ناخن‌ آن‌ها قاشقی شکل می‌شود. این دست از افراد به احتمال زیاد دچار کمبود آهن و خونی هستند که باید با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن یا مکمل‌های آن کمبود این ماده‌ی معدنی در بدن را برطرف نمایند.

شایان ذکر است که میزان مصرف آهن بسته به سن و جنس است. ازاین رو اگر می‌خواهید از مکمل‌ها آهن استفاده کنید حتماً با پزشک مشورت نمایید.

اگر از مواد غذایی برای کمبود آهن استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین C جذب آهن را بالاتر می‌برد. گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات برگ‌دار تیره‌رنگ همچون اسفناج و … از جمله منابع غذایی سرشار از آهن هستند.

. منیزیم

این ماده‌ی معدنی در فعالیت‌های متعددی همچون پروتئین‌سازی که در رشد ناخن‌ها بسیار موثر است؛ شرکت دارد. شیارهای عمودی بر روی ناخن نشان دهنده‌ی کمبود منیزیم در بدن هستند که می‌توان آن را با مصرف مواد غذایی چون حبوبات، گندم، سبزیجات برگ‌دار تیره رنگ، بادام و … برطرف کرد.