فهرست مطالب

    ویتامین‌ها در زندگی روزمره‌‌ی ما نقشی بسیار مهم دارند. ویتامین‌ها علاوه بر آن‌که ما از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در امان نگه می‌دارند بلکه بر روی پوست و مو نیز تاثیری فوق العاده دارند. ویتامین‌های مورد نیاز مو انواع مختلفی دارند که امروزه حتی برای کودکانی که ریزش مو دارند نیز کاربرد دارد.

    ویتامین‌های مورد نیاز مو

    ریزش مو تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که استرس، کم خوابی، آلودگی‌ها و رژیم غذایی نامناسب مهم‌ترین آن‌هاست. ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در استحکام و تقویت مو بازی می‌کنند که از این جهت بسیار حائز اهمیت هستند چون در چنین روزگاری از کودک گرفته تا سالمند با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنند. در این بحث شما را با تعدادی از ویتامین‌های مورد نیاز مو آشنا می‌کنیم.

    ویتامین‌های مورد نیاز مو

    در ریزش مو عوامل مختلفی موثر هستند اما سن هر فرد، ژنتیک او و همچنین ترشح هورمون‌ها نقشی کلیدی بر عهده دارند. از این رو علاوه بر مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های مورد نیاز مو باید مکمل‌های دارویی را نیز به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید که خطر ابتلا به ریزش مو تا حد زیادی کاهش پیدا کند. شایان ذکر است که مصرف ویتامین‌های مناسب برای پوست و مو و دوز استفاده از آن‌ها باید توسط پزشک تجویز شود.

    ویتامین‌های مورد نیاز مو

    . ویتامین A یکی از ویتامین‌های مورد نیاز مو

    اگر بدن شما دچار کمبود ویتامین A باشد؛ مشکلات متعددی برای شما پیش خواهد آمد که ریزش مو یکی از این مشکلات است. بدین ترتیب این ویتامین در رشد تمام سلول‌های بدن موثر است. سنتز اسید ریتونیک فولیکول توسط این ویتامین تنظیم می‌شود. از این رو علاوه بر آن‌که موها را تقویت می‌کند بلکه با تولید ماده‌ای به نام سبوم پوست سر و موها را مرطوب و سالم نگه می‌دارد.

    ویتامین‌های مورد نیاز مو

    مصرف بیش از حد ویتامین A نیز همچون کمبود آن سبب ریزش مو می‌شود. پس دقت کنید که به میزان لازم این ویتامین را مصرف کنید. ویتامین A در مواد غذایی چون کدو تنبل، کلم پیچ، سیب زمینی شیرین، هویج، سبزیجات سبز تیره چون اسفناج، ماهی، کاهو، فلفل قرمز شیرین، انبه، شیر، تخم مرغ، ماست و … یافت می‌شود. پس اگر با کمبود ویتامین A مواجه هستید سعی کنید این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

    . ویتامین‌های گروه B

    ویتامین‌های گروه B به ویژه B2‌ با کم کردن میزان استرس در بدن، ریزش مو را تا حدی کاهش می‌دهند. بیوتن نیز یکی دیگر از ویتامین‌های گروه B است که سبب رشد مو می‌شود. ویتامین‌های گروه B همچنین به ساخت سلول‌های قرمز خون برای حمل اکسیژن کمک کرده وبا رساندن مواد مغذی به مو و فولیکول پوست سر به رشد مو کمک شایانی می‌کنند.

    ویتامین‌های مورد نیاز مو

    مواد غذایی حاوی این گروه از ویتامین‌ها عبارتند از گوشت، غذاهای دریایی به ویژه ماهی، تخم مرغ، مرغ، پرتغال، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره، غلات سبوس‌دار، بادام و …

    . ویتامین C یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز مو

    این ویتامین سبب جذب آهن غذا شده که تقویت مو را به دنبال خواهد داشت. ویتامین C همچنین ساخت پروتئینی به نام کلاژن را بالا برده که سبب ترمیم موهای آسیب دیده می‌شود. ویتامین C در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است که نقشی حفاظتی در برابر رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن که وجودشان سبب کاهش رشد و پیر شدن موها می‌شود را بازی می‌کند.

    ویتامین‌های مورد نیاز مو

    ویتامین C در مواد غذایی چون کلم بروکلی، اسفناج، سبزیجات سبز، فلفل دلمه‌ای زرد، کیوی، توت فرنگی، پرتغال، لیموشیرین، لیمو، نخود و … یافت می‌شود.

    . ویتامین E

    یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز مو ویتامین E است. این ویتامین مویرگ‌ها را تحریک کرده و سبب افزایش گردش خون در پوست سر می شود. این ویتامین همچنین به دلیل آن‌که آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌رود میزان التهاب را کم کرده و ریزش مو را کم‌تر می‌کند.

    ویتامین‌های مورد نیاز مو

    ویتامین E نیز در مواد غذایی چون دانه‌های آفتابگردان، بادام، اسفناج، آووکادو،‌کدو، ‌بروکلی، روغن زیتون و … یافت می‌شود.

    . ویتامین D یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز مو

    این ویتامین نیز یکی دیگر از ویتامین‌های لازم برای تقویت مو است. ویتامین D به تولید فولیکول‌های جدید که منافذی کوچک در پوست سر برای رویش مو هستند؛ کمک می‌کند. بدن انسان با در معرض قرارگرفتن مستقیم نور خورشید می‌تواند ویتامین D تولید کند. ویتامینی که در رشد مو بسیار موثر است.

    ویتامین‌های مورد نیاز مو

    ماهی‌های چرب، گوشت ران، شیر سویا، تخم مرغ، برخی از قارچ‌ها، غذاها و محصولات لبنی غنی شده با ویتامین D از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین D هستند. سعی کنید با مصرف این مواد غذایی از کمبود ویتامین D که سبب ریزش مو می‌شود جلوگیری کنید.