فهرست مطالب

    داشتن رژیم غذایی صحیح و استفاده از ویتامین‌های مناسب دغدغه‌ی اصلی تمام بدنسازان است. ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان انواع مختلفی دارند. جالب است بدانید که سلول‌های عضلانی بدن، تحت تاثیر واکنش‌های شیمیایی معینی برای متابولیسم هستند. ازاین رو این دسته از افراد علاوه بر رژیم‌های معین باید ویتامین‌های ویژه‌ای مصرف کنند تا واکنش‌های بدنشان با سهولت کامل انجام گیرد. مصرف ویتامین برای بدنسازان به قدری حائز اهمیت است که اگر کوچک‌ترین کم و کاستی در استفاده‌ از آن به وجود آید، شخص با مشکل مواجه خواهد شد.

    ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    ویتامین‌ها به تولید انرژی و رشد ماهیچه‌ها در بدن کمک شایانی می‌کنند. بدین ترتیب اگر ویتامین‌ها نباشند؛ عضلات تحلیل رفته  و تضعیف سیستم‌های بدن را به دنبال خواهد داشت. از این رو برای آن‌که بدانید یک بدنساز باید چه  ویتامین‌هایی مصرف کند در این بحث همراه ما باشید.

    بدنسازها باید این ویتامین‌ها را مصرف کنند

    قبل از آن‌که در مورد ویتامین‌های ضروری برای بدن یک بدنساز صحبت کنیم؛ لازم است شما را با انواع ویتامین‌ها آشنا کنیم. ویتامین‌ها به دو گروه محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می‌شوند. ویتامین‌های محلول در چربی همانند ویتامین A و k و D و E در بافت چربی بدن ذخیره می‌شوند و از این جهت نیازی به مصرف روزانه‌ی آن‌ها نیست. اما ویتامین‌های محلول در آب چون ۱B  و ۲B  و ۳B  و ۶B  و ۱۲B  و بیوتین و پانتونیک اسید چون محلول در آب هستند به سختی وارد بافت چربی بدن شده و به راحتی از بدن دفع می‌شوند. از این رو این دسته از ویتامین‌ها می‌توانند به صورت روزانه مورد استفاده‌ی بدنسازان قرار گیرند.

    ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    . ویتامین  B12 یکی از ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدنسازان ویتامین  B12 است. این ویتامین در فعالیت‌های مختلفی چون متابولیسم کربوهیدارت، حفاظت از بافت عصبی، تحریک عضلات به وسیله‌ی اعصاب، عملکرد انقباضات،‌ رشد عضلات و … شرکت دارد. از این رو بدنسازان این ویتامین را از طریق مواد غذایی که منشا حیوانی دارند یا از طریق تزریق ویتامین  B12تامین می‌کنند.

    . بیوتین

    یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای بدن بدنسازان، بیوتین است. جالب است بدانید که سفیده‌ی تخم‌مرغ که اکثر بدنسازان از آن استفاده می‌کنند حاوی ماده‌ای به نام اویدین است که نسبت به بیوتین نقش خنثی کننده دارد. از این رو بدنسازان با خوردن سفیده‌ی تخم‌مرغ دچار کمبود بیوتین می‌شوند که باید کمبود آن را با خوردن ویتامین جبران کنند.

    ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    . ویتامین  A

    این ویتامین با شرکت در ساخت پروتئین بر روی رشد ماهیچه‌ها اثرگذار است. ویتامین  A همچنین با تولید گلیکوژن انرژی لازم برای فعالیت‌های شدید را به وجود آورده و از این جهت استفاده‌ی آن برای بدنسازان بسیار حائز اهمیت است.

    . ویتامین  E یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    این ویتامین در حفاظت از غشای سلولی نقشی مهم بر عهده دارد. بدین ترتیب اگر بدن یک بدنساز دچار کمبود ویتامین  Eنباشد؛ رشد سلول‌های ماهیچه‌ای به شکلی درست انجام می‌شود. همچنین این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که سبب تنزل رادیکال‌های آزاد در بدن شده و از تخریب و سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

    ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    . ویتامین D

    نقش این ویتامین در جذب کلسیم و فسفر است. کلسیم اگر به میزان کافی در بدن بدنساز وجود داشته باشد، سبب تراکم استخوان‌ها شده و انقباضات شدید ماهیچه‌ها را با مشکل مواجه نخواهد کرد. فسفر نیز در تولید ATP  (مولکول انرژی) نقشی مهم دارد که در غذاهای خشک به وفور وجود دارد. بنابراین یک بدنساز باید روزانه حداقل یک لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی و غذاهای غنی شده با ویتامین D مصرف نماید تا با کمبود ویتامین Dمواجه نشود.

    ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    . ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

    ویتامین B2 تحریک پذیری ماهیچه ها را بالا می‌برد و در تمرین ورزشکاران نقشی مهم بر عهده دارد. این ویتامین نه‌ تنها در تولید انرژی شرکت دارد بلکه تا حدی در متابولیسم پروتئین نیز سهیم است.

    . ویتامین  B3یا نیاسین یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    این ویتامین در تعداد زیادی از فرایندهای متابولیک که با تولید انرژی در ارتباط هستند؛ شرکت دارد. این ویتامین برای بدنسازان یک سوخت حرکتی است. از این رو بدنسازان بیش از هرگروه دیگری به این ویتامین احتیاج دارند. ویتامین  B3همچنین موجب گشاد شدن عروق شده و از این جهت در مسابقات کمک شایانی به ورزشکار می‌کند.

    . ویتامین B1 یا تیامین

    این ویتامین بر روی رشد، تشکیل هموگلوبین و متابولیسم پروتئین تاثیرگذار است. ازاین رو این ویتامین تحمل سطح تمرین را برای بدنساز بالا برده و از این جهت مورد نیاز ورزشکاران است. شایان ذکر است که میزان استفاده از این ویتامین باید با شدت فعالیت ورزشکار تناسب داشته باشد.

    . ویتامین B6 یا پیریدوکسین

    ویتامین‌های مورد نیاز برای بدنسازان

    این ویتامین در رشد، متابولیسم پروتئین و همچنین بهینه‌سازی کربوهیدارت‌ها نقشی مهم بر عهده دارد. ازاین رو هرچه مصرف پروتئین توسط ورزشکار بالا باشد؛ این ویتامین نیز باید بیشتر مصرف شود.

    . ویتامین C یا اسید اسکوربیک

    این ویتامین آنتی اکسیدانی قوی محسوب می‌شود که نقش حفاظت از سلول‌های ماهیچه‌ای و رشد بیشتر را بر عهده دارد و ماده‌‌ی نگهدارنده‌ی استخوان‌ها و ماهیچه‌هاست. جالب است بدانید که این ویتامین سبب جذب آهن شده و استرس را کاهش می دهد. از این رو باید به میزان لازم توسط ورزشکار استفاده شود.