نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

Telegram
WhatsApp

آیا می‌دانید مصرف مولتی ویتامین در سلامت فردی موثر است یا خیر؟ مولتی ویتامین‌ها که از تعداد زیادی مواد مغذی تشکیل شده‌اند، از جمله مکمل‌هایی هستند که مصرف آن در دنیا بسیار رایج است.  برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف این مکمل سلامت بدن را تضمین کرده و از کمبود مواد مغذی در بدن جلوگیری می‌کند. برای آن‌که اطلاعات کامل‌تری در مورد نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی کسب نمایید؛ در این مقاله همراه ما باشید.

نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت بدن بسیار مفید هستند. بدن ما به سیزده ویتامین و شانزده مواد معدنی نیاز دارد که باید آن را از طریق مواد غذایی یا مصرف مکمل‌ها برای بدن تأمین نماید. بهتر است که برای سلامت فردی از مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنیم، اما برخی از افراد که در شرایطی خاص از جمله برخی از بیماری‌ها قرار دارند یا باردار هستند؛ ممکن است نتوانند مواد مغذی خود را از مصرف مواد غذایی تأمین نمایند. در این شرایط بهتر است زیر نظر پزشک از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده کنند.

نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

مولتی ویتامین که به نام‌های متعددی چون مولتی مینرال، مولتیس، مولتیپل نیز شهرت دارد بسته به شرکت تولید کننده از مواد مغذی متفاوت تشکیل شده‌است. مکمل مولتی ویتامین را می‌توانید از داروخانه‌ها و برخی از فروشگاه‌ها در شکل‌های مختفی چون قرص، کپسول، پودر، شربت یا آدامس‌های جویدنی تهیه نمایید.

مواد تشکیل دهنده‌ی مولتی ویتامین

مولتی ویتامین همان‌طور که گفته شد برحسب نوع برند سازنده از مواد مغذی متنوعی تشکیل شده‌است. بسیاری از مواد موجود در مولتی ویتامین‌ها در واکنش‌های آنزیمی شرکت می‌کنند ازاین رو برای بدن بسیار مفیدند.

نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

بدن انسان برای رشد و فعالیت‌های ساختاری به انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محتاج هستند. مولتی ویتامین‌ها از جمله مکمل‌هایی هستند که از تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی تشکیل شده‌اند که بر حسب شرکت سازنده مقادیر آن‌ها متفاوت است. برخی از این مولتی ویتامین‌ها علاوه بر ویتامین و مواد معدنی از گیاهان دارویی، امینو اسیدها یا اسیدهای چرب هم تشکیل شده‌اند. ازاین رو هرکدام از مولتی ویتامین‌ها سطوح مختلفی از مواد مغذی را در درون خود جای داده‌اند که به طور معمول بر روی برچسب دارو درج شده‌است.

آیا کاهش سرطان از جمله نقش‌های مولتی ویتامین در سلامت فردی است؟

نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

برخی از تحقیقات نشان‌ داده‌اند که مصرف مولتی ویتامین ربطی به کاهش خطر ابتلا به سرطان ندارد. جالب است بدانید که برخی از پژوهش‌ها بیانگر این موضوع است که ممکن است مولتی ویتامین خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. البته نباید غافل شد که برخی  از پژوهش‌ها هم از نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی و کاهش خطر ابتلا به سرطان خبر داده‌اند.

تأثیر مولتی ویتامین بر روی مغز

یکی دیگر از نقش‌های مولتی ویتامین در سلامت فردی تأثیری است که طبق برخی از پژوهش‌ها بر روی عملکرد مغز به ویژه عملکرد مغز سالمندان دارد. این تحقیقات نشان داده‌اند که مولتی ویتامین می‌تواند قدرت حافظه‌ی سالمندان را بالا برده و حتی بر روی رفتار آن‌ها نیز تأثیر مثبت داشته باشد.

این تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که مصرف مولتی ویتامین نقشی مهم در علامت‌های افسردگی و بهبود روحیه‌ی افراد دارد. اما برخی از مطالعات نیز تأثیری از مولتی ویتامین‌ها در بهبود شرایط خلق و خو دریافت نکرده‌اند.

نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

تأثیر مولتی ویتامین در سلامت چشم

در مورد بینایی نیز تحقیقات مختلفی انجام شده‌است که بیانگر نتیجه‌های متفاوت است. در جهان بیماری به نام دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد شایع است که برخی از تحقیقات معتقدند که مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی پیشرفت آن را کند می‌کند. اما برخی از تحقیقات نیز تأثیری از مصرف ویتامین و مواد معدنی بر پیشگیری از این بیماری دریافت نکرده‌اند.

مولتی ویتامین را چه افرادی باید مصرف کنند؟

جالب است بدانید که برخی از افراد هیچ نیازی به مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین ندارند اما در مقابل برخی از افراد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم حتماً باید زیر نظر پزشک از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده کنند.

نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

. سالمندان

این گروه از افراد به دلیل افزایش سن قدرت پایین‌تری در جذب ویتامین B12 دارند. ازاین رو سعی کنید اگر سالمندی در خانواده دارید از میزان ویتامین دی و کلسیم آن‌ها مطلع شوید که اگر خدای نکرده در سطح پایین قرار دارند با مشورت پزشک از این مکمل‌ها استفاده نمایند.

. بانوان باردار و شیرده

این گروه از افراد به دلیل شرایط خاصی که بدنشان در آن قرار دارد به انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. ازاین رو باید زیر نظر پزشک از مولتی ویتامین استفاده کنند. شایان ذکر است که جذب زیاد برخی از ویتامین‌ها همچون ویتامین A هم برای مادر و هم جنین ضرر دارد. ازاین رو باید بدانید که چقدر از این مکمل‌ها باید استفاده نمایید.

نقش مولتی ویتامین در سلامت فردی

. افراد گیاهخوار

افراد گیاهخوار به دلیل آن‌که از غذاهای حیوانی استفاده نمی‌کنند با خطر جدی  کمبود ویتامین B12 مواجه هستند. چون این ویتامین فقط در غذاهای حیوانی یافت می‌شود. ازاین رو گیاهخواران با خطر کمبود ویتامین دی،‌ کلسیم، زینک، آهن و اسیدهای چرب امگا 3 مواجه هستند. بنابراین باید زیر نظر پزشک از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده کنند.

در مجموع افرادی به این گروه از مکمل‌ها نیازمند هستند که رژیم غذایی دارند یا اشتهای کافی برای غذاخوردن ندارند.

عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین

بسیاری از افراد با مصرف مولتی ویتامین هیچ عارضه‌ای نخواهند داشت. اما برخی از افراد ممکن است دچار اسهال یا یبوست و ناراحتی در ناحیه‌ی معده شوند. البته این عوارض نیز بعد از مدتی از بین خواهد رفت. اما حتماً در صورت بروز عارضه به پزشک مراجعه کنید و برای مصرف مولتی ویتامین از او نظر بخواهید.