فهرست مطالب

    نقش امگا ۳ در دوران شیردهی بسیار حائز اهمیت است. امگا ۳ از گروه اسیدهای چرب ضروری برای بدن است که به خودی خود در بدن تولید نمی‌شود و باید از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های دارویی آن را برای بدن فراهم نمود. اسیدهای چرب امگا ۳ بر روی ساخت و عملکرد هورمون‌ها و سیستم ایمنی نقشی مهم داشته و سبب سلامت قلب، کلیه و ریه می‌شوند.

    نقش امگا 3 در دوران شیردهی

    جالب است بدانید که این دست از اسید‌های چرب التهاب در بدن را کاهش می‌دهند. ازاین رو در دوران بارداری نه تنها ویتامین‌ها و مواد معدنی بر روی سلامت مادر و جنین تأثیرگذارند، بلکه اسیدهای چرب امگا ۳ نیز نقشی مهم در دوران بارداری و همچنین دوران شیردهی ایفا می‌کنند که بر روی سلامت مادر و جنین موثر است. در زیر نقش امگا ۳ در دوران شیردهی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    نقش امگا ۳ در دوران شیردهی

    امگا ۳ چیست؟

    امگا ۳ یک چربی غیراشباع مرکب است. آلفا لینولنیک اسید (alpha-Linolenic acid)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)و دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA) اصلی‌ترین اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اما ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)و دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA) بیشترین تأثیر را بر روی بدن دارند.

    نقش امگا 3 در دوران شیردهی

    جالب است بدانید که این امگا ۳ بر روی عملکرد قلب، سیستم عصبی مرکزی، مغز و همچنین چشم‌ها تأثیر بسیاری دارد. ازاین رو مصرف این اسید چرب در دوران شیردهی بسیار حائز اهمیت است چون سبب تکامل شناختی نوزاد در مراحل آغازین زندگی می‌شود.

    نقش امگا 3 در دوران شیردهی

    تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب بیشتر باید از طریق مصرف مواد غذایی همچون غذاهای دریایی برای بدن فراهم شوند. اما متاسفانه مادران باردار چه در دوران شیردهی و چه در دوران بارداری از این دست غذاها کم‌تر مصرف می‌کنند. از این رو باید امگا ۳ مورد نیاز بدنشان را از دیگر مواد غذایی یا از مکمل‌های دارویی تأمین کنند تا نوزاد بتواند به درستی رشد کند.

    امگا ۳ در دوران شیردهی

    امگا ۳ نقش بسیار مهمی در رشد کودکان دارد. مصرف این دست از اسیدهای چرب در دوران بارداری و دوران شیردهی سبب افزایش مهارت‌های یادگیری کودک می‌شود. تحقیقات نشان داده‌است که نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری و شیردهی امگا ۳ کافی دریافت کرده‌اند، نسبت به سایر نوزادها رشد بیشتری داشته‌اند. در مقابل نوزادانی که مادران آن‌ها در این دوران‌ها امگا ۳ کافی دریافت نکرده‌اند دچار کمبود وزن در هنگام تولد بوده‌اند.

    نقش امگا 3 در دوران شیردهی

    جالب است بدانید که برخی پژوهش‌ها گویای این مطلب هستند که رشد مغزی، تکامل بینایی و رشد شناختی نوزادان با جذب امگا ۳ در دوران بارداری و شیردهی رابطه ی مستقیم دارد. ازاین رو مادران باردار و شیرده باید روزانه چیزی بالغ بر دویست میلی‌گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA) دریافت کنند. همچنین درصد بالایی از وزن موادی که در ساختار مغز دخالت دارند از چربی تشکیل شده که نصف آن را ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)و نصف دیگر را دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA) تشکیل می‌دهند.

    نقش دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA)

    نقش امگا 3 در دوران شیردهی

    DHA در بافت مغزی انسان در سه ماه آغازین بارداری با سرعت تمام جمع شده و نقشی مهم در تکامل سیستم عصبی مرکزی و سیستم بینایی ایفا می‌کنند. ازاین رو نوزادانی که مادران آن‌ها سطح DHA بیشتری دارند از تکامل بیشتری در سیستم عصبی مرکزی برخوردارند.

    تأثیر امگا ۳ بر روی هوش یا IQ نوزاد

    نقش امگا 3 در دوران شیردهی

    مطالعات نشان داده‌اند که نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری و شیردهی از اسیدهای چرب غیر اشباع مرکب استفاده کرده‌اند، از درک و هوش یا IQ بیشتری برخوردارند. ازاین رو مادرانی که در دوران شیردهی به اندازه از ماهی استفاده می‌کنند کودکانی سالم‌تر از نظر درک و هوش دارند.

    مصرف امگا ۳ در دوران شیردهی  و تأثیر آن بر روی تمرکز نوزاد

    تحقیقات گویای این مطلب است که نوزادانی که مادران آن‌ها دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA) بیشتری مصرف می‌کنند از حواس پرتی کم‌تری نسبت به سایر نوزادان برخوردارند. ازاین رو نوزادانی که مادران آن‌ها (DHA) کم‌تری مصرف کرده‌اند حواس پرتی بیشتری داشته و مشکلاتی در یادگیری دارند.

    نقش امگا 3 در دوران شیردهی

     

    تأثیر مصرف روغن ماهی در دوران شیردهی

    مصرف روغن ماهی در دوران شیردهی بر روی نوزادان اثراتی مطلوب دارد. این روغن سرشار از امگا ۳ بوده که جذب شیر مادر شده و نوزاد با خوردن شیر آن را دریافت می‌کند. ازاین رو با مصرف روغن ماهی می‌توانید امگا ۳ لازم برای خود و نوزادتان را به راحتی تأمین کنید. اما اگر بتوانید از ماهی‌ بیشتر در وعده‌های غذایی استفاده کنید،‌ دیگر مجبور به خوردن مکمل دارویی نخواهید بود.

    نقش امگا 3 در دوران شیردهی

    خواص امگا ۳  در دوران آغازین زندگی نوزاد

    . پیشرفت مهارت‌های شناختی

    . پیشرفت مهارت‌های اجتماعی

    . پیشرفت مهارت‌های زبان

    . تقویت سیستم ایمنی نوزاد

    . تقویت سیستم گوارشی نوزاد

    . تکامل بینایی و …