مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها بسیار متنوع هستند. بسیاری از افراد دیابتی بر این باور هستند که مصرف مکمل‌ها برای قندخون مشکل ایجاد می‌کنند. این باور غلطی است چون برخی از مکمل‌ها نه تنها برای دیابتی‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند بلکه برای آن‌ها بسیار سودمند بوده و مانع از بروز عوارض دیابت می‌شوند. این دست از مکمل‌ها علاوه بر افراد دیابتی برای سایر افراد نیز مزایایی بسیار دارد. پس اگر دیابت دارید و می‌خواهید دیابت خود را کنترل کنید در این بحث همراه ما باشید.

مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

دیابت یک بیماری متابولیکی است که تولید انسولین در بدن را کاهش می‌دهد. انسولین در لوزالمعده تولید می‌شود و انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن را تأمین می‌کند.

دیابت بر دو نوع است نوع یک و نوع دو. دیابت نوع یک به علت کمبود انسولین در بدن ایجاد می‌شود و این دست از افراد باید انسولین تزریق کنند. اما دیابت نوع دو در افرادی بروز پیدا می‌کند که به چاقی مبتلا هستند. این افراد به دلیل تحرک پایین یا وراثت به این بیماری دچار می‌شوند. این دست از افراد می‌توانند با رژیم غذایی مناسب در کنار مصرف داروهای پایین آورنده‌ی قندخون و همچنین ورزش قندخون بالای خود را کنترل نمایند.

در زیر تعدادی از مکمل‌ها را که برگرفته از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است به شما معرفی می‌کنیم. بدین ترتیب شما می‌توانید به راحتی با رعایت رژیم غذایی و استفاده از مکمل‌ها قندخون خود را کنترل نمایید و کم‌تر دچار مشکل شوید.

. ویتامین C یکی از مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

این ویتامین که به اسیداسکوربیک نیز مشهور است برای کنترل دیابت بسیار موثر است. ویتامین C با افزایش عملکرد انسولین می‌شود ازاین رو افراد دیابتی بیش از افراد دیگر به آن نیازمند هستند. دقت کنید که افراد دیابتی علاوه بر دریافت این ویتامین از طریق مواد غذایی باید مکمل آن را نیز مصرف نمایند.

جالب است بدانید که ویتامین C تأثیر مثبتی بر روی کلیه‌ها و عروق  خونی افراد دیابتی می گذارد. این ویتامین اگر در کنار ویتامین E مصرف شود قند مورد نیاز را از طریق جریان خون به سلول‌ها می‌رساند. ویتامین E همچنین از عوارض کلیوی که در افراد دیابتی بسیار رایج است پیشگیری کرده و عوراض ایجاد شده بر روی بینایی را کاهش داده و حمله‌های قلبی را کم‌تر می‌کند.

. ویتامین E

مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

یکی دیگر از مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها ویتامین E است. این ویتامین از عروق خونی و اعصاب در برابر رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در اثر دیابت محافظت می‌کند. ویتامین E همچنین می‌تواند در افراد دیابتی نوروپاتی دیابتی را تا حدودی کاهش دهد. به همین دلیل افراد دیابتی با مصرف این ویتامین کم‌تر در معرض آب مروارید و آترواسکلروز قرار می‌گیرند.

جالب است بدانید که اگر افراد دیابتی ویتامین E را در کنار ویتامین‌های گروه B مصرف کنند پانکراس آن‌ها بسیار کم‌تر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

. ویتامین‌های گروه B یکی دیگر از انواع مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

این گروه از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B12، ویتامین B6 و همچنین فولیک اسید در پیشگیری از بروز عوارض دیابت بسیار تأثیرگذارند. بیماران دیابتی اگر ویتامین B12 را به همراه فولیک اسید که یکی از ویتامین‌های گروه B است مصرف کنند کم‌تر در معرض بیماری‌های اعضای انتهایی بدن و سکته‌ی مغزی که در اثر قندخون بالا ایجاد شده‌اند، قرار می‌گیرند.

مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

در مجموع اگر ویتامین B12 در کنار ویتامین B6 و فولیک اسید مصرف شود دردهای عصبی به میزان قابل توجهی کاهش خواهند یافت.

یکی دیگر از یتامین‌های گروه B که می‌تواند نقشی موثر بر روی دیابت داشته باشد بیوتین یا ویتامین B7 است که به ویتامین اچ نیز شهرت دارد. این ویتامین عملکرد انسولین خون و پانکراس را تحت کنترل درمی‌آورد و بدین ترتیب قندخون را کنترل می‌کند. بیوتین با ویتامین B7 در سنتز ویتامین B6 و ویتامین B12 نقش دارد.

. ویتامین D

یکی دیگر از ویتامین‌های مناسب برای دیابتی‌ها ویتامین D است. این ویتامین نه تنها برای افرادی که دیابت نوع اول دارند موثر است بلکه نقشی تأثیرگذار بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع دو نیز دارد.

. روی با زینک

یکی دیگر از مکمل‌های مناسب برای افراد دیابتی روی یا زینک است. چون این دست از افراد به طور معمول با کمبود این ماده‌ی معدنی روبه‌رو هستند. این ماده‌ی معدنی سطح انسولین خون را تنظیم کرده و گلوکز لازم برای فعالیت سلول‌‌ها را به آن‌ها منتقل می‌کند. ازاین رو افراد مبتلا به قندخون باید از مکمل روی یا زینک استفاده نمایند تا قندخونشان تنظیم شود.

مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

. منیزیم یکی دیگر از مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

منیزیم با کنترل عملکرد انسولین خون، ‌قندخون بدن را تنظیم می‌کند. ازاین‌رو اگر بدن با کمبود این مواده‌ی معدنی مواجه شود؛ مقاومت بدن نسبت به انسولین بیشتر شده که در نتیجه‌ی آن قندخون بالا می‌رود. جالب است بدانید که افراد دیابتی به طور معمول با کمبود منیزیم مواجه هستند. پس باید به اندازه‌ی کافی از آن مصرف کنند چون هرگونه زیاده‌روی در مصرف آن سبب عوارضی چون اسهال و کاهش فشارخون می‌شود.

شایان ذکر است که منیزیم حتماً باید توسط پزشک تجویز شود وگرنه سبب بروز اختلالاتی در بدن می‌شود.

. کلسیم

مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها

یکی دیگر از مواد معدنی که بر روی افراد دیابتی تأثیرگذار است کلسیم است. این ماده‌ی معدنی تولید انسولین در لوزالمعده را تسهیل می‌کند و بدین ترتیب قندخون بدن تنظیم می‌شود. فقط دقت کنید که کلسیم نباید بیش از حد مصرف شود پس دوز مصرفی را با پزشک خود درمیان بگذارید.

. سلنیوم

این ماده‌ی معدنی نیز با جلوگیری از تخریب سیستم‌های عصبی و همچنین رگ‌های خونی،‌ قندخون بدن را در حالت تعادل نگه می‌دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده مس، کروم، منگنز، ‌وانادیم و … نیز از دیگر مکمل‌های ایده‌آل برای دیابتی‌ها هستند. ازاین رو مصرف این دست از مواد معدنی و ویتامین‌ها را زیر نظر پزشک در رژیم غذایی خود قرار دهید.