آیا می‌دانید مواد پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارند؟ مواد پروبیوتیک نقش‌های متعددی در بدن ایفا می‌کنند که کمک به کاهش التهاب در بدن، کاهش حساسیت، سلامت ذهنی، ساخت ویتامین‌ها، ازبین بردن سموم، جذب مواد معدنی و کاهش وزن از جمله مهم‌ترین آن‌هاست. درواقع پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که با باکتری‌های بیماری‌زا مقابله کرده و میزان آن‌ها را در بدن را کنترل می‌کنند. چون اگر میزان باکتری‌های بیماری‌زا افزایش یابد،‌ بدن با مخاطرات و بیماری‌های جدی مواجه خواهد شد.

مواد پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارند؟

برای آن‌که بدنی سالم داشته باشیم لازم است از مواد غذایی تخمیری و مواد پروبیوتیک استفاده کنیم. ازاین رو وقتی شما مریض هستید و آنتی بوتیک مصرف می‌کنید مکمل‌های پروبیوتیک نقش مهمی در سلامت بدن شما ایفا می‌کنند. اما یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که پروبیوتیک‌ها دارند تأثیر بر روی کاهش وزن است. ازاین جهت اگر می‌خواهید بدانید پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارند در این بخش همراه ما باشید.

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های بسیار ریزی هستند که مصرف آن‌ها مزایای بسیاری دارد. جالب است بدانید که بیش از پانصد نوع باکتری در دستگاه گوارش ما فعال هستند که نقش مهمی در جذب مواد غذایی و هضم آن ایفا می‌کنند. این باکتری‌ها با تولید مواد پیشگیری‌کننده‌ که باکتریوسین و اسیدلاکتیک از مهم‌ترین آن‌هاست از رشد باکتری‌های بیماری‌زا در مخاط روده پیشگیری کرده و از بروز عفونت در بدن جلوگیری می‌کند.

مواد پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارند؟

لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا ازجمله مهم‌ترین پروبیوتیک‌هایی هستند که در مواد غذایی و مکمل‌ها یافت می‌شوند. باکتری‌های مفید می‌تواند مواد مغذی چون ویتامین K و انواع خاصی از ویتامین B را در بدن تولید نماید.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که پروبیوتیک‌ها به چه شکل‌هایی مصرف می‌شوند. شما می‌توانید مواد پروبیوتیکی را به شکل مکمل که می‌تواند پودر یا قرص باشد، به شکل مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک همچون ماست، ‌شیر و پنیر و مهم‌تر از همه به شکل مواد غذایی که خود سرشار از مواد پروبیوتیک هستند از جمله کفیر، سویا، ‌توفو، حبوبات، ‌سرکه و خوراکی‌هایی از این دست برای بدن تأمین نمایید. این دست از مواد می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر روی کاهش وزن و سلامت دستگاه گوارش داشته باشند، که از این جهت بسیار مورد توجه هستند.

پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

مواد پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارند؟

یکی از مهم‌ترین تأثیرات مواد پروبیوتیک کمک به کاهش وزن است. آنها با تجزیه‌ی فیبرها که بدن قادر به هضم آنها نیست کمک شایانی به بدن می‌کند و آنها را به اسیدهای چرب مفید با زنجیره‌ی کوتاه مانند اسید بوتیریک تبدیل می‌کند. تحقیقات نشان داده‌است که مواد پروبیوتیکی می‌توانند به هضم و جذب مواد غذایی کمک کرده و منجر به تسریع سوخت و ساز و بالابردن کیفیت متابولیسم شود و از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری ‌کند. البته این بدان معنا نیست که شما با مصرف مواد پروبیوتیکی دیگر چاق نمی‌شوید پس لازم است حتماً رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

مواد پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارند؟

اگر شما در رژیم غذایی روزانه‌ی خود از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک همچون کفیر،‌ سویا، حبوبات، لوبیا و کلم استفاده کنید به دلیل فیبر و کلسیم بالا و همچنین حداقل چربی به کاهش وزن خود کمک شایانی می‌کنید.

مواد پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارند؟

مصرف مواد غذایی فرآوری شده و مواد قندی، محل سکونت، استرس، سن و … باعث کاهش تعداد باکتری‌های دستگاه گوارش می‌شود. ازاین رو اگر از این دست از محصولات زیاد مصرف کنید؛ در طول روز دچار خستگی، سردرد، عدم تمرکز، افسردگی، ضعف ماهیچه‌ها، سوزش قلب، یبوست، ورم مفاصل، گلودرد، گرفتگی بینی،‌عفونت اداری و مشکلاتی از این دست خواهید شد. پس سعی کنید در وعده‌های غذایی خود از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک استفاده نمایید.

پروبیوتیک‌ها چگونه باعث کاهش وزن می‌شوند؟

مواد پروبیوتیک چه تاثیری در کاهش وزن دارند؟

باکتری‌های روده در تنظیم وزن بدن نقشی مهم برعهده دارند. برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برخی از مواد پروبیوتیکی مانع از جذب چربی از مواد غذایی شده که درنهایت منجر به افزایش دفع چربی از طریق مدفوع می‌شود. ازاین رو پروبیوتیک‌ها باعث می‌شوند بدن کالری کم‌تری از مواد غذایی دریافت کند. البته باید خاطر نشان کرد که پروبیوتیک‌ها به روش‌های دیگری هم به کاهش وزن کمک می‌کنند که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

. مواد پروبیوتیکی به ترشح هورمون‌هایی که منجر به کاهش اشتها می‌شود کمک بسیار می‌کند. ازاین رو میزان چربی سوزی در بدن افزایش یافته و وزن شما کاهش می‌یابد.

. پروبیوتیک‌ها با افزایش میزان پروتئین‌های لنف‌ساز از افزایش وزن پیشگیری کرده و مانع از چاقی می‌شود.

. این میکروارگانیسم‌ها با کاهش التهاب در بدن از افزایش وزن پیشگیری می‌کند.