مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون متنوع هستند. غلظت خون می‌تواند منجر به لخته شدن خون در بدن شود که این خود سرآغاز سکته‌های قلبی و مغزی است. از این رو درمان غلظت خون بسیار حائز اهمیت است. غلظت خون می‌تواند بر اثر بیماری‌های ریوی و قلبی، کمبود اکسیژن یا آلودگی‌ها در بدن شکل بگیرد. بنابراین اگر در آزمایش خون با غلظت بالا روبه رو شدید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. اما برای داشتن حال و احوالی بهتر باید بدانید که از چه مواد غذایی برای تنظیم غلظت خون استفاده کنید. برای آشنایی با مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون در این بخش همراه ما باشید.

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

علائم غلظت خون بالا

. تنگی نفس

. تیرگی لب‌ها به ویژه بعد از ورزش کردن

. سرخ شدن صورت

. سردرد

. سرگیجه

. تاری دید

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

زمانی‌که میزان هموگلوبین و یا تعداد گلبول‌های قرمز خون از اندازه‌ی طبیعی بالاتر ‌رود، غلظت خون ایجاد می‌شود. در واقع هنگامی که اکسیژن کافی در اختیار سلول‌های بدن قرارنگیرد، برای جبران آن تعداد بیش‌تری گلبول قرمز ساخته می‌شود. این رویداد خون را غلیظ کرده و جریان خون در رگ‌ها را کند می‌کند که در نهایت خطر ایجاد لخته‌ی خون یا سکته‌ی مغزی و قلبی را افزایش می‌دهد.

به این نکته دقت نمایید که اگر از غلظت خون رنج می‌برید بهتر است در کنار مصرف مواد غذایی مفید برای این مشکل، روزانه هشت لیوان آب مصرف کنید. آب می‌تواند به کاهش غلظت خون کمک کرده و سموم اضافه‌ی بدن شما را دفع نماید.

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

. انار

یکی از مهم‌ترین مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون، انار است. این میوه‌ی بهشتی سرشار از آنتی اکسیدان است که شما با مصرف آن نه تنها خون را رقیق می‌کنید بلکه از بروز بیماری‌های دیگر نیز پیشگیری می‌نمایید. از این میوه‌ی هزار دانه می‌توانید هم در غذا و هم در سالاد استفاده کنید. جالب است بدانید برای آن‌که غلظت خون شما کاهش یابد بهتر است بعد از صرف غذا کمی انار میل کنید.

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

. آناناس از دیگر مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

آناناس علاوه بر رقیق کردن خون به دلیل برخورداری از فیبر بالا به سیستم گوارش نیز کمک می‌کند. ازاین رو می‌توانید از این میوه‌ی خوشمزه هم به صورت میان وعده و هم در انواع سالادها استفاده نمایید.

. آلبالو

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

از دیگر مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون آلبالو است. این خوراکی آنتی اکسیدان بالایی داشته و برای درمان غلظت خون از آن استفاده می‌شود.

. آب زرشک

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تنظیم غلظت خون آب زرشک است. حال که در شروع فصل بهار هستیم می‌توانید زرشک به ویژه زرشک کوهی را تهیه کرده و در منزل آب آن را بگیرید و دو سه بار در روز آن را مصرف کنید. بعد از گذر چند روز تأثیر مصرف آن را مشاهده خواهید کرد.

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

. موز از دیگر مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

ترکیبات این میوه‌ی خوشمزه از غلیظ شدن خون پیشگیری می‌کند. ازاین رو اگر می‌خواهید غلظت خون مناسبی داشته باشید و کم‌تر دچار مشکلات خونی شوید حتماً از موز در رژیم غذایی روزانه استفاده کنید.

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

. مرکبات

مرکباتی نظیر گریپ فروت، لیموترش، پرتغال و … به دلیل برخوردای از ویتامین C، به درمان غلظت خون کمک شایانی می‌کنند. پس اگر می‌خواهید خون خود ار تصفیه کنید بیش‌تر از مرکبات استفاده کنید.

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

. هویج و انگور

ازدیگر میوه‌های مفید برای کاهش غلظت خون می‌توان به هویج و انگور اشاره کرد. هویج یا آب آن علاوه بر تصفیه خون و خون‌سازی به قدرت بینایی هم کمک کی‌کند. انگور نیز برای درمان افرادی خون کدر دارند به کار می‌ورد. پس سعی کنید بیش‌تر از هویج و انگور در رژیم غذایی روزانه استفاده کنید.

. سبزیجات تازه از دیگر مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

سبزیجاتی نظیر تره فرنگی، اسفناج، موسیر و خوراکی‌هایی از این دست خون غلیظ شما را رقیق و شفاف می‌کنند. شما از این دست از مواد غذایی می‌توانید هم در انواع سوپ و هم در انواع غذاها و پیش غذاها استفاده کنید.

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

. پیاز سفید و سیر

مصرف این دو خوراکی نیز به داشتن خونی شفاف و رقیق کمک می‌کند. جالب است بدانید که سیر خام خون را رقیق کرده و منجر به گشاد شدن رگ‌های خونی می‌گردد. بدین ترتیب اگر خون لخته شود، بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

. چای سبز

مواد غذایی تنظیم کننده‌ی غلظت خون

این نوشیدنی نه تنها برای کاهش غلظت خون مفید است بلکه به سلامت سیستم گوارش و قلب نیز کمک شایانی می‌کند. ازاین رو بهتر است این نوشیدنی ساده را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

تخم کتان، کیوی، برخی از ادویه‌ها نظیر آویشن، زردچوبه و پاپریکا، روغن زیتون، غلات کامل گندم و جو، عدس و … از دیگر خوراکی‌های مناسب برای شفاف کردن خون هستند.