بسیاری از افراد برای افزایش انرژی بدن خود از انواع مواد غذایی انرژی‌زا استفاده می‌کنند که شاید مصرف برخی از آن‌ها انتخاب درستی نباشد. به عبارتی می‌توان چنین گفت که ما باید رژیم غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن در نظر بگیریم. بدین ترتیب سلامتی بدن حفظ شده و کم‌تر در معرض آسیب و بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

رژیم غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن

برای آن‌که بتوانید بدنی سالم داشته باشید سعی کنید در رژیم غذایی خود از انواع غذاها و خوراکی‌های سالم استفاده نمایید. با رعایت رژیم غذایی کم‌تر خسته می‌شوید و سیستم ایمنی شما نیز تقویت می‌شود. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چه نوع رژیم غذایی برای شما مفید است. در زیر شما را با تعدادی از موادغذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن آشنا می‌کنیم.

رژیم غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن کدامند؟

بسیاری از مردم در رژیم غذایی روزانه‌ی خود برای کسب انرژی بیش‌تر از مواد کافئین‌دار و همچنین قندی بسیار استفاده می‌کنند. اما بسیاری از این خوراکی‌ها در لحظه انرژی بدن را افزایش می‌دهند ولی بعد از مدت زمان کوتاهی دچار کمبود انرژی می‌شوند. پس لازم است رژیم غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن خود داشته باشیم. در زیر تعدادی از مواد غذایی را که انرژی بدن را بالا می‌برند؛ به شما معرفی می‌کنیم.

رژیم غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن

. ماست یکی از مواد غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن

ماست به ویژه ماست یونانی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است که برای تولید انرژی در بدن بسیار مناسب است. ازاین رو اگر می‌خواهید سطح انرژی بدن خود را افزایش دهید حتماً در وعده‌های خود از ماست استفاده نمایید. در واقع لاکتوز و گالاکتوز موجود در این ماده‌ی غذایی انرژی لازم برای بدن را تأمین می‌کند.

جالب است بدانید که ماست حاوی ویتامین B2 و B12 است که در فعالیت سلول‌ها نقشی مهم ایفا می‌کنند. ازاین رو این ماده‌ی غذایی به تولید ATP که برروی سوخت و ساز بدن تأثیرگذار است، کمک شایانی می‌کند.

رژیم غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن

. غلات سبوس‌دار

یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن غلات سبوس‌دار است. این ماده‌ی غذایی از کربوهیدارت‌ها تشکیل شده که در سوخت و ساز بدن نقشی مهم ایفا می‌کند. این نوع از خوراکی‌ها فرایند هضم طولانی‌تری دارند که خود این عامل به پایداری سطح انرژی در بدن کمک می‌کند. ازاین رو سعی کنید در وعده‌های غذایی خود بیش‌تر از غلات سبوس‌دار به جای نان سفید استفاده کنید.

. لوبیا

لوبیا سرشار از مواد مغذی است که در تولید انرژی نقشی مهم دارد. این ماده‌ی غذایی از پروتئین کم چرب تشکیل شده که منبعی مهم برای دریافت انرژی است. در مجموع این ماده‌غذایی حاوی فیبر، پروتئین، منیزیم، پتاسیم، ویتامین‌های گروه B و پتاسیم است که هرکدام از آن‌ها در تولید انرژی موثر هستند.

رژیم غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن

لوبیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که بدن را در برابر انواع بیماری‌ها ایمن نگه داشته و سبب کاهش التهاب در بدن می‌شود. یکی ازنکات مثبت این ماده‌ی غذایی آن است که می‌تواند سطح قندخون رادر بدن متعادل نگه دارد. پس سعی کنید از لوبیا در وعده‌های غذایی خود بیش‌تر استفاده کنید.

. سبزیجات به ویژه سبزیجات با برگ‌های سبزتیره یکی دیگر از مواد غذایی مناسب در افزایش سطح انرژی بدن

سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند. اما سبزیجاتی با برگ سبزتیره که اسفناج و چغندر از مهم‌ترین آن‌ها هستند؛ سرشار از ویتامین A، ویتامین C،‌ کلسیم، ‌پروتئین و فیبر است که می‌تواند به راحتی سطح انرژی در بدن را متعادل نگه دارد. پس از سبزیجات بیش‌تر استفاده نمایید.

. انواع آجیل‌

رژیم غذایی مناسب برای افزایش انرژی بدن

یکی دیگر از مواد غذایی که می‌تواند سطح انرژی را در بدن افزایش دهد، انواع آجیل است. آجیل سرشار از فیبر،‌ پروتئین و مواد مغذی است. البته باید آجیل را به اندازه مصرف کرد چون استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی آن میزان کالری دریافتی را بالا می‌برد که مشکلات مخصوص به خود را به وجود خواهد آورد.

. میوه‌ها

یکی از بهترین مواد غذایی که می‌توان سطح انرژی در بدن افزایش داد، مصرف کردن میوه است. این ماده‌ی غذایی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی است که از انواع عفونت‌ها جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. شما می‌توانید میوه‌ها را به شکل میان وعده مصرف کنید یا آن‌ها را با همراه با ماست یا شیر مصرف کنید.

. ذرت

یکی دیگر مواد غذایی موثر در افزایش سطح انرژی ذرت است. ذرت سرشار از فیبر است و در متعادل نگه داشتن انرژی نقشی مهم برعهده دارد.

. آب

آب یکی از سالم‌ترین منابع حفظ انرژی است. شاید برای شما پیش آمده که دچار افت انرژی شده‌ باشید. در این مواقع اگر یک لیوان آب بنوشید متوجه خواهید شد که تا حد بسیاری افت انرژی شما برطرف خواهد شد. ازاین رو سعی کنید در روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. شایان ذکر است نوشیدنی‌هایی همچون چای، قهوه نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آب باشد تا افت انرژی شما را برطرف کند.

. جودوسر یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای افزایش سطح انرژی

این ماده‌ی غذایی می‌تواند انرژی را در طولانی مدت حفظ کند. جالب است بدانید که جو سرشار از ویتامین‌ها یی همچون ویتامین B و همچنین مواد معدنی همچون آهن و منگنز است که انرژی شما در سطح بالایی نگه خواهد داشت.

از دیگر مواد غذایی مناسب برای افزایش سطح انرژی می‌توان ماهی، سیب‌زمینی شیرین، برنج قهوه‌ای،‌  تخم مرغ و … را نام برد.