غذا نخوردن یکی از مشکلات رایج در بین کودکان است که خیلی از پدرومادرها را درگیر خود می‌کند. این عارضه اغلب باعث می‌شود تا والدین نگران رشد طبیعی و کاهش وزن کودکشان بشود. اغلب دیده می‌شود، ذائقه کودک به نحوی است که فقط دو سه نوع غذا را بیشتر نمی‌خورد و البته همین غذاها را با اصرار تمام می‌کنند. اگر شما هم به عنوان پدر و مادر درگیر غذانخوردن کودکان هستید با وبلاگ باریویتال همراه ما باشید.

غذا نخوردن کودکان

پیش از شروع لازم به گفتن است که غذا نخوردن بین کودکان بسیار رایج است. این عارضه دلایل مختلفی دارد. مثلا بیماری‌های رایج بین کودکان نظیر گلودرد، شکم‌درد، یبوست می‌تواند ریشه در این رفتار داشته باشد. یا اینکه بی‌میل به غذا خوردن کودکان را می‌توان ناشی از بی‌حوصلگی، بی‌اشتهایی و… ارتباط داد. گاهی کودکان فقط غذاهای جدید را دوست ندارند، امتحان کنند  در این حالت اصرار به غذا خوردن راهکار مناسبی نیست. نهایت اینکه توجه داشته باشید، ذائقه غذایی انسان در طول زمان و سنین مختلف ممکن است به کلی تغییر کند، بنابراین گاهی غذاهای بزرگسالان مناسب کودکان نیستند.

رفتار مناسب در برابر غذانخوردن کودکان

غذا نخوردن

در بیشتر مواقع زمانی‌که پدرومادر متوجه می‌شوند کودکشان غذا نمی‌خورند، به جای اینکه درصدد یافتن دلیل شوند، با برچسب‌زنی برخورد می‌کنند. توجه داشته باشید کودک بدغذا با کودکی تمایل به غذا خوردن ندارد، یکسان نیست. کودک یا حتی فرد بدغذا تنها تمایل به خوردن نوع خاصی از غذاها را دارد، در صورتی‌که کودک شما ممکن است در شرایطی خاص نظیر بیماری نمی‌تواند غذا بخورد.

البته همانطوری‌که اشاره شد، ممکن است کودک شما بنا بر دلایلی دیگر نتواند غذا بخورد. در ادامه با برخی از دلایل بیشر آشنا می‌شویم.

اختلال پردازش حسی

اختلال پردازش حسی یکی از ناهجاری‌های و اختلالات رایج در بین کودکان است. اختلال پردازش حسی زمانی به وجود می‌اید که مغز در سازماندهی و واکنش به اطلاعات دریافت‌شده از حواش دچار مشکل و اختلال شود. در این صورت کودک با دریافت برخی صداها، مزه‌ها، بوها و… دچار «بار حسی بیش از حد» می‌شود. مثلا شوری یا شیرینی بیش از اندازه‌ای حس کنند و همین باعث پس زدن غذا در کودک می‌شود.

حتی گاهی همین اختلال در رنگ غذا هم نمود پیدا می‌کند و کودک با نگاه‌کردن به غذا دچار حساسیت می‌شود. یا مورد دیگر اینکه کودک میل به غذاهای ترد ندارد، چرا که غذاهای ترد بار حسی زیادی در او ایجاد می‌کند. اگر فکر می‌کنید که کودک شما هم دچار اختلال پردازش حسی شده به کمی تغییر در غذاها می‌توانید با غذانخوردن کودک مقابله کنید. مثلا تغییر رنگ غذا، پخت غذاهای نرم و غیرترد و… می‌تواند چاره کار شما باشند. به هر حال در این صورت بهترین راه شناسایی ترجیحات کودک‌تان است.  توجه داشته باشید که این اختلال هرچند بین کودکان بسیار رایج است ولی به مرور برطرف می‌شود.

درد

غذا نخوردن

اگر غذا نخوردن سابقه زیادی ندارد و به تازگی کودک مبتلا به آن شده، احتمال اینکه این مورد ناشی از بیماری یا مشکلی دیگری داشته باشد، وجود دارد. گلودرد، دندان درد، رفلاکس معده و دندان درآوردن، نفخ و دل درد و… همگی می‌تواند منجر به غذانخوردن در کودک شوند. یبوست یکی از مشکلات رایج بین کودکان است که البته باعث غذانخوردن کودک ه می‌شود.

اختلال غذا خوردن

اختلال غذا خوردن در بین کودکان و حتی بزرگسالان بسیار رایج است. این اختلال باعث می‌شود، فرد (کودک یا بزرگسال) نتواند غذا بخورد و از این بابت دچار محدودیت‌های زیادی شود. توجه داشته باشید، اختلال غذا خوردن حتی ممکن است منجر به سوء تغذیه و بی‌حالی مفرط شود. کوکان با چنین اختلالی نمی‌تواند به خوبی رشد کنند و باید با پزشک در مورد معالجه آن مشورت کرد. علائم اختلال غذا خوردن عبارتند از: کم‌وزنی، استفراغ، ریزش مو، اضطراب، رشد آهسته، دمای کم بدن، ناخن‌های شکننده، سرگیجه و کم‌زنی بی از اندازه.

مهارت‌های حرکتی

 

گاهی هم غذا نخوردن کودکان صرفا به خاطر عدم مهارت‌های حرکتی در دهان و هضم است. از راه‌های رایج برای ربط دادن غذا نخوردن کودک به دلیل عدم مهارت حرکتی، سرفه کردن در حین غذا خوردن یا گیر کردن غذا در گلو اشاره کرد. این اختلال می‌تواند باعث اضطراب در کودک در هنگام غذا خوردن شود. توجه داشته با مراجعه به مشاوره می‌توان این مشکل را به راحتی حل کرد. در صورتی‌که کودک برای مدت زمان زیادی دچار این اختلال باشد، ممکن است در بلند مدت دچار سوء تغذیه شود.

منبع