فهرست مطالب

    برای یک رژیم درست باید بدانیم که چه مواردی در جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن موثر هستند. یکی از روش‌های مناسب برای رژیم، رعایت اصول تغذیه‌ای مناسب است. تغذیه‌ی مناسب در این دوران به بدن کمک می‌کند تا از انرژی‌های موجود به صورت بهینه استفاده کند. اگر در رژیم غذایی خود اصول را به درستی رعایت نکنید و مقدار غذای خود را بسیار کم کنید بدن دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

    جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    افرادی که رژیم لاغری می‌گیرند باید بدانند که وقتی چربی سوزی در بدن صورت می‌گیرد،‌ باید تغذیه‌ای درست داشته باشیم که دچار ضعف، خستگی و کمبود انرژی هنگام لاغر شدن نشویم. ازاین رو اگر در رژیم غذایی از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بهره‌مند نشویم، بدن دچار عدم تعادل می‌شود که ممکن است مشکلاتی برای ما ایجاد کند.

    جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    حال برای آن‌که بدانیم رعایت چه نوع رژیم غذایی از ضعف هنگام لاغر شدن پیشگیری می‌کند در این مقاله همراه ما باشید.

    جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    برای آن‌که بتوانیم از ضعف و خستگی هنگام لاغر شدن کم کنیم باید از مواد غذایی متنوعی که شامل انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند، استفاده کنیم. ازاین رو در زیر شما را با چندین روش که می‌تواند از ناتوانی هنگام لاغر شدن پیشگیری کند، آشنا می‌کنیم.

    . استفاده از ویتامین‌های گروه B

     

    یکی از روش‌های جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن استفاده از ویتامین‌های گروه B است. چون اگر در هنگام وزن کم کردن از ویتامین‌های گروه B استفاده نکنید، بدن در حین چربی سوزی و انجام سوخت و ساز انرژی زیادی مصرف کرده و بدین ترتیب شما با یک ضعف شدید مواجه خواهید شد. به طور مثال برای بسیاری از شما پیش آمده که مدت زمان اندکی بعد از شروع ورزش دچار سرگیجه و ضعف شدید شده به طوری که مدتی در جای خود بدون حرکت مانده تا ضعف شدید برطرف شود.

    جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    شما می‌توانید با خوردن روزانه یک عدد مولتی ویتامین سطح انرژی خود را بالا ببرید. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید تمامی حرکات ورزشی را با ضعف و خستگی کم‌تری انجام دهید.

    شایان ذکر است که باید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در این دوران را از مصرف مواد غذایی تأمین کرد. اما اگر با مصرف مواد غذایی ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان تأمین نشد می‌توانید از مکمل‌های دارویی آن‌ هم با تجویز پزشک استفاده نمایید.

    . استفاده از ویتامین C

    جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    اگر از این ویتامین در طول رژیم خود استفاده کنید، مقاومت بدن شما در برابر انواع عفونت‌ها بالا می‌رود. این کار در ساخت و محافظت از بافت‌های عضلانی و رگ‌های خونی به شما کمک شایانی می‌کند. دقت کنید که همان قدر که کمبود این ویتامین برای بدن مشکلاتی ایجاد می‌کند، مصرف بیش از اندازه‌ی آن نیز اختلالاتی در بدن به وجود می‌آورد. پس سعی کنید که به اندازه مصرف کنید.

    . مصرف پروتئین

    جالب است بدانید که مصرف گروه پروتئین‌ها در رژیم لاغری نسبت به مصرف کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها بسیار مناسب‌تر است. شما اگر در طول روز از مواد غذایی سرشار از پروتئین چون لبنیات، تخم مرغ، ماهی‌های کم چرب، گوشت قرمز کم چربی، حبوبات و … استفاده نمایید، کم‌تر در طول روز احساس گرسنگی می‌کنید.

    جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    برای آن‌که در حین لاغر شدن بافت‌های عضلانی از بین نروند باید پروتئین کافی مصرف کرد. بدین ترتیب هرچه بافت عضلانی بیشتر حفظ شود، میزان متابولسیم به میزان کم‌تری کاهش پیدا می‌کند. هرچه بدن شما متابولیسم بالاتری داشته باشد میزان سوخت و ساز و چربی سوزی بیشتر شده و وزن شما بیشتر کاهش می‌یابد.

    . استفاده از مواد غذایی فیبردار یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    غذای فیبردار کشش معده را بیشتر می‌کنند. بدین ترتیب از مغز فرمان سیری رسیده و فرد سریع‌تر از معمول احساس سیری می‌کند. در واقع هرچه مواد غذایی سرشار از فیبر استفاده کنیم، غذا مدت بیشتری در معده مانده و شخصی دیرتر احساس گرسنگی می‌کند. پس تا می‌توانید غذاهای فیبردار مصرف کنید.

    جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    . استفاده از میوه‌‌‌ها

    یکی دیگر از راه‌‌های جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن مصرف میوه است. با خوردن میوه میزان گلیکوژن در کبد بالا رفته و شخص دیرتر احساس گرسنگی می‌کند. در واقع فروکتوز موجود در میوه‌ها باعث تولید گلیکوژن در کبد شده و فرد احساس سیری بیشتری می‌کند.

    جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

    شایان ذکر است که برای رژیم غذایی حتماً باید با پزشک مشورت کرد. پزشک‌ها به ویژه پزشکان متخصص تغدیه نسبت به مشخصات هر فرد و سابقه‌ی بیماری‌های او رژیم غذایی خاصی را پیشنهاد می‌کنند که نه تنها ویتامین‌های مورد نیاز بدن تأمین شود، بلکه اختلال خاصی در بدن شکل نگیرد. پس اگر می‌خواهید رژیم غذایی بگیرید حتماً با پزشک مشورت کنید.