کمبود ویتامین‌ها بر بی‌خوابی تأثیر بسیاری دارد. به گونه‌ای که اگر تغذیه‌ی نادرست داشته باشیم دچار کم‌خوابی یا بدخوابی می‌شویم. بنابراین اگر رژیم غذایی مناسب نداشته باشید و به جای مصرف غذاهای سرشار از ویتامین از غذاهای غیرمفید استفاده نمایید ممکن است به کم‌خوابی دچار شوید. ازاین رو اگر خواب کم‌تر از ۷ ساعت داشته دارید نه تنها در طول روز زود خسته می‌شوید و راندمان کاری شما پایین می‌آید بلکه طول عمر شما نیز کم‌تر خواهد شد. پس سعی کنید با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و همچنین مواد معدنی سلامت عمر خود را تضمین نمایید.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند کم‌خوابی و بدخوابی را تاحدودی درمان نماید. برای آن‌که با این ویتامین‌ها و مواد معدنی بیش‌تر آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

. ویتامین C یکی از ویتامین‌های موثر بر بی‌خوابی

ویتامین C از جمله آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که آسیب‌‌های وارد شده توسط رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت کرده و جذب آهن را بالا می‌برد. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین‌ C می‌تواند مشکلات کم‌خوابی و بدخوابی را تاحد زیادی کم نماید. ازاین رو سعی نمایید برای دریافت ویتامین C از مواد غذایی همچون کیوی، فلفل دلمه‌ای، انبه، برخی از مرکبات و … استفاده نمایید تا از کم خوابی تا حدود زیادی پیشگیری کنید.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

. ویتامین E

کمبود ویتامین E نیز تأثیر زیادی بر کم‌خوابی دارد. این ویتامین از بخشی از مغز که بر روی حافظه بسیار تأثیرگذار است محافظت می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که اگر ویتامین E به‌همراه ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان‌ها مصرف شود کیفیت خواب بسیار بهتر خواهد شد. جالب است بدانید که ویتامین E به بسیاری از افراد که دچار تعریق شبانه هستند کمک شایانی می‌کند.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

ویتامین E در تشکیل سلول‌های قرمز خون نیز نقشی مهم ایفا می‌کند و بدن را در استفاده از ویتامین K یاری می‌کند. فقط دقت نمایید از آنجا که این ویتامین محلول در چربی است نباید به شکل روزانه مصرف شود و برای مصرف مکمل‌های این ویتامین حتماً باید با پزشک مشورت کرد. اگر می‌خواهید ویتامین E مورد نیاز بدنتان را از طریق مصرف مواد غذایی تأمین کنید می‌توانید از محصولاتی همچون بادام، روغن جوانه‌ی گندم، دانه‌ی آفتابگردان و … استفاده نمایید.

. ویتامین D یکی دیگر از ویتامین‌های موثر بر بی‌خوابی

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

این ویتامین علاوه بر آن‌که نقشی مهم در سلامت استخوان ایفا می‌کند؛ بر روی عملکرد سیستم ایمنی و همچنین کاهش التهاب نیز موثر است. اما جالب است بدانید که این ویتامین علاوه بر موارد بالا نقشی مهم در تنظیم خواب دارد و به خوابی آرام کمک شایانی می‌کند. بنابراین بسیاری از افراد که به کمبود ویتامین D مبتلا هستند با اختلال خواب و همچنین وقفه‌ی تنفسی در خواب نیز مواجه هستند.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

شما می‌توانید برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدنتان از مکمل‌های این ویتامین استفاده نمایید یا در معرض مستقیم نورخورشید قرار بگیرید. اما اگر می‌خواهید این ویتامین را با مصرف مواد غذایی برای بدن خود تأمین نمایید از مواد غذایی همچون تخم مرغ، ماهی تن، قارچ، ماهی سالمون، شیر سویا و … استفاده کنید.

. ویتامین‌های گروه B

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که بر روی کم‌خوابی تأثیر بسیار دارد ویتامین‌های گروه B هستند. این گروه از ویتامین‌ها که برای بدن بسیار ضروری هستند به ویتامین ب‌کمپلکس هم مشهورند. این گروه از ویتامین‌ها به ترشح ملاتونین هورمونی که منجر به خواب آلودگی می‌شود، کمک شایانی می‌کنند. در مجموع ویتامین‌های گروه B هرکدام به نوبه‌ی خود بر روی خوابی آرام تأثیرگذارند. به طور مثال ویتامین B6 به افراد در به یاد آوردن خوابشان کمک می‌کند. ویتامین B12 و اسیدفولیک نیز به طور جدی با بی‌خوابی مقابله می‌کنند.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

شما می‌توانید ویتامین‌های گروه B را از طریق مصرف مکمل‌ها یا از طریق مصرف مواد غذایی نظیر انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و … برای بدن تأمین کنید.

. منیزیم و کلسیم از جمله مواد معدنی موثر بر کم‌خوابی

این دو ماده‌ی معدنی نقش مهمی در انقباضات عضلات بازی می‌کنند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود منیزیم و کلسیم می‌تواند کم‌خوابی ایجاد کند. ازاین رو این مواد معدنی با ترشح ملاتونین می‌توانند تأثیر بسیاری بر روی خوابی آرام داشته باشند. جالب است بدانید که برخی از افراد که دچار کمبود خواب هستند؛ منیزیم کمی در بدن خود دارند. ازاین رو شما می‌توانید با خوردن سبزیجات و انواع مغزها کلسیم و منیزیم مورد نیاز بدنتان را تأمین نمایید یا از مکمل‌های آن‌ها استفاده نمایید.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

. آهن

یکی دیگر از مواد معدنی که بر روی خواب بسیار موثر است آهن است. کمبود این ماده‌ی معدنی می‌تواند خستگی ایجاد کرده و سبب اختلال در خواب شود. جالب است بدانید که کمبود بیش از اندازه‌ی آهن می‌تواند اضطراب ایجاد کند و بدن شما را دچار مشکلاتی کند. از این رو برای تأمین آهن بدنتان می‌توانید از انواع مکمل‌ها و مواد غذایی سرشار از آهن همچون اسفناج، گوشت گوساله، مرغ، بوقلمون، حبوبات، سیب‌زمینی پخته شده و … استفاده کنید.

. پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی موثر بر روی کم‌خوابی

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

این ماده‌ی معدنی بر روی افرادی که نمی‌توانند خوابی راحت را تجربه کنند؛ بسیار تأثیرگذار است. ازاین رو با مصرف مکمل‌ها و همچنین مصرف موادغذایی سرشار از پتاسیم همانند آووکادو، ماهی سالمون، لوبیا، سبزیجاتی با برگ سبز و … می‌توانید کمبود پتاسیم بدن خود را جبران کنید.

. تریپتوفان

تریپتوفان می‌تواند خوابی راحت را ایجاد نماید. بنابراین با خوردن موادغذایی نظیر مغزها، اسفناج، شیر، تخم مرغ، بوقلمون، ماهی سالمون و … می‌توانید کم خوابی را تاحدی  درمان نمایید.

. تیانین

تأثیر کمبود ویتامین‌ها بر بی‌‌خوابی

این آمینواسید ترشح برخی از هورمون‌های مغزهمچون دوپامین را افزایش داده و به خوابی آرام کمک شایانی می‌کند. تیانین همچنین ترشح هورمون‌هایی که میزان هیجانات را افزایش می‌دهد در بدن کم کرده و بدین ترتیب بر روی کم‌خوابی بسیار موثر است.

بدین ترتیب شما با مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانید اختلالات ناشی از کم‌خوابی را که می‌تواند ناشی از استرس یا کمبود ترشح برخی از هورمون‌ها باشد را در بدن خود اصلاح کنید.