بهترین ویتامین برای رفع خستگی کدام است؟

Telegram
WhatsApp

بهترین ویتامین برای رفع خستگی به نظر شما کدام است؟ خستگی مزمن می‌تواند بر زندگی روزمره و کیفیت تمرینات شما تأثیر بگذارد. این امر باعث می‌شود تا به دنبال مکمل‌های کارآمد برای رفع خستگی باشید. وقتی صحبت از مکمل‌ها می‌شود، هر چیزی می‌تواند ذیل آن قرار بگیرد. اما معمولا این مکمل‌های دارویی و ویتامین ها هستند که بیشترین نقش را در قالب مکمل غذایی ایفا می‌کنند. برخی از مکمل ها تاثیر زودهنگامی بر رفع خستگی می‌گذارند، اما برخی دیگر تاثیر طولانی مدت دارند.

اغلب شاخه‌های ویتامین B در زمره بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی قرار می‌گیرند. برخی از این مکمل‌ها ممکن است در قالب مولتی ویتامین به طور روزانه مصرف شوند. برخی دیگر اما در قالب مکمل‌های پودری (مانند کربوهیدرات، کراتین، گلوتامین و …) قبل یا بعد از تمرین مورد استفاده قرار می‌گیرند. صرف نظر از موارد مذکور، اگر از خستگی مزمن رنج می‌برید، این مکمل‌ها ممکن است تاثیر بلندمدتی نداشته باشند. لذا برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام مکمل‌ها برای رفع خستگی مناسب هستند، باید نکاتی را در نظر گرفت. برای کسب اطلاع از این نکات ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی کدام است؟

در ادامه برخی از مهمترین مکمل های غذایی را که در رفع خستگی مفرط تاثیر می‌گذارند، معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید:

کپسول مولتی ویتامین

کپسول مولتی ویتامین مینرال باریویتال با تامین ویتامین‌های لازم بدن به افزایش انرژی و کارایی بدن کمک میکند. افزایش کارایی بدن، جلوگیری از خستگی و همچنین کمک به ریکاوری توان بدن در دوران نقاهت و بیماری‌ها از دیگر تاثیرات ترکیبات مولتی ویتامین مینرال باریویتال است. کپسول مولتی ویتامین باریویتال به علت دارا بودن ویتامین‌هایی همچون C، D و B۱۲ در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد. کپسول مولتی ویتامین بهترین مکمل برای رفع خستگی می باشد.

کپسول مولتی ویتامین باریویتال بهترین ویتامین برای رفع خستگی است

قرص ویتامین B12

ویتامین B12 که به نام کوبالامین نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در عملکرد سلولی و متابولیسم انرژی ایفا می‌کند. با توجه به این که بدن به تنهایی توانایی تولید ویتامین B12 را ندارد، لذا شما باید آن را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌های دارویی دریافت کنید.

ویتامین B12 معمولاً از غذاهای حیوانی نظیر گوشت، مرغ و غیره به دست می‌آید و اغلب در گیاه‌خواران (وگان‌ها)، افراد مسن و افرادی که مشکلات سوء جذب دارند، کم یافت می‌شود. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به وضعیتی تحت عنوان “کم خونی مگالوبلاستیک” شود. این وضعیت در بدترین حالت موجبات خستگی و ضعف را در انسان فراهم می‌سازد.

آهن

نوع دیگری از بیماری کم‌خونی که می‌تواند باعث احساس خستگی و ضعف شود، کم خونی ناشی از فقر آهن است. این عارضه یکی از رایج‌ترین کمبودهای تغذیه‌ای در جهان است. کم‌خونی زمانی اتفاق می‌افتد که سطوح پایین آهن در خون مانع از دریافت اکسیژن کافی به سلول‌ها و بافت‌ها می‌شود، که همین مسئله موجبات خستگی مزمن را فراهم می‌کند.

آهن جزو بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی است که در بسیاری از غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز و همچنین در اسفناج، حبوبات و برخی از دانه‌ها یافت می‌شود. البته مصرف بیش از اندازه مکمل‌های آهن باعث بروز عوارض جانبی در بدن می‌شوند. بنابراین بهتر است سطح خود را بررسی کنید و اگر مشکوک به کمبود آهن هستید با پزشک خود در مورد یک دوره درمانی صحبت کنید.

قرص آهن برای رفع خستگی

ویتامین C

ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از ویتامین‌های رایج است که در بسیاری از غذاهایی که مصرف می‌کنیم (مانند مرکبات) وجود دارد. اما برخی از افراد به دلایلی مختلف توانایی دریافت آن را به‌طور منظم ندارند. طبق یافته محققان، ویتامین C می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

در همین راستا، ویتامین C ممکن است علاوه‌بر تقویت سیستم ایمنی در جلوگیری از خستگی مرتبط با بیماری‌های رایج نیز کارساز باشد. ویتامین C همچنین برای کمک به جذب آهن موجود در غذاها برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مهم است.

اگر فردی دچار کمبود ویتامین C باشد، هم جذب آهن (که برای انرژی بسیار مهم است) و هم سلامتی‌اش می‌تواند آسیب ببیند. محققان به تازگی رابطه‌ای بین ویتامین C و کاهش درد عضلانی تاخیری (DOMS) کشف کرده‌اند که می‌تواند عملکرد و سطح انرژی را پس از یک تمرین سخت افزایش دهد.

اسید فولیک

اسید فولیک جزو بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی به شمار می‌رود. درست مانند ویتامین B12، شما باید مصرف ویتامین B9 را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید. اسید فولیک در سبزیجات برگدار، غلات کامل و مرکبات یافت می‌شود، اما گاهی اوقات این غذاها به تنهایی برای رفع نیاز روزانه شما کافی نیستند. کمبود طولانی‌مدت می‌تواند منجر به سردرگمی و همچنین خستگی فیزیکی شود، زیرا فولات در تولید انرژی سلولی نقش دارد. بنابراین اگر نمی‌توانید از رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین B9 دریافت کنید، بهتر است به سراغ مکمل آن بروید.

قرص فولیک اسید چیست و چه خاصیتی دارد؟

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی (مانند سدیم یا کلسیم) است که در بسیاری از عملکردهای سلولی، به ویژه عملکرد صحیح اعصاب و عضلات نقش دارد. منیزیم برای کمک به آزادسازی انرژی موجود در غذای مصرفی، بهینه‌سازی هضم و جذب غذا ضروری است. این ماده همچنین در جذب اکسیژن توسط ماهیچه‌های بدن نقش دارد که در حین ورزش، به ویژه فعالیت هوازی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. به همین دلیل، سطوح پایین این ماده معدنی منجر به کاهش عملکرد و انرژی بدن در طول تمرین می‌شود. با این حال، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خستگی ناشی از کمبود منیزیم با مصرف مکمل غذایی یا دارویی آن بهبود می‌یابد.

کافئین

کافئین ممکن است اولین گزینه‌ای باشد که هنگام خستگی به آن فکر کنید. کافئین در بسیاری از نوشیدنی‌های رایج مانند قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و مکمل‌های انرژی‌زا یافت می‌شود. کافئین درواقع پرمصرف‌ترین محرک در جهان است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف 400 میلی‌گرم کافئین در روز هیچ اثر مخربی در بزرگسالان بر جای نمی‌گذارد.

کافئین سطح انرژی و تمرکز را بهبود می‌بخشد و آن را به یک عنصر رایج در کنار بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی تبدیل می‌کند. به یاد داشته باشید، کافئین یک تقویت کننده انرژی سریع و موقت است.

اثر کافئین در رفع خستگی

کراتین

کراتین به دلیل توانایی در کمک به افزایش انرژی برای بهبود استقامت و قدرت، یک عنصر رایج در مکمل‌های تمرینی به شمار می‌رود. این ماده برای افزایش سطح انرژی هنگام انجام طیف وسیعی از فعالیت‌های بدنی نظیر تمرینات تناوبی با شدت بالا، وزنه‌برداری، و حتی ورزش‌های استقامتی مانند دویدن یا شنا کردن مفید است. کراتین همچنین در افزایش سطح انرژی با ذخایر کافی عضلانی موثر است.

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص انواع مکمل غذایی و بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی صحبت کردیم. این مکمل‌ها می‌توانند به افزایش سطح انرژی روزانه و رفع خستگی کمک کنند. البته برخی از آن‌ها بسته به سن، رژیم غذایی و عادات ورزشی ممکن است برای شما موثرتر از نمونه‌های مشابه باشند. لذا پیش از شروع به مصرف حتما با متخصص رژیم غذایی مشورت کنید.