کمبود ویتامین‌ها در خستگی تأثیرات زیادی دارد. شاید شما از آن دسته افرادی هستید که بعد از اینکه صبح‌ها از خواب مناسب و کافی بلند می‌شوید باز هم احساس خستگی شدید می‌کنید. یا اینکه بعد از فقط یکی دو ساعت درس خواندن و کار کردن انرژی‌تان تخلیه می‌شود و انگار چندین روز بی‌خوابی کشیده‌اید. این خستگی مزمن و همیشگی احتمالا تا به حال در روند پیشرفت تحصیلی و حرفه‌ای شما تاثیر منفی زیادی گذشته باشد و باید سریعا آن را رفع کنید.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها در خستگی

توجه داشته باشید که ابتلا به برخی از بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، کم خونی، انواع عفونت‌ها و حتی اختلالات و مشکلات برخی ارگان‌های بدن نظیر بیماری‌های قلب، کبد و ریه هم می‌توانند منجر به خستگی شدید در افراد شود. حتی افسردگی و برخی دیگر ناهنجاری‌های روانی نیز می‌تواند منجر به سندرم خستگی دائمی شود. ولی آیا می‌دانستید کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی اصلی‌ترین عامل خستگی دائمی افراد است و با مصرف کافی میوه‌ها و مواد غذایی و مکمل‌های غذایی مناسب می‌توان انرژی خود را افزایش داد. در این مقاله قصد داریم تمام ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم برای رهایی از سندرم خستگی مزمن و افزایش انرژی را بررسی کنیم.

تأثیر کمبود ویتامین‌ها در خستگی

آهن

مقدار آهن مورد نیاز کودکان چقدر است؟

آهن از اجرای اصلی هموگلوبین است. وظیفه اصلی این پروتئین حمل اکسیژن و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها ست. بنابراین کمبود آهن در بدن باعث کمبود هموگلوبین و در نتیجه اختلالال در اکسیژن‌رسانی می‌شود. وقتی اکسیژنی کمی به بدن می‌رسد، سلول‌ها احساس خستگی می‌کنند.
کمبود آهن را می‌توانید از گوشت قرمز و همچنین مواد غذایی گیاهی نظیر اسفناج، جو و عدس یا مکمل‌های دارویی و غذایی تامین کنید.

ویتامین ب۱۲

ویتامین‌های مورد نیاز دوره حجم
ویتامین ب ۱۲ یکی از مهمترین منابع تامین انرژی در بدن است که کمبود این ویتامین در بدن منجر به خستگی می‌شود. در واقع ویتامین ب ۱۲ در سلامت خون، سیستم هاضمه، مغز و سیستم عصبی نقش مهمی دارد. بنابراین کمبود این ویتامین باعث به خطر افتادن سلامت این بخش‌های بدن و در نتیجه خستگی می‌شود. تخم مرغ و گوشت منبع غنی تامین ویتامین ب۱۲ است. البته با مصرف مکمل‌های غذایی می‌توانید به جذب این ویتامین مبادرت برزید. در ضمن به گیاهان‌خواران توصیه می‌شود حتما برای دریافت مقدار کافی حتما مکمل‌های غذایی ویتامین ب۱۲ مصرف کنند.

ویتامین ب

کمبود ویتامین‌های گروه ب نظیر تیامین، فولات و نیاسین هم می‌تواند منجر به خستگی دائمی و مفرط شود. ویتامین‌های گروه ب به طور مستقیم در تامین انرژی بدن نقش اساسی دارند. مصرف مکمل‌های ویتامین ب گزینه خوبی برای افزایش انرژی و رفع خستگی دائمی بدن است.

امگا ۳

امگا 3 در دوران بارداری

کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ هم می‌تواند منجر به روحیه پایین و خستگی و حتی اختلالات شناختی شود. امگا ۳ را می‌توانید با مصرف برخی ماهی‌ها نظیر ماهی آزاد، سالمون، ساردین و تامین کنید. در ضمن امگا ۳ در برخی منابع گیاهی نظیر بذر کتان ، دانه کنف ، جلبک دریایی و دانه چیا نیز یافت می‌شود. مصرف مکمل‌ امگا ۳ چه به صورت مکمل‌های گیاهی یا روغن ماهی می‌توانید مقدار کافی از آن را جذب کنید.

ویتامین د

تأثیر کمبود ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر خشکی مو

سطح پایین ویتامین د در بدن به بدن به طور مستقیم با کمبود انرژی و خستگی ارتباط دارد. ویتامین د در بدن کاربردهای مختلفی دارد. این ویتامین به سلامت استخوان، جذب کلیسم، کاهش التهاب و تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این ویتامین محلول محلول در چربی در زرده تخم‌مرغ، چربی ماهی و جگر یافت می‌شود. البته بدن به طور طبیعی وقتی در زیر نور خورشید قرار می‌گیرد این ویتامین را تامین می‌کند. مصرف ویتامین د در افراد مسن و فصل‌های سرد سال شدیدا توصیه می‌شود.

منیزیم

کبود منیزیم هم باعث خستگی در بدن می‌شود. معمولا کمبود منیزیم به دلیل سوتغذیه و اختلال در جذب در سیستم هاضمه به جود می‌آید. البته اسهال مزمن در بدن هم می‌تواند منجر به کمبود منیزیم می‌شود. بنابراین در صورتی‌که بدن شما کمبود منیزیم دارد باید با مصرف مکمل اقدام به تامین آن نمود.