فهرست مطالب

    ویتامین C از جمله ویتامین‌های محلول در آب است که مصرف آن برای بدن ضروری است. این ویتامین می‌تواند به شکل روزانه مصرف شود، البته میزان مصرف این ویتامین در سنین مختلف متفاوت است. ویتامین C آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود که مصرف آن بدن را در برابر بسیاری از آسیب‌ها در امان نگه می‌دارد. برای آن‌که بدانید چرا مصرف ویتامین C برای بدن ضروری است در این بحث ما را همراهی کنید.

    ویتامین C

    ویتامین C

    ویتامین C یا به عبارتی اسید آسکوربیک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و آسیب وارد شده‌ توسط رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. این ویتامین به سلامت دندان‌ها و لثه کمک می‌کند و از بالا رفتن کلسترول خون پیشگیری می‌کند. این ویتامین از جمله ویتامین‌های ضروری برای بدن است که باید آن را با مصرف مواد غذایی و یا مکمل دارویی برای بدن تأمین نمود.

    چرا مصرف ویتامین C برای بدن ضروری است؟

    ویتامین C

    جالب است بدانید بدن شما قادر به تولید و ذخیره‌ی ویتامین C نیست. ازاین رو باید این ویتامین را با خوردن مواد غذایی مناسب یا مکمل‌های دارویی تأمین کنید. بدین ترتیب سعی کنید که با مصرف میوه‌ها و ویتامین‌های حاوی ویتامین C بدن خود را در برابر بسیاری از بیماری‌ها چون فشارخون بالا، سکته‌های مغزی،‌ سرطان و … در امان نگه دارید. در زیر به ضرورت‌های استفاده از ویتامین C اشاره می‌کنیم.

    . تقویت سیستم ایمنی بدن

    مصرف ویتامین C ضعف سیستم ایمنی بدن را که به دلیل فشارهای روحی ایجاد شده‌است، برطرف می‌کند. این ویتامین تولید گلبول‌های سفید خون را که لنفوسیت و فاگوسیت نام دارند افزایش داده و بدن را در برابر عفونت‌ها ایمن نگه می‌دارد.

    . بهبود کلاژن سازی و کاهش چین و چروک

    ویتامین C برای ساخت کلاژن و برخی از مواد شیمیایی که ناقل پیام‌های عصبی هستند؛ مورد نیاز بدن است. این ویتامین بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار بوده و سبب بهبود زخم‌های ایجاد شده در بدن می‌شود. بهبود وضعیت کلاژن سازی باعث نرمی پوست شده و در حفاظت از رگ‌های خونی،‌ رباط‌ها و تاندون‌ها نقشی موثر بر عهده دارد.

    ویتامین C

    افزایش سن کلاژن سازی را کاهش داده و سبب نازک شدن و بروز چین و چروک در پوست می‌شود. ازاین رو با مصرف ویتامین C روند پیری در پوست کم‌تر شده و چین و چروک و خشکی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

    ویتامین  C در سنتز کلاژن و الاستین که سبب شادابی پوست می‌شود نقشی مهم برعهده دارد. این ویتامین با مقابله با عوامل تخریب کلاژن در حفظ  ذخایر موجود در بدن این ماده، به سلامت بدن کمک شایانی می‌کنند. پس با یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C از بدن خود در برابر ابتلا به سرطان پوست محافظت کنید.

    . کاهش فشارخون بالا یکی از ضرورت‌های مصرف ویتامین C

    ویتامین C

    ویتامین C می‌تواند فشارخون بالا را کنترل کند. این ویتامین سبب گشاد شدن رگ‌های خونی شده و با ایجاد شرایطی آرام در دیواره‌ی رگ‌های خونی سبب کاهش فشارخون می‌شود. این ویتامین با آرام کردن دیواره‌ی رگ‌های خونی تشکیل پلاک‌ها را کم‌تر کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشند.

    . جلوگیری از آسیبهای وارده توسط رادیکال‌های آزاد

    از آن‌جا که ویتامین C آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌رود می‌تواند بدن را در برابر آسیب‌های وارده توسط  رادیکال‌های آزاد در امان نگه دارد. زمانی که رادیکال‌های آزاد در بدن تولید می‌شوند،‌ سبب بروز بیماری‌هایی چون سرطان، ورم مفاصل، بیماری‌های قلبی و … می‌شوند. ازاین رو با قطع کردن سیگار و یا در معرض قرار نگرفتن دود آن، از خود در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنید.

    ویتامین C

    . افزایش جذب آهن یکی دیگر از ضرورت‌های استفاده از ویتامین C

    ویتامین C می‌تواند در جذب آهن به بدن کمک کند. ویتامین C همچنین می‌تواند موادی را که جذب آهن را به تأخیر می‌اندازند، مهار کند. پس اگر مواد غذایی آهن‌دار مصرف می‌کنید سعی کنید به همراه آن موادی سرشار از ویتامین C استفاده کنید که آهن سریع‌تر جذب بدن شما شود.

    ویتامین C

    . کمک به درمان سرطان

    ویتامین C اثر داروهای شیمی‌ درمانی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین برخی بر این اعتقادند که ویتامین C می‌تواند در درمان برخی از سرطان‌ها چون سرطان ریه، سرطان تخمدان و … مفید باشد.

    . کاهش سکته‌‌ی مغزی و قلبی

    ویتامین C

    افرادی که ویتامین C مصرف می‌کنند نسبت به سایر افراد کم‌تر در معرض خطر سکته‌ی مغزی و قلبی قرار می‌گیرند. این ویتامین از آن‌جا که آنتی اکسیدانی قوی محسوب می‌شود از آسیب‌های وارده به دیواره‌های رگ‌های خونی و دیواره‌های شریان‌ها جلوگیری کرده و به بهبود جریان خون کمک می‌کند. پس اگر می‌خواهید به سکته‌ی قلبی و مغزی دچار نشوید از میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

    ویتامین C

    . کاهش آنفلوانزا و سرماخوردگی

    ویتامین C با تقویت سیستم ایمنی،‌ توانایی بدن را در برابر مبارزه با ویروس‌ها بالا می‌برد. ازاین رو شما با مصرف روزانه هزار میلی‌گرم ویتامین‌ C خود را در برابر بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفلوانزا ایمن نگه می‌دارید. این ویتامین همچنین از اثرات ناشی از این بیماری‌ها که عفونت ریه و ذات‌الریه مهم‌ترین آن‌هاست،‌ می‌کاهد.

    ویتامین C

    اگر می‌خواهید بدنی سالم داشته باشید روزانه مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید. فلفل قرمز، فلفل سبز، کیوی، پرتغال، توت‌فرنگی، پاپایا، انبه، آناناس، گریپ فروت، کلم بروکلی،‌ کلم کالی، جعفری، نخود سبز و … برخی از مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند که می‌توانند در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی شما جایگاه بالایی داشته باشند.