ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟ ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یکی از ویتامین‌های گروه B است که به شکل طبیعی در برخی از مواد غذایی یافت می‌شود. این ویتامین محلول در آب از جمله ویتامین‌های لازم برای ادامه‌ی حیات است که در تولید سلول‌های قرمز خون نقشی مهم برعهده دارد.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟

رنگ زرد ویتامین B2 که به دلیل وجود حلقه‌ فلاوینی موجود در ساختار آن است باعث شده تا این ویتامین به ویتامین ریبوفلاوین شهرت یابد. شما می‌توانید از طریق مصرف محصولات لبنی، غلات و گیاهان این ویتامین را برای بدن تأمین نمایید. برای آن‌که بدانید ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست و مزایا و علائم کمبود آن در بدن چگونه است؟ در این بخش همراه ما باشید.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟

این ویتامین محلول در آب یکی از هشت ویتامین گروه B است که مصرف آن برای موجودات زنده بسیار حیاتی است. این ویتامین در تولید سلول‌های قرمز خون نقش مهمی ایفا می‌کند و بیش از همه در لبنیات، غلات و گیاهان یافت می‌شود. از آن‌جا که این ویتامین محلول در آب است و در خون جریان دارد؛ در بدن ذخیره نمی‌شود. ازاین رو باید ویتامین B2 مورد نیاز بدن را از طریق مصرف مکمل‌ها یا مواد غذایی طبیعی حاوی این ویتامین یا محصولات خوراکی که به شکل مصنوعی با این ویتامین غنی شده‌اند؛ برای بدن تأمین نمود.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟

شایان ذکر است که بیش‌ترین میزان ویتامین B2 در روده‌ی کوچک جذب می‌شود. اما آن چه که در مورد این ویتامین بسیار حائز اهمیت است، حساسیت این ویتامین نسبت به نور است. در واقع این ویتامین در مجاورت نور از بین می‌رود. ازاین رو مواد خوراکی که در کارخانه با این ویتامین غنی شده‌اند زمانی که به دست شما می‌رسند میزان قابل توجهی از ویتامین خود را از دست داده‌اند.

جالب است بدانید که ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای رنگی شدن آب‌نبات‌ها در کارخانه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این ویتامین در کنار جوش شیرین از بین می‌رود. اما نکته‌ی حائز اهمیت در مورد ویتامین B2 آن است که برخلاف دیگر ویتامین‌ها با پخته شدن از بین نمی‌رود. ازاین رو شما به راحتی می‌توانید مواد غذایی حاوی این ویتامین را آب‌پز یا بخارپز کنید.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟

منابع غذایی حاوی ویتامین B2

شما می‌توانید برای دریافت ریبوفلاوین از مواد غذایی نظیر زرده‌ی تخم مرغ، ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی‌های چرب مثل ماهی خال‌مخالی و شاه‌ماهی، گوشت قرمز بدون چربی،‌ جگر، سویا، بادام، ارزن، قارچ، ‌لوبیا، غلات کامل، گیاهان برگ سبز مثل اسفناج و مارچوبه، آووکادو، کلم بروکلی، هویج، کلم، ‌سیب، انجیر و خوراکی‌هایی از این دست استفاده نمایید.

مزایای مصرف ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟

. تولید انرژی با سوخت و ساز کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها و پروتئین

. افزایش گردش خون در بدن

. تنظیم فعالیت‌های غده تیروئید

. پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر آب مروارید، سردرمیگرنی، حساسیت پوستی، روماتیسم مفصلی، آکنه و اگزما

.  درمان بیماری‌های عصبی نظیر ام‌ اس، صرع، بی‌حسی، آلزایمر، اضطراب و …

. تقویت دید چشم

. محافظت از پوست

. کند کردن روند بیماری ایدز

. افزایش جذب مواد معدنی

. حفاظت از مجاری هاضمه

. افزایش رشد جنین

. تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت‌ها

. درمان ترک خوردگی لب

. تقویت و افزایش رشد مو

.  افزایش تولید گلبول قرمز خون و درمان کم‌خونی ناشی از فقرآهن و کم‌خونی داسی شکل

. کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ و سرطان پستان

. سلامتی غشاهای مخاطی دستگاه گوارش

علائم کمبود ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟

. ترک اطراف دهان

. خشکی پوست

. افزایش به خطر انداختن رشد جنین (پره‌اکلامیسی) در دوران باداری

. ایجاد بیماری کرون و سلیاک

. حساسیت به نور، سوزش چشم و قرمز شدن چشم

. ایجاد التهاب در دهان و زخم شدن زبان

. ایجاد چروک‌های پوستی زودهنگام

. شکنندگی ناخن‌ها

. تضعیف غدد فوق کلیوی

. ضعف در هاضمه

. سرگیجه

. ایجاد شوره سر و ریزش مو

. خستگی

. زخم شدن گلو

. بیماری‌های کبدی

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست؟

مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین B2

مصرف ویتامین B2 برای تولید سلول‌های خونی و آنتی‌بادی‌های بدن ضروری است. این ویتامین باعث بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام‌های مختلف بدن می‌شود. اما مصرف بیش از اندازه‌ی آن هم ممکن است مشکلاتی نظیر آسیب رساندن به کبد را ایجاد نماید. البته باید به این نکته اشاره کرد که افزایش ریبوفلاوین در بدن به ندرت اتفاق می‌افتد. چون این ویتامین محلول در آب است و اضافات آن از طریق ادرار دفع می‌شود. پس سعی کنید به اندازه و با تجویز پزشک این ویتامین را مصرف کنید.