در این بحث می‌خواهیم شما را با ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش آشنا کنیم. دستگاه گوارش همانند دیگر اعضای بدن برای عملکرد مناسب به مواد مغذی نیازمند است که باید آن را از طریق مصرف مواد غذایی مناسب برای بدن تأمین کرد. در واقع شما می‌توانید با رژیم غذایی مناسب ویتامین‌های لازم برای سیستم گوارش خود را فراهم نمایید. ازاین رو در این بخش تعدادی از ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش را به شما معرفی می‌کنیم.

ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

. ویتامین B1 یا تیامین

یکی از ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش، ویتامین B1 است. تیامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های بدن را تولید می‌کند و سیستم دفاعی بدن را در برابر بیماری‌های گوارشی تقویت می‌کند.

ویتامین B1 یا تیامین بر روی سیستم قلبی و عروقی و عملکرد مغز موثر است که می‌توان آن را با خوردن مواد غذایی نظیر برنج،‌ گوشت و مواد غذایی حاوی غلات برای بدن تأمین نمود.

ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین از دیگر ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

این ویتامین نیز میزان انرژی در بدن را بالا می‌برد و عملکرد سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد. ریبوفلاوین علاوه بر بهبود عملکرد سیستم گوارش برای سرطان دهانه‌ی رحم، مشکلات چشمی، میگرن، آب مروارید، خستگی و بهبود وضعیت پوست و مو و ناخن مفید است. شما می‌توانید برای تأمین این ویتامین از مواد غذایی نظیر گوشت، تخم مرغ، قارچ، سویا، بادام، آجیل، سبزیجات سبز و خوراکی‌هایی از این دست استفاده نمایید.

ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

. ویتامین B3 یا نیاسین

از دیگر ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش ویتامین B3 یا نیاسین است. این ویتامین میزان هورمون‌ها را متعادل کرده و به دریافت پروتئین و کربوهیدارت‌ها کمک می‌کند. این ویتامین خطرات ناشی از بیماری‌های دیابت، آرتروز، آلزایمر و آب مروارید را کاهش داده و به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی نظیر چغندر، بادام،‌ بوقلمون، قارچ، ارده، سینه‌ی مرغ، ماهی سالمون و مواد غذایی از این دست از جمله بهترین منابع تأمین ویتامین B3 یا نیاسین هستند.

. ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک

این ویتامین از کبد محافظت کرده و به تولید گلبول قرمز، کاهش استرس و متعادل کردن هورمون‌ها کمک شایانی می‌کند. ویتامین B5 به بهبود شرایط عفونت‌های مخمری، افسردگی، سردرد، کم‌خونی، آکنه، آسم کمک می‌کند و در مواد غذایی چون حبوبات، تخم مرغ، سبزیجات، گوشت، غلات، شیر و … یافت می‌شود.

ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

. ویتامین B6 یکی دیگر از ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

این ویتامین مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سیستم عصبی را بهبود بخشیده و بر روی عملکرد مغز و سوخت و ساز بدن تأثیرگذار است.  شما می‌توانید این ویتامین را با مصرف مواد غذایی همانند تخم مرغ، هویج، ماهی، مرغ، نخودفرنگی، اسفناج و گردو برای بدن تأمین کنید.

. ویتامین B7 یا بیوتین

یکی دیگر از ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش ویتامین B7 است. این ویتامین برای درمان افرادی که به سوء تغذیه دچار هستند، برای کاهش وزن، دستگاه گوارش، دیابت، افسردگی، ریزش مو، شکنندگی ناخن، بثورات پوستی و … مفید است. مخمر، تمشک، آووکادو، ماهی قزل‌آلا، گل کلم، زرده‌ی تخم مرغ، جگر، پنیر و خوراکی‌هایی از این دست از منابع مهم تأمین کننده‌ی ویتامین B7 هستند.

. ویتامین B12 یا کوبالامین از دیگر ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

یکی از موثرترین ویتامین‌های گروه B ویتامین B12 است. این ویتامین به درمان آلزایمر، دیابت، نازایی، آسم، اختلالات خواب و … کمک می‌کند و در مواد غذایی چون ماهی سالمون،‌گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود.

ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

. ویتامین C

از دیگر ویتامین‌های موثر بر روی سیستم گوارش که به جذب آهن کمک شایانی می‌کند می‌توان از ویتامین C نام برد. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در درمان سرماخوردگی و بیماری‌های دهان و دندان موثر است. شما می‌توانید برای دریافت این ویتامین از مواد غذایی نظیر کلم بروکلی، پرتغال، گوجه فرنگی، فلفل، توت، غلات غنی شده و خوراکی‌هایی از این دست استفاده نمایید.

. ویتامین D

ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

این ویتامین به جذب کلسیم کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد. برای دریافت این ویتامین کافی است در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرید و یا از مواد غذایی چون غلات، جگر، ماهی شود، زرده‌ی تخم مرغ و خوراکی‌هایی از این دست استفاده کنید.

. ویتامین A

ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم گوارش

کمبود این ویتامین می‌تواند شما را در معرض برخی از بیماری‌های گوارشی قرار دهد. ویتامین A سبب تقویت بینایی، سیستم ایمنی و استخوان‌ها می‌شود که می‌توان آن را با مصرف مواد غذایی نظیر سیب زمینی شیرین، هویج، جگر گوساله، کدوحلوایی و … برای بدن فراهم نمود.