مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک بسیار فراوان هستند، برای آن‌که بدنی سالم داشته باشید لازم است از مصرف بیش از اندازه‌ی این ماده پرهیز کرده و میزان مایعات در بدن را متعادل نگه دارید. برای این کار کافی است روزانه مقدار کمی نمک استفاده کرده تا از بیماری‌های ناشی از مصرف این ماده پیشگیری کنید. برای آن‌که بدانید مصرف بیش از اندازه‌ی نمک چه مضراتی دارد در این بخش همراه ما باشید.

نمک از چهل درصد سدیم و شصت درصد کلرید سدیم تشکیل شده‌است. از این رو اگر بیش از اندازه‌ی مورد نیاز بدن که چیزی در حدود پانصد میلی‌گرم است، نمک مصرف شود؛ تعادل مایعات در بدن با مشکل مواجه خواهد شد. متأسفانه امروزه با مصرف بی‌رویه‌ی نمک سلامتی بسیاری از مردم به خطر افتاده‌است که فشارخون بالا، افزایش وزن و مشکلات کلیوی از جمله‌ مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

. افزایش فشارخون

یکی از مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک افزایش فشارخون در افراد است. ازاین رو اگر در رژیم غذایی خود بی‌اندازه از نمک استفاده کنید، فشار خون بالا رفته و شما  در معرض سکته یا نارسایی‌های قلبی قرار خواهید گرفت. برای رعایت در مصرف نمک هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمای افراد از کودک تا سالمند باید از مصرف بیش از اندازه‌ی آن پرهیز نمایند. ازاین رو اگر کم‌تر از این ماده مصرف کنید و ورزش کردن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید، به طور حتم میزان فشارخون شما متعادل خواهد بود. پس به اندازه مصرف کنید.

مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

. چاقی از جمله مهم‌ترین مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

مصرف بیش از اندازه‌ی نمک شما را تشنه کرده و اگر شما به جای نوشیدن آب از نوشیدنی‌های شیرین استفاده کنید،‌ وزنتان به سرعت بالا خواهد رفت. پس برای پیشگیری از چاقی و یا درمان آن کم‌تر نمک مصرف کنید.

. مشکلات کلیوی

مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

از دیگر مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک ، بروز اختلالات کلیوی است. بسیاری از شما در اطراف خود کسانی را دیده‌اید که به سنگ کلیه مبتلا هستند. این بیماری روز به روز در حال افزایش است که عامل اصلی آن نمک است. بدین ترتیب اگر از نمک بیش از اندازه مصرف کنید، فشارخونتان بالا رفته و باعث می‌شود که کلسیم اضافی موجود در بدن از طریق ادرار دفع نگردد. بنابراین هرچه میزان کلسیم در بدن بیش‌تر شود، سنگ کلیه شکل خواهد گرفت. بنابراین شما نه تنها به سنگ کلیه مبتلا خواهید شد بلکه فشار بالایی بر روی کلیه وارد خواهید کرد که در درازمدت صدمات جبران ناپذیری به کلیه وارد می‌گردد.

. سرطان معده از دیگر مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

مصرف بیش از اندازه‌ی نمک به معده‌ی شما آسیب وارد کرده و این عضو را در برابر هلیکوباکتر پیلوری که نوعی باکتری است، آسیب پذیر می‌کند. از این رو افرادی که بیش از اندازه از نمک استفاده می‌کنند بیش‌تر در معرض ابتلا به سرطان معده قرار خواهند گرفت.

مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

. پوکی استخوان

از آن‌جا که می‌دانید بانوان به دلیل شرایط بدنی بیش از آقایان در معرض پوکی استخوان قرار دارند. بنابراین اگر در رژیم غذایی بیش از اندازه از نمک استفاده کنند، ‌کلسیم بیش‌تری از دست خواهند داد و باعث می‌شوند تا سلامت استخوان‌ها به خطر بیافتد. هرچه کلسیم در بدن افت پیدا کند، روده‌ها از استخوان‌ها کلسیم بیش‌تری جذب می‌کنند. پس برای سلامتی استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان کم‌تر نمک استفاده کنید.

مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

. ایجاد تنگی نفس در بیماران مبتلا به آسم

مصرف بیش از اندازه‌ی نمک به تنهایی عامل ایجاد آسم نیست، اما می‌تواند شرایط تنفس را در افراد مبتلا به این بیماری بدتر کند. ازاین رو اگر بیماران مبتلا به آسم نمک کم‌تری مصرف کنند نتیجه‌ی بهتری خواهند گرفت. پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که هرچه نمک کم‌تر مصرف شود امکان ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها کم‌تر خواهد شد.

چطور می‌توان از بیماری‌های قلبی و فشار خون پیشگیری کرد؟

. مصرف به اندازه‌ی نمک در حین پخت غذا

. پرهیز از نمک پاشیدن در حین صرف غذا

. پرهیز از مصرف آجیل‌ها و خوراکی‌های شور

. پرهیز از مصرف جوش شیرین که حاوی سدیم است

. پرهیز از مصرف غذاهای کنسرو شده

مضرات مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

سعی کنید که از نمک‌های یددار استفاده کنید چون این مدل از نمک‌ها ید را بیش‌تر و بهتر در خود نگه می‌دارند. اما به این نکته دقت کنید که نمک یددار اگر بیش از اندازه نگهداری شود،‌ خاصیت یددار بودن خود را از دست خواهد داد. بدین منظور نمک را از نور و رطوبت دور نگه داشته و در ظرف‌های تیره نگهداری کنید تا خلوص آن حفظ شود.