آیا می‌دانید عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن به چه اندازه است؟ ویتامین‌D3 یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هاست که وجود آن برای بدن بسیار ضروری است. این ویتامین در سلامت بدن به ویژه سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، دندان‌ها، تقویت سیستم ایمنی و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان نقشی مهم ایفا می‌کند.

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

شاید باور نکنید که کمبود ویتامین D3 در بدن مشکلات جدی ایجاد می‌کند. نکته‌ای که در مورد این ویتامین وجود دارد آن است که این ویتامین را از برخی منابع غذایی چون غلات و لبنیات غنی شده با ویتامین D3 می‌توان برای بدن تأمین نمود که در بیش‌تر موارد مقدار آن کافی نیست. همچنین این ویتامین را می‌توان از در معرض مستقیم قرار گرفتن نورخورشید تأمین نمود. اما از آن‌جا که بسیاری از افراد در کشور ما به دلایل متعدد کم‌تر در معرض نور مستقیم خورشید هستند، با کمبود ویتامین D3 مواجه هستند. این دست از افراد می‌توانند با مصرف برخی از مواد غذایی ویتامین مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند. اما در بسیاری از موارد اگر دچار کمبود ویتامین D3 باشید با تجویز پزشک باید مکمل‌های این ویتامین را مصرف نمایید.

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

برای آشنایی بیش‌تر با عوارض کمبود ویتامین D3 و همچنین میزان مصرف آن در این مقاله همراه ما باشید.

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

کمبود ویتامین D3 به چه دلیلی است؟

کمبود ویتامین D3 یکی از رایج‌ترین کمبود ویتامین‌ها در میان افراد مختلف جامعه است. این کمبود به دلایل مختلفی در بدن ایجاد می‌شود که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

. مصرف برخی از داروها همانند داردهای ضدتشنج

. سکونت در شهرهای بزرگ که ساختمان‌ها مانعی برای نورخورشید است

. آلودگی هوا

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

. دوران شیردهی بلندمدت

. پوست تیره که مانع از جذب نورخورشید می‌شود. چون ملانین موجود در پوست‌های تیره، جذب این ویتامین را به تأخیر می‌اندازد.

. سکونت در شهرهایی که از تابش کم‌تری برخوردارند

. قرارگرفتن طولانی مدت در فضای بسته

و ….

ویتامین D چه نقشی در بدن ایفا می‌کند؟

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

ویتامین D در عواملی چند از جمله استحکام استخوان‌ها، رشد و ترمیم استخوان‌ها،‌ رشد و بازسازی سلول‌ها، تنظیم کلسیم، منیزیم و فسفات، جذب کلسیم، عملکرد عصب و عضله، عملکرد سیستم ایمنی و … نقشی مهم برعهده دارد.

عوارض کمبود ویتامین D3

کمبود این ویتامین تأثیرات متفاوتی بر روی بدن می‌گذارد که احساس درد در استخوان‌ها و ضعف ماهیچه‌ها از مهم‌ترین این عوارض است. از دیگر عوارض کمبود این ویتامین می‌توان به سردرد و سرگیجه، عرق بیش از اندازه،‌ مشکلات گوارشی، ریزش مو، احساس افسردگی و … اشاره داشت.

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

شایان ذکر است که افرادی که به بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کرون و سایر بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند در اکثر موارد دچار کمبود ویتامین D3 هستند. یکی از بهترین منابع تأمین این ویتامین نیز در معرض مستقیم قرارگرفتن نورخورشید است. ازاین رو افرادی که بیش‌تر وقت خود را در خانه سپری می‌کنند؛ بیش‌تر در معرض کمبود ویتامین D3 هستند.

عوارض مصرف ویتامین D3

در برخی از افراد مصرف ویتامین D3 عوارضی چون تورم صورت،‌ گلو و زبان، سرگیجه، خارش و قرمزی پوست، سرگیجه، مشکلات تنفسی، سردرد، کمبود انرژی و ضعف و … ایجاد می‌کند. البته امکان بروز این عوارض بسیار کم است اما اگر با آن مواجه شدید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

دوز مصرف ویتامین D3

این ویتامین را حتماً باید با تجویز پزشک مصرف کرد. در مجموع دوز مصرفی مکمل ویتامین D3 به سن،‌ سلامتی و محلی که در آن سکونت دارید بستگی دارد. برای آن‌که بدانید دچار کمبود این ویتامین هستید یا خیر کافی است آزمایش دهید. اگر آزمایش شما نشان داد که دچار کمبود این ویتامین هستید می‌توانید از میزان دوز بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ استفاده نمایید. دقت کنید که اگر در یک روز دوز بالا مصرف کنید دچار مصمومیت دارویی خواهید شد. ازاین رو برای دریافت دوز درست حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

اگر دوز دارویی خود را فراموش کردید و نزدیک به مصرف دوز بعدی هستید؛ دوزی را که مصرف نکردید فراموش کنید. دقت کنید که اگر دو دوز را در یک وعده مصرف کنید دچار مصمومیت شدید می‌شوید.

مواد غذایی حاوی ویتامین D

عوارض کمبود ویتامین D3 و میزان مصرف آن

اگر می‌خواهید ویتامین D3 مورد نیاز خود را از مواد غذایی دریافت کنید بهتر از محصولاتی چون ماهی سالمون، ماهی خال‌مخالی، ماهی کاد،‌ زرده‌ی تخم مرغ، قارچ خام، غلات صبحانه و لبنیات غنی شده با ویتامین D3 استفاده نمایید. اما در بیش‌تر موارد مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین کافی نیست و باید از مکمل‌های ویتامین D3 نیز استفاده کرد.