در این مقاله می‌خواهیم شما را با علائم کمبود ویتامین A در بدن آشنا کنیم. ویتامین‌ ‌A جزو گروه ویتامین‌های محلول در چربی است که به خودی خود در بدن تولید نمی‌شوند. ازاین رو باید آن را از طریق مصرف مواد غذایی برای بدن تأمین نمود. اما اگر میزان ویتامین A دریافتی از مواد غذایی کافی نبود؛ می‌توان طبق دستور پزشک از مکمل‌های آن استفاده کرد.

علائم کمبود ویتامین A در بدن

ویتامین A یا رتینول یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است. این ویتامین برای رشد بدن به ویژه در کودکان، تقویت سیستم ایمنی، تقویت مخاط روده، تقویت بینایی، پیشگیری از عفونت‌ها، سلامتی پوست و … بسیار مفید است. ازاین رو کمبود آن در بدن اختلالات جدی ایجاد کرده و افراد را با مشکلات جدی چشمی از جمله خشک شدن قرنیه و شب‌کوری روبه‌رو خواهد کرد. همچنین اگر کمبود ویتامین A بسیار زیاد باشد امکان نابینایی را نیز با خود به دنبال خواهد داشت. در این مبحث تعدادی از علائم کمبود ویتامین A را به شما معرفی می‌کنیم.

علائم کمبود ویتامین A در بدن

علائم کمبود ویتامین A در بدن

کمبود ویتامین‌ به دلیل نرسیدن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که باید از طریق مواد غذایی جذب بدن شوند. کمبود ویتامین A نیز به دلیل نرسیدن ویتامین کافی از طریق مواد غذایی است. کمبود این ویتامین در بدن به مرور زمان مشکلات جدی پیش خواهد آورد که اگر جدی گرفته نشوند؛ صدماتی را به قسمت‌های مختلف بدن که مهم‌ترین آن چشم است وارد می‌کند. اگر شما نتوانید کمبود این ویتامین را اصلاح کنید توان مقابله‌ی بدن را در برابر انواع عفونت‌ها پایین می‌آورید. در زیر شما را با تعدادی از علائم کمبود ویتامین A آشنا می‌کنیم.

. مشکلات چشمی

مشکلات چشمی در افراد مبتلا به کمبود ویتامین A رایج است. اما اگر کمبود این ویتامین در سطوح گسترده باشد منجر به ضعف بینایی در شب (شب‌کوری)، ضعف بینایی در شب (شب‌کوری)، خراشیدگی یا زخم قرنیه (کراتومالاسیا)، خشکی ملتحمه و قرنیه (خشک‌چشمی یا زروفتالمی)،‌ سوراخ شدن قرنیه، افت شدید بینایی( به دلیل آسیب به شبکیه) و لکه‌های کف مانند مثلثی یا نامنظم روی سفیدی چشم که به لکه‌های بیتوت شهرت دارند؛ می‌شود. در زیر به رایج‌ترین مشکلات چشمی اشاره کرده‌ایم.

علائم کمبود ویتامین A در بدن

قرمزی یا خستگی چشم و درمان به کمک طب سنتی

ـ خشکی چشم یکی از علائم کمبود ویتامین A در بدن

کمبود ویتامین A در شرایط بسیار جدی می‌تواند منجر به کوری یا آسیب به قرنیه شود. اما از علائم نخست کمبود این ویتامین در بدن می‌توان به خشکی چشم و عدم تولید اشک اشاره نمود. ازاین رو افرادی که تغذیه‌ی مناسب ندارند؛ بیش از همه در معرض خشکی چشم قرار دارند. بسیاری از پزشکان با تجویز مکمل‌های ویتامین A این کمبود در بدن را اصلاح می‌کنند.

ـ شب‌کوری

علائم کمبود ویتامین A در بدن

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین A در بدن شب‌کوری است. این مشکل خاصه‌ی بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. پزشکان برای درمان این مشکل اغلب از سطح بالای ویتامین A استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌است که مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین در کنار مکمل‌ها توانسته تا حدود پنجاه درصد از مشکل شب‌کوری را حل نماید.

. خشکی پوست

از دیگر علامت‌های کمبود ویتامین A خشکی پوست است. این ویتامین برای بازسازی پوست و تولید سلول‌های پوستی بسیار لازم است. ازاین رو اگر دچار کمبود این ویتامین شدید اگزما و مشکلات پوستی بروز خواهند کرد. اگر در اثر کمبود این ویتامین دچار اگزما شوید؛ التهاب و خارش پوست از عوارض آن است. بسیاری از افراد می‌توانند این مشکل ناشی از کمبود ویتامین را با مواد غذایی سرشار از ویتامین A حل نمایند.

علائم کمبود ویتامین A در بدن

اگر اگزما به شکل شدید باشد پزشکان علاوه بر مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A از مکمل‌های این ویتامین نیز استفاده می‌کنند.

. ناباروری یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین A در بدن

کمبود ویتامین A نه تنها باعث ناباروری در بانوان و آقایان می‌شود بلکه در برخی از موارد سقط جنین را نیز باعث می‌شود. ازاین رو بانوانی که دچار کمبود این ویتامین هستند در برخی از موارد با ناباروری روبه رو می‌شوند. آقایان نیز باید از آنتی اکسیدان کافی استفاده نمایند تا بارور باشند. به گونه‌ای که مصرف ویتامین A که ماده‌ای مغذی است، نقش آنتی اکسیدان را در بدن آن‌ها بازی می‌کند.

. رشد کم

علائم کمبود ویتامین A در بدن

از دیگر علائم کمبود این ویتامین رشد کم در کودکان است. کودکان برای رشد کافی باید ویتامین A کافی دریافت نمایند و گرنه رشد آن‌ها آهسته خواهد بود. ازاین رو کودکانی که به این کمبود دچارند باید از ویتامین A در کنار دیگر مواد مغذی استفاده نمایند. به طور مثال علاوه بر ویتامین A می توان از مولتی ویتامین و مواد معدنی نیز استفاده نمود که رشد کودک به میزان مناسب برسد. در نظر داشته باشید که استفاده‌ی صرف ویتامین A مشکل ناشی از کمبود رشد را حل نخواهد کرد.

. بروز عفونت‌ها

 

ابتلا به عفونت مداوم در سینه و گلو می‌تواند از دیگر علائم کمبود ویتامین A باشد. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به میزان کافی ویتامین A استفاده می‌کنند؛ کم‌تر دچار عفونت در ناحیه‌ی دستگاه تنفسی می‌شوند. ازاین رو با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین و همچنین مکمل‌های آن می‌توانید بدن خود را در برابر عفونت‌ها در امان نگه دارید.

. بهبود زخم‌ها در مدت طولانی

علائم کمبود ویتامین A در بدن

برخی از افراد که به کمبود ویتامین A دچار هستند؛ بعد از عمل جراحی زخم‌هایشان بهبود حاصل نمی‌کند. شاید برای شما این سوال پیش آید که چرا؟ ویتامین A کلاژن سازی پوست را تسریع می‌بخشد و زخم‌ها زودتر بهبود می‌یابند. همچنین برخی از تحقیقات نشان داده‌است که مصرف ویتامین A به بهبود زخم‌های ناشی از دیابت نیز کمک می‌کند.

. جوش‌های پوستی از دیگر علائم کمبود ویتامین A در بدن

علائم کمبود ویتامین A در بدن

ویتامین A می‌تواند با التهاب‌های پوستی مبارزه کرده و از بروز جوش‌های پوسته و آکنه پیشگیری کند. ازاین رو با مصرف موضعی مکمل این ویتامین می‌توانید کمبود ویتامین A را در خود بهبود بخشید.

علائم کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

علائم کمبود ویتامین A در بدن

برخی از علائم همچون خستگی، رنگ‌پریدگی پوست، ضعف تنفسی، ریزش مو، یبوست، خواب‌آلودگی، تپش قلب، بی‌حسی مفاصل، مشکلات قاعدگی،‌ عدم تمرکز و … از علائم کمبود ویتامین یا کمبود مواد معدنی در بدن است. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش این کمبود را در بدن خود شناسایی کنید و مکمل لازم را دریافت نمایید. شایان ذکر است که اگر کمبود ویتامین در بدن شما شدید نباشد؛ بهتر است آن را با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی اصلاح کنید.

مواد غذایی حاوی ویتامین A

علائم کمبود ویتامین A در بدن

سبزیجات سبز برگ دار، اسفناج، کلم برگ، مرکبات، انبه، هویج، سیب‌زمینی شیرین، جگر، گوشت گاو، مرغ، روغن ماهی، تخم‌مرغ، شیر پرچرب، شیر غنی‌شده و … برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین A هستند.