فهرست مطالب

    سیستم ایمنی وظیفه دفاع از بدن در برابر میکروارگانیسم های بیماری‌زا را بر عهده دارد. اما گاهی، یک عامل بیگانه موفق به غلبه بر سیستم ایمنی بدن شده و فرد را بیمار می‌کند. آیا مداخله در این فرایند و تقویت سیستم ایمنی بدن امکان پذیر است؟ آیا  افزایش ایمنی بدن با تغذیه و تغییر رژیم غذایی امکان پذیر است؟ آیا ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی خاصی برای تقویت سیستم ایمنی می توان مصرف کرد؟ آیا مصرف ویتامین c باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؟

     

    برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

    یک سیستم ایمنی سالم می تواند پاتوژن‌ ها (عوامل تهاجمی) را شکست دهد، در نتیجه داشتن یک سیستم ایمنی سالم نکته بسیار حائز اهمیتی می باشد. عوامل مختلفی در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذارند، اما به طور کلی می توان گفت که یکی از اولین اقدامات برای تقویت سیستم ایمنی بدن، داشتن سبک زندگی سالم و پیروی از دستورالعمل های کلی سلامتی است. مواردی مانند عدم مصرف سیگار، داشتن رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات، فعالیت ورزشی منظم، حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی، محدود کردن مصرف الکل، داشتن خواب کافی، دوری از استرس، مصرف مداوم مکمل هایی مانند ویتامین C، رعایت موارد بهداشتی مانند شستن مکرر دست ها و پختن کامل گوشت از جمله راه های افزایش ایمنی بدن است و می توانند در این راستا بسیار مؤثر باشند.

     

     

    افزایش ایمنی بدن با تغذیه

    سیستم ایمنی سالم به تغذیه‌ منظم و خوب نیاز دارد. مطالعات اخیر نشان داده است افرادی که در فقر زندگی می‌کنند و دچار سوء‌تغذیه هستند، بیشتر در معرض بیماری ‌های عفونی قرار دارند.

    همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود مختلف ریز مغذی‌ها (به عنوان مثال کمبود روی، سلنیم، آهن، مس، اسید فولیک و ویتامین ‌هایA ، B6، C وE) باعث کاهش پاسخ ‌های دستگاه ایمنی بدن می شود.

    در نتیجه افزایش ایمنی بدن با تغذیه، روشی اثبات شده است، پس سعی کنید رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که حاوی تمام این مواد ریز مغذی باشد و حتی اگر به طور مثال فردی هستید که علاقه ای به خوردن سبزیجات ندارید، توسط مصرف روزانه یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی، نیاز بدن خود به این مواد را تأمین کنید. همچنین مصرف ویتامین C یکی از بهترین راه ‌های افزایش ایمنی بدن است.

     

    تأثیر استرس بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

    طبق مطالعات صورت گرفته، وجود رابطه میان عملکرد ذهن و جسم به اثبات رسیده است. طیف گسترده‌ای از بیماری‌ ها از جمله ناراحتی های معده، واکنش های آلرژیکی مانند کهیر و حتی بیماری‌ های قلبی با استرس های عاطفی مرتبط هستند. پس در نتیجه داشتن آرامش و دوری از استرس می تواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

     

     

    تاثیر ورزش بر تقویت سیستم ایمنی بدن انسان

    ورزش منظم یکی از عوامل اصلی داشتن یک زندگی سالم و یکی از راه های افزایش ایمنی بدن است. ورزش کردن سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد، فشار خون را تنظیم می کند، به کنترل وزن بدن کمک کرده و بدن را از ابتلا به انواع بیماری‌ ها محافظت می‌کند. درست مانند یک رژیم غذایی سالم، ورزش می‌تواند به سلامت عمومی و در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

     

    رابطه میان سن و عملکرد سیستم ایمنی

    با افزایش سن، توانایی پاسخ ایمنی بدن کاهش پیدا می کند که به نوبه خود احتمال ابتلا به عفونت ‎ها و انواع سرطان ها را افزایش می دهد، پس در نتیجه احتمال مرگ بیشتری نیز در افراد مسن وجود دارد. طبق مطالعات صورت گرفته عفونت‌های تنفسی، آنفولانزا و ذات الریه (پنومونی)، عامل اصلی مرگ و میر در افراد بالای ۶۵ سال در سراسر جهان است و احتمالا ارتباطی بین این افزایش خطر با کاهش سلول ‌های لنفوسیت T (که مسئول دفاع سلولی تخصصی در برابر عوامل بیگانه در بدن است) وجود دارد، به این صورت که در اثر تحلیل غده تیموس با افزایش سن، تولید سلول‌ های لنفوسیت T نیز کمتر شده و در نتیجه توانایی بدن برای مقابله با عفونت کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال واکسن آنفولانزا در افراد بالای ۶۵ سال نسبت به کودکان سالم کمتر موثر است.

    همچنین بین تغذیه و ایمنی بدن در افراد مسن نیز ارتباطی وجود دارد به طوریکه سوء تغذیه ای با عنوان “سوء تغذیه ریز مغذی” که به طور عجیبی حتی در کشورهای ثروتمند شایع است و طی آن، فرد دچار کمبود ویتامین ‌های ضروری و مواد معدنی می شود، در افراد مسن به دلیل کاهش تمایل این افراد به غذا و تنوع پایین در رژیم های غذایی شان، بیشتر شایع است. البته لازم به ذکر است که مصرف مکمل‌های غذایی ممکن است به افراد مسن کمک کند تا سیستم ایمنی سالم تری داشته باشند.

     

    آیا سرما خوردگی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شما می‌شود؟

    برخی آزمایش های انجام شده روی موش‌ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سرما ممکن است توانایی مقابله با عفونت را کاهش دهد. اما در مورد انسان‌ها چطور؟

    بعضی از محققان معتقدند سرماخوردگی هیچ اثر مضری بر سیستم ایمنی بدن انسان ندارد. در نتیجه باید خود را از ابتلا به سرماخوردگی حفظ کنید اما نگران ایمنی بدن تان نباشید.