راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خواب کافی

با توجه به شرایط فعلی ایران و جهان در مواجه با ویروس کرونا بهتر است تا با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش دهیم.

وقتی می خواهیم برای حفظ سلامت تلاش کنیم اغلب قدرت دفاعی درونی بدن در مقابله با بیماری و ویروس یا همان سیستم ایمنی بدن را نادیده می گیریم.

حال باید پرسید برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کاری از دستمان بر می آید؟

 

۱- خواب کافی و تقویت سیستم ایمنی

همه ما عاشق خواب هستیم، درست است؟ با وجود این، اکثرا از سودمندی ارتباط خواب خوب با سیستم ایمنی بدن خبر نداریم.

به هر حال نباید قدرت خواب خوب شبانگاهی را دست کم بگیرید. خواب به بدن امکان تغذیه و انرژی می دهد و بعد از استرس های روزانه نیروی تازه ای به سیستم ایمنی می بخشد.

از سوی دیگر، کمبود خواب می تواند موجب کاهش مقدار گلبول سفید شده و در نتیجه توانایی بدن برای مبارزه با عفونت، ویروس و بیماری رو به افول می گذارد.

خواب کمتر از ۷ ساعت، احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی را افزایش می دهد و نیازی به ذکر نیست که این امر بر عملکرد کلی ذهنی و جسمی هم تاثیر می گذارد.

خواب کافی

۲- رعایت بهداشت

شستن مداوم دست ها آسانترین روش برای حفاظت از خود در برابر آلودگی های سطوح، دست ها یا لباس ها محسوب می شود. ضدعفونی کننده های الکلی در از بین بردن میکروب ها بسیار موثر هستند، اما شستن دست ها با آب و صابون (دست کم ۲۰ ثانیه) هم اگر موثرتر نباشد، کم تاثیر هم نیست.

چنانچه جایی کار می کنید که با افراد زیادی در تماس هستید، این امر اهمیت زیادی دارد. اطمینان حاصل کنید که قبل و بعد از غذا، استفاده از دستشویی، سرفه یا عطسه دست هایتان را بشویید.

ویتامین

۳- رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی

غذاهای سرشار از مواد غذایی سوخت و ساز مورد نیاز بدن برای حفظ عملکرد مناسب سیستم ایمنی را فراهم می‌کند. مصرف بیشتر انواع میوه ها و سبزیجات روشی مناسب برای تامین مواد مغذی مورد نیاز است. میوه ها سرشار از ویتامین های C، D و روی هستند و نیز نوشیدن آب کافی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. چنانچه محدودیت رژیمی دارید، مکمل هایی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

ویتامین C : به تولید گلبول های سفید و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

ویتامین D : در مقابله با عفونت های تنفسی کمک می کنند و از سیستم ایمنی بدن محافظت کرده و آن را تقویت می نماید. منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است اما این ویتامین در برخی غذاها یا مکمل ها هم وجود دارد.

روی: آنتی اکسیدان قوی که سیستم ایمنی را تقویت می کند. همچنین به عنوان یکی از بهترین تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.

H2O : نوشیدن آب را فراموش نکنید. دستورالعمل های فعلی نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ فنجان آب را توصیه می کنند (که شامل قهوه، چای و آب میوه و غیره هم می شود).

آب به حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن و کارکرد بهتر آن کمک می کند. همچنین به دفع سموم بدن از طریق کلیه ها، سیستم لنفاوی و گوارش کمک می کند.

 

۴- کاهش استرس

چه کسی فکر می کرد که استرس به بیماری منتج می شود؟ استرس بیش از حد تولید هورمونی به نام کورتیزول را افزایش می دهد.

مقدار زیاد این هورمون بر سیستم ایمنی بدن غلبه خواهد کرد.

بنابراین استرس بی استرس!

ورزش، نفس عمیق، مراقبه و ماساژ، استراحت مابین کار یا ورزش، اختصاص زمانی برای انجام کارهای لذت بخش و صحبت با خانواده و دوستان از راهکارهایی است که می توان استرس را مدیریت کرد.

استرس

۵- ورزش

ورزش سرآمد همه کارهاست! نه تنها به کاهش استرس و بهبود خواب (که هر دو به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند) منتهی می شود، بلکه یکی از قدرتمندترین تقویت کننده های سیستم ایمنی به شمار می آید.

فعالیت بدنی به بهبود حرکات ریه و کاهش مقدار چربی در مجاری هوایی کمک می کند. همچنین با افزایش تعداد گلبول‌های سفید، بهبود گردش خون و عملکرد قلبی عروقی بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت می گذارد.

ورزش

به خاطر داشته باشید که هر گونه ورزشی بهتر از بی تحرکی است! مجبور نیستید به باشگاه بروید و می توانید در خانه یا فضای بیرون ورزش کنید!

دست کم ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط و چند روز در هفته توصیه می شود.

در شرایط فعلی می توانیم با تقویت سیستم ایمنی احتمال بیماری را کاهش دهیم. نکات گفته شده را امتحان کنید تا به خودتان فرصت بهتری برای سلامتی بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *