آیا می‌دانید بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟ سندرم روده‌ی تحریک پذیر یا IBS  از جمله بیماری‌های شایع روده‌ای است. افرادی که به این عارضه دچار هستند می‌توانند با تعدادی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها که برای این بیماری تجویز می‌شوند مشکلات خود را تاحدودی کم کنند. برای آن‌که با بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید.

بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده‌ی تحریک پذیر یا (IBS) چیست؟

این سندرم درواقع یک نوع اختلال در عملکرد روده‌ی بزرگ است که با علائمی همچون اسهال، نفخ، یبوست، دل درد همراه است. این بیماری در بانوان بیش‌تر از آقایان شایع است و با مصرف برخی از مواد غذایی و استرس میزان آن تشدید می‌شود. ازاین رو اگر به این سندرم دچار هستید می‌توانید شیوه‌ی زندگی خود را عوض کرده و رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

برخی از افراد مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک پذیر از ملین‌ها برای کاهش درد روده استفاده کرده یا از داروی لوپرامید استفاده می‌کنند. اما داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد و هر فرد براساس عوارضی که دارد می‌تواند از ویتامین‌ها و مکمل‌های خاصی که برای این عارضه تجویز می‌شود؛ استفاده نماید.

بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

برای کاهش مشکلات ناشی از سندرم روده‌ی تحریک پذیر دارو و مکمل‌هایی تجویز می‌شود که دردهای ایجاد شده از این مشکل را کاهش می‌دهد. در زیر به تعدادی از این مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم  روده تحریک پذیر اشاره می‌کنیم.

. پروبیوتیک یکی از بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

پروبیوتیک‌ها موجودات زنده و فعال میکروسکوپی هستند که مصرف آن تغییرات میکروبیوم دستگاه گوارش را به دنبال خواهد داشت. پروبیوتیک‌ها که به باکتری‌های مفید روده نیز شهرت دارند از رشد باکتری‌هایی که ایجاد بیماری می‌کنند پیشگیری کرده و گوارش بهتر خوراکی‌ها به دنبال دارند. همچنین این باکترهای مفید عملکرد سیستم ایمنی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

جالب است بدانید که پروبیوتیک‌ها علاوه بر آن‌که به گوارش بهتر کمک شایانی می‌کنند بلکه ترکیباتی پیچیده که وجود آن برای مفید است چون ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها را تولید می‌کنند. لبنیات و میوه‌ها از منابع اصلی پروبیوتیک هستند.

. مکمل‌های فیبردار

بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

در مورد مکمل‌های فیبردار نظرات مختلفی وجود دارد. برخی از محققان بر این اعتقادند که مکمل‌های فیبردار علائمی چون نفخ و گاز معده را که از مشخصه‌های اصلی بیماران مبتلا به سندرم  روده‌ی تحریک پذیر است را کاهش می‌دهند. ازاین رو فیبر محلول می‌تواند درد را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که دچار یبوست یا اسهال شده‌اند را کاهش دهد. اما برخی از محققان معتقدند این محصولات هیچ تأثیری بر روی سندرم  روده‌ی تحریک پذیر ندارد.

. مکمل‌های گیاهی برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

روغن نعنا

یکی از مکمل‌های گیاهی که به نظر می‌رسد برای درمان سندرم  روده‌ی تحریک پذیر مفید است روغن نعنا است. این ماده‌ی گیاهی می‌تواند اسهال را با کاهش زمان انتقال مدفوع تا حدودی کاهش دهد. روغن نعنا در واقع دارویی است که برای برطرف کردن اسپاسم‌های ایجاد شده در دستگاه گوارش کاربرد داشته و می‌تواند به عنوان دارویی مهم برای درمان سندرم  روده‌ی تحریک پذیر به کار رود.

بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

بابونه

یکی دیگر از مکمل‌های گیاهی که باعث آرام کردن ماهیچه های کولون می‌شود؛ بابونه است. شما می‌توانید از این مکمل گیاهی نیز برای کاهش دردهای ناشی از سندرم  روده‌ی تحریک پذیر استفاده کنید.

بهترین ویتامین برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

برخی از تحقیقات بیانگر این موضوع هستند که کمبود ویتامین D با مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان، بیماری های التهابی روده و سرطان همراه است. بدین ترتیب افرادی که به این سندرم  مبتلا هستند سطح پایینی از ویتامین D دارند. ازاین‌رو این قبیل از افراد می‌توانند با مصرف مکمل‌های ویتامین D علامت‌‌های ایجاد شده این بیماری را تا حدودی کاهش دهند. بدین ترتیب بین بروز عوارض ناشی از سندرم روده‌ی تحریک پذیر و کمبود ویتامین D رابطه‌ی عکس وجود داشته و هرچه میزان این ویتامین در بدن کم‌تر باشد شدت علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیر بیش‌تر خواهد شد. بنابراین اگر افراد مبتلا به این سندرم، ویتامین D مصرف کنند از شدت علائم آن‌ها تاحدودی کاسته خواهد شد.