فهرست مطالب

    ویتامین‌ها و مواد معدنی نقشی بسیار مهم در سلامت انسان بازی می‌کنند. از این رو باید بدانیم بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌ها چه زمانی است تا تأثیر مثبت آن‌ها را بر روی بدن خود احساس کنیم.

    بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

    بانوان باردار، کودکان، سالمندان همه و همه به ویتامین‌ها نیازمند هستند. بهتر آن است که این ویتامین‌ها از طریق مواد غذایی برای بدن تأمین شود. اما اگر مواد غذایی نتوانند ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین کنند، باید کمبود ویتامین را با دستور پزشک از طریق مکمل‌های دارویی جبران نمود. اگر در طول روز از دارو استفاده می‌کنید و در کنار آن نیز نیاز به مکمل‌های ویتامین دارید،‌ حتماً با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

    بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

    ویتامین‌ها و مواد معدنی در صورت استفاده‌ی نادرست،‌ اختلالاتی را ایجاد می‌کنند که ممکن است صدمات جبران ناپذیری را ایجاد نماید. به طور مثال اگر مادران باردار ویتامین‌های مورد نیاز خود را در زمان مناسب دریافت نکنند امکان دارد با مشکلاتی مواجه شوند که هم برای خودشان و هم برای جنین مشکلاتی به وجود آورد. در زیر شما را با بهترین زمان مصرف برخی از ویتامین‌ها آشنا می‌کنیم.

    . بهترین زمان مصرف ویتامین‌های A، D، E، K

    بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

    این دست از ویتامین‌ها محلول در چربی هستند. بنابراین بهترین زمان مصرف آن‌ها همراه با وعده‌های غذایی اصلی همچون نهار و شام است. جالب است بدانید که چربی موجود در غذاها به جذب این چند ویتامین کمک شایانی می‌کند. دقت کنید که این ویتامین‌ها نباید به مقدار زیاد و طولانی مدت مصرف کرد، چون عوارض بسیاری را با خود به دنبال خواهند داشت.

    . مولتی ویتامین

    بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

    اگر مولتی ویتامین مصرف می‌کنید؛ آن را به هنگام صبح و با وعده‌ی صبحانه میل کنید. چون این دست از ویتامین‌ها زمانی بهتر جذب بدن می‌شوند که به همراه مواد غذایی مصرف شوند.

    . بهترین زمان مصرف ویتامین C

    ویتامین C یا به اصطلاح اسید آسکوربیک برای بدن بسیار ضروری است. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و آسیب وارد شده‌ توسط رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. ویتامین C به سلامت دندان‌ها و لثه کمک می‌کند و از بالا رفتن کلسترول خون پیشگیری می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بدن خود را ایمن نگه دارید حتماً ویتامین C به مقدار کافی مصرف کنید.

    بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

    بهترین زمان مصرف ویتامین C یک ساعت قبل از غذاست. جالب است بدانید که اگر ویتامین C را با نوشیدنی‌های حاوی این ویتامین مصرف کنید یا آن را با مواد خوراکی حاوی ویتامین A و E مصرف نمایید،‌ جذب آن سریع‌تر صورت می‌گیرد. فقط بعد از خوردن ویتامین C اگر می‌خواهید تمام ویتامین جذب بدن شود، از نوشیدنی‌هایی چون قهوه و چای استفاده نکنید.

    نکته‌ی مهم در مورد مصرف ویتامین C

    اگر این ویتامین بیش از مقدار مورد نیاز بدن مصرف شود، ترشحات گوارشی افزایش یافته یا فرد به اسهال دچار می‌شود. پس دقت کنید که به موقع و به اندازه مصرف کنید.

    . اسید فولیک

    بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

    بهترین زمان مصرف اسید فولیک نیم ساعت قبل از خواب است. اگر می‌خواهید جذب این ویتامین سریع‌تر انجام شود می‌توانید آن را به همراه مواد غذایی چون اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، حبوبات، غلات سبوس‌دار، مرکبات و … مصرف نمایید.

    . بهترین زمان مصرف ویتامین B کمپلکس

    بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

    ویتامین B کمپلکس و ویتامین‌های دیگری چون ویتامین C ،‌ اغلب برای افرادی که دچار خستگی و استرس هستند تجویز می‌شود. ازاین رو این دست از ویتامین‌ها باید در هنگام صبح مصرف شوند تا مشکلی در کیفیت خواب فرد مصرف کننده ایجاد نشود.

    . ویتامین B12

    در اغلب موارد بهترین زمان مصرف ویتامین B12 همراه با وعده‌ی صبحانه یا نهار است. اما برخی از افراد از مکمل‌های دارویی زیرزبانی استفاده می‌کنند که بهترین زمان مصرف آن همراه با وعده‌ی شام است.

    بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

    دقت کنید که همراه با مکمل‌های دارویی همچون ویتامین‌ها باید از انواع غذاهای تازه نیز استفاده کرد. این کار جذب ویتامین‌ها را بیشتر کرده و بدن را در از ابتلا به انواع بیماری‌ها چون بیماری‌های قلبی و سرطان مصون نگه می‌دارد.