آیا می‌دانید نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر چیست؟ آلزایمر یکی از شایع‌ترین نوع مختلف زوال عقل است که اساساً در بانوان بیش‌تر از آقایان اتفاق می‌افتد. از دست دادن حافظه، گیجی، تضعیف قدرت تصمیم‌گیری و مشکلات ذهنی از جمله عوارض ناشی از آلزایمر است. اما آیا مصرف مواد مغذی و ویتامین‌ها آلزایمر را به تأخیر می‌اندازد؟ برای گرفتن جواب این سوال در این مبحث همراه ما باشید.

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

 

آیا می‌دانید نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر چیست؟

آلزایمر چیست؟

آلزایمر از بین رفتن سلول‌های مغزی و تخریب ارتباط بین آن‌هاست که با کاهش دائم حافظه همراه خواهد بود. این بیماری همچنین عملکرد ذهنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با کوچک شدن سایز مغز تعداد و ارتباطات سلول‌های عصبی نیز کاهش می‌یابد. اما باید به این نکته اشاره کرد که برای آلزایمر هیچ درمانی وجود ندارد، فقط می‌توان علائم آن را به طور موقت بهبود بخشید.

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

آلزایمر از جمله انواع زوال عقل است که منجر به از دست دادن حافظه، مهارت‌های فکری و اجتماعی می‌شود. افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند با اختلالاتی روبه رو می‌شوند که زندگی روزمره‌ی آن‌ها را بسیار تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. ازاین رو با دیدن اولین نشانه‌های آلزایمر سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا روند بیماری شما با تجویز دارو و رژیم غذایی کاهش یابد.

شایان ذکر است که برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند روند بیماری را کندتر کند. در زیر تعدادی از این ویتامین‌‌ها و مکمل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای پیشگیری و به تأخیر انداختن آلزایمر معرفی شده‌اند که برای حفظ سلامت ذهنی مفیدند. در واقع برای سلامت ذهن باید ذخیره‌ی کافی از مواد مغذی و ویتامین‌ها برای مغز وجود داشته باشد. انواع آنتی اکسیدان‌ها، امگا ۳، ویتامین‌هایی نظیر A، B، C، D، E،‌ K و همچنین برخی از مواد غذایی چون ماهی‌ها می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و با کم کردن تجمع پروتئین آمیلوئید بتا از پیشرفت آلزایمر پیشگیری کند.

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

. مصرف امگا ۳ و کاهش علائم آلزایمر

مصرف امگا ۳ به ویژه نوع دوکوزاهگزائنوئیک اسید(DHA) موجب به تأخیر انداختن زوال عقل می‌شود. شما می‌توانید با مصرف ماهی‌های چربی نظیر ماهی سالمون و خا‌ل‌مخالی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ نوع (DHA) است به سلامت ذهنی و بهبود عملکرد مغز کمک شایانی کنید.

. ویتامین A و بتاکاروتن یکی از  مهم‌ترین ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

تحقیقات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به آلزایمر، سطوح پایینی از ویتامین A دارند. ازاین رو کمبود این ویتامین در بدن خود می‌تواند عاملی برای شکل‌گیری آلزایمر باشد.

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

ویتامین A و بتاکاروتن از تولید اولیگومرهای آمیلوئید بتا جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب شما با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A و بتاکاروتن همچون میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ می‌توانید از بروز آلزایمر و مشکلات ذهنی پیشگیری کنید.

. ویتامین B

از دیگر ویتامین‌های مفید در پیشگیری و تاخیر آلزایمر می‌توان از ویتامین‌های گروه B نظیر فولات،‌B6 و B12 نام برد. این گروه از ویتامین‌ها با کاهش میزان هموسیستئین از بروز آلزایمر پیشگیری می‌کنند. جالب است بدانید که ویتامین B6 از جمله ویتامین‌هایی است که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. پس سعی کنید در رژیم غذایی خود حتماً از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B استفاده نمایید.

. ویتامین C یکی دیگر از ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

ویتامین C از جمله ویتامین‌های محلول در آب است که می‌تواند به شکل روزانه مورد مصرف قرار گیرد. این ویتامین آنتی اکسیدانی قوی است که می‌تواند با استرس اکسیداتیو مقابله کرده و از تخریب سلول‌های عصبی پیشگیری کند. بنابراین ویتامین C به دلیل آن‌که آنتی اکسیدانی قوی است؛ از تولید اولیگومرهای آمیلوئید بتا جلوگیری کرده و تأثیرات مفیدی بر روی آلزایمر دارد.

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

شما می‌توانید با مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین C از بدن خود در برابر انواع بیماری‌ها به ویژه آلزایمر محافظت نمایید.

. ویتامین D

این ویتامین برعکس ویتامین‌هایی که در بالا از آن‌ها نام برده شد با اثرات ضدالتهابی، عروقی و متابولیکی که دارد از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کنند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که بانوانی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند؛ در سالمندی برای گرفتن آلزایمر مستعدترند.

. ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

ویتامین E نیز یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد ناشی از آمیلوئیدهای بتا مبازره کند. بدین ترتیب این ویتامین نیز با خاصیت آنتی اکسیدانی خود می‌تواند از بروز آلزایمر پیشگیری کند.

غذاهایی مانند تخم مرغ، میوه‌ها، سبزیجات سبز برگ، گوشت، مغزها، مرغ و روغن‌های گیاهی حاوی ویتامین E است که می‌تواند در رژیم غذایی روزانه‌ی شما قرار بگیرند.

. ویتامین K

نقش ویتامین‌ها در پیشگیری و تاخیر آلزایمر

یکی دیگر از ویتامین‌های موثر در آلزایمر ویتامین K است. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که از این ویتامین بیش‌تر استفاده می‌کنند کم‌تر از دیگر از افراد به آلزایمر دچار می‌شوند. شما می‌توانید با مصرف موا غذایی نظیر کلم بروکلی، اسفناج و مارچوبه از شکل‌گیری آلزایمر در سالمندی پیشگیری کنید.