فهرست مطالب

    ویتامین‌ها مهم‌‌ترین نقش را در حیات و سلامت انسان بازی می‌کنند. به همین دلیل باید به مقادیر هر کدام از آن‌ها در بدن توجه کرد.

    ویتامین‌های ضروری بدن

    ویتامین‌های ضروری بدن بسیار متنوع هستند و در مواد غذایی مختلف یافت می‌شوند. میزان قابل توجهی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را می‌توان از مواد غذایی تامین کرد. اما برخی از افراد به دلیل عدم داشتن برنامه‌ی غذایی صحیح با کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن مواجه می‌شوند که باید آن‌ را با مکمل‌های دارویی جبران کنند. چون اگر کمبود هر کدام از ویتامین‌ها در بدن جدی گرفته نشود،‌ عواقبی را به دنبال دارد که گاهی جبران ناپذیر خواهند بود. در این بحث سعی کرده‌ایم تا شما را با برخی از مهم‌ترین ویتامین‌های ضروری بدن آشنا کنیم.

    . ویتامین A یکی از ویتامین‌های ضروری بدن

    ویتامین‌های ضروری بدن

    این ویتامین بر روی سلامت دندان‌ها، پوست و همچنین تقویت قوای بینایی نقشی موثر دارد. از این رو اگر میخواهید چشمانی سالم داشته باشید، مواد غذایی حاوی ویتامین A را مصرف نمایید. هویج، سیب‌زمینی شیرین، خربزه، فلفل دلمه‌ای و … از جمله مواد غذایی تامین کننده ویتامین A  در بدن هستند.

    . ویتامین‌های گروه B

    یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای بدن ویتامین‌های گروه B هستند. ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B7،B9  و B12  از جمله ویتامین‌های گروه B هستند که در مواد غذایی مختلف همچون حبوبات، سیب‌زمینی، مخمر، موز، فلفل چیلی و … یافت می‌شوند.

    ویتامین‌های ضروری بدن

     ویتامین  B1

    این ویتامین عملکرد سیستم عصبی و متابولیسم در بدن را بر عهده دارد. کمبود ویتامین  B1که به تیامین نیز شهرت دارد سبب تغییر در رفتارهای روزمره، کاهش وزن و بیماری موسوم به بربری می‌شود. سبوس برنج، نخود سبز، شیرسویا، تخم آفتابگردان از جمله منابع غذایی سرشار از ویتامین B1 است.

    ویتامین‌های ضروری بدن
    ویتامین  B2 یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری بدن

    ویتامین  B2  بر روی سلامت پوست و همچنین بر روی عملکرد بینایی موثر است. این ویتامین به تولید ویتامین‌های B3 و B6 کمک می‌کند. همچنین کمبود آن در بدن سبب زخم دهان، تورم گلو و قرمزی لب‌ها می‌شود.

    ویتامین B3

    این ویتامین نقش مهمی را در ترشح هورمون‌های استروئیدی ایفا می‌کند. از علائم کمبود ویتامین B3 در بدن می‌توان به ضایعات پوستی و ضایعات دهانی، ‌کم خونی و تهوع اشاره کرد. از این رو اگر می‌خواهید کمبود این ویتامین در بدن را بهبود ببخشید مارچوبه، تخم‌مرغ، پنیر، گوجه‌فرنگی، لوبیا سبز و سیب‌زمینی مصرف کنید.

    ویتامین B5 یکی دیگر از ویتامین‌های گروه B

    ویتامین B5 بر روی متابولیسم پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و همچنین چربی‌ها تاثیرگذارند. آواکادو، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، گل کلم، ماهی آزاد، مرغ و دانه های آفتابگردان و … تعدادی از مواد غذایی سرشار از ویتامین B5 است.

    ویتامین‌های ضروری بدن

    ویتامین  B6

    کبد مکانی مناسب برای متابولیسم این ویتامین است. ویتامین  B6 در متابولیسم آمینو اسید، متابولیسم گلوکز، متابولیسم چربی و سنتز هموگلوبین نقشی مهم بر عهده دارد.

    جالب است بدانید که این ویتامین نقش مهمی در باروری دارد که می‌توان آن را از مواد غذایی چون موز، نخود و سیب زمینی تامین کرد.

    ویتامین B7

    ویتامین B7 یا بیوتین در رشد سلولی، تولید اسیدهای چرب،‌ متابولیسم چربی‌ها و همچنین آمینواسیدها موثر است. کمبود این ویتامین در برخی از موارد منجر به مشکلات متابولیکی می‌شود. اگر می‌خواهید از کمبود این ویتامین رنج نبرید ماهی قزل‌آلا و ساردین و همچنین بادام زمینی مصرف کنید.

    ویتامین B9

    ویتامین B9  یا فولیک اسید در سنتز و ترمیم DNA نقش داشته و رشد سلولی وتولید سلول‌های قرمز خون را  سرعت می‌بخشد. مرکبات، لوبیا، نخود، عدس، آووکادو، گل کلم و خشکبار سرشار از جمله منابع غذایی سرشار از ویتامین B9 هستند.

    ویتامین‌های ضروری بدن

    شایان ذکر است که اسهال، ضعف، بیخوابی، سردرگمی و کج خلقی برخی از علائم کمبود ویتامین B9  در بدن است.

    ویتامین B12

    ویتامین B12 در عملکرد سیستم عصبی و همچنین تشکیل سلول‌های قرمز خون تاثیرگذار است. شیر، ماهی، مرغ و تخم مرغ از مهم‌ترین منابع غذایی حاوی این ویتامین است. خستگی و افسردگی نیز از جمله مهم‌ترین عوارض کمبود ویتامین B12 در بدن است که اگر جدی گرفته نشوند آسیب‌های جبران ناپذیری را به سیستم عصبی وارد می‌کنند.

    . ویتامین C

    ویتامین‌های ضروری بدن

    این ویتامین سبب تقویت رگ‌های خونی شده و جذب آهن را در بدن بالا می‌برد. فلفل قرمز، ‌گریپ فروت، توت‌فرنگی، کلم بروکسل، کیوی و طالبی از جمله مهم‌ترین منابع غذایی تامین کننده‌ی ویتامین C هستند.

    . ویتامین D

    ویتامین‌های ضروری بدن

    این ویتامین سبب تقویت عملکرد استخوان‌ها می‌شود و در مواد غذایی چون تخم‌مرغ، ماهی و قارچ فراون به وفور وجود دارد.

    . ویتامین E

    ویتامین‌های ضروری بدن

    این ویتامین بر روی سیستم گردش خون نقشی موثر دارد و در مواد غذایی چون بادام، ‌دانه‌ی آفتابگردان و گوجه‌فرنگی به مقدار فراوان یافت می‌شود.

    . ویتامین K یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری بدن

     

    ویتامین‌های ضروری بدن

    این ویتامین نیز در انعقاد خون نقشی مهم ایفا می‌کند. از این رو اگر دچار کمبود ویتامین K هستید؛ کلم پیچ، کلم بروکلی، اسفناج به میزان کافی میل نمایید.