نقش کلسیم در بدن انسان چیست؟

Telegram
WhatsApp

در کشور ما برخی از افراد از سنین میانسالی دچار پوکی استخوان می‌شوند که پیامدهای بسیاری برای آن‌ها به همراه دارد. این افراد باید مراقب فعالیت‌های روزانه‌ی خود باشند تا آسیبی به استخوان‌هایشان وارد نشود. کلسیم در بدن انسان نقشی مهم بر عهده دارد، نقشی که سلامت و ادامه‌ی حیات زندگی او را تضمین می‌کند. از این رو هر شخص برای حفظ استخوان‌ها و ارتباط مغز با سایر اعضای بدن نیاز به مقداری معین کلسیم دارد که آن را از مواد خوراکی یا مکمل‌های دارویی و همچنین ویتامین‌ها تأمین می‌کند.

نقش کلسیم در بدن انسان

نقش کلسیم در بدن انسان چیست؟

کلسیم با علامت اختصاری “Ca” یکی از مهم‌ترین عناصر شیمیایی است که در بدن انسان نقشی مهم دارد و برای ادامه‌ی حیات او ضروری است. جالب است بدانید که این عنصر مغزی بیش از هر عنصر دیگری در بدن وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی اهمیت آن در بدن انسان است.

نقش کلسیم در بدن انسان

کلسیم تا سن 20 الی 25 سالگی که استخوان‌ها در حال رشد هستند، موجب تقویت استخوان‌ها می‌شود. بعد از طی کردن این دوره و با وارد شدن به سنین بالاتر این عنصر از کاهش ضخامت استخوان‌ها جلوگیری کرده و از آن‌ها در برابر هرگونه آسیب جلوگیری می‌کند. از این رو اگر تا سن 25 سالگی بدن کلسیم مورد نیاز خود را دریافت نکند در سنین بالاتر کلسیم مورد نیاز بدن از کلسیم موجود در استخوان‌ها که منبع ذخیره‌ی کلسیم هستند و در مواردی از کلسیم موجود در دندان‌ها گرفته می‌شود. این دسته از افراد که با کمبود کلسیم در بدن مواجه هستند ممکن است در سنین پایین دچار مشکل نشوند اما به طور حتم در سنین بالا دچار پوکی استخوان می‌شوند.

تأثیرات کلسیم در بدن انسان

نقش کلسیم در بدن انسان

تغییرات شدید کلسیم خون می‌تواند به گرفتگی شدید عضلات و حتی مرگ منجر شود. از این رو بدن انسان برای تنظیم کلسیم خون و سرم از ذخیره‌ی کلسیم موجود در استخوانها استفاده می‌کند. در نتیجه کمبود این عنصر شیمیایی در بدن منجر به پوکی استخوان یا استئوپوروزیس و مشکلاتی عمده در دندان‌ها می‌شود.

نقش کلسیم در بدن انسان

جالب است بدانید 99 درصد کلسیم بدن به منظور استحکام  در استخوانها و دندانها وجود دارد و یک درصد باقیمانده سایر فعالیت‌های بدن را که در زیر به آن اشاره می‌شود بر عهده دارد.

. انقباض عضلانی به ویژه تنظیم ضربان قلب نیاز عمده‌ای به کلسیم دارد.

. انعقاد خون و جلوگیری از لخته شدن آن بر عهده‌ی کلسیم است.

نقش کلسیم در بدن انسان

. کلسیم در آزاد شدن هورمون‌‌ها و آنزیم‌ها و همچنین عملکرد صحیح سلول‌ها نقشی مهم دارد.

. خون‌رسانی رگ‌های خونی در بدن تحت تأثیر کلسیم است.

. دریافت کلسیم در سنین پایین از خطر ابتلابه چاقی جلوگیری می‌کند.

. انتقال پیام های عصبی توسط سیستم اعصاب به کمک کلسیم انجام می‌شود.

مواد غذایی حاوی کلسیم

نقش کلسیم در بدن انسان

برای آن‌که بدن بتواند کلسیم مورد نیاز خود را تأمین کند به منابعی نیاز دارد که انسان می‌تواند قسمت عمده‌ای از آن را با خوردن خوراکی‌های حاوی کلسیم تأمین کند. غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی کلسیم هستند عبارتند از شیر، پنیر، ماست،‌ پسته، بادام، فندق، کنجد، اسفناج، کلم بروکلی،‌ شلغم، کلم پیچ، لوبیا، انجیر، غلات غنی‌شده صبحانه،‌ شیرسویا، ‌انواع آبمیوه، ماهی سالمون، ماهی ساردین و …

سنجش تراکم استخوان

نقش کلسیم در بدن انسان

برای آن‌که بدانید بدنتان چه میزان کلسیم در درون خود جای داده‌است، می‌توانید از آزمایش سنجش تراکم استخوان استفاده کنید. فقط در نظر بگیرید که در این آزمایش از اشعه‌ی ایکس استفاده می‌شود و پزشک در صورت نیاز قطعی به این آزمایش آن را برای شما تجویز می‌کند.

ورزش

یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از پوکی استخوان ورزش کردن است. پیاده‌روی به ویژه اگر به شکل سریع انجام شود، دویدن و رقصیدن از جمله ورزش‌هایی است که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.