فهرست مطالب

    در این بحث می‌خواهیم شما را با مواد غذایی کلسیم دار آشنا کنیم. کلسیم یکی از منحصربه فردترین مواد معدنی موجود در بدن است که بیشترین میزان آن در دندان‌ها و استخوان‌ها قرار گرفته‌است. این ماده‌ی معدنی برای سلامت قلب، کنترل سطوح منیزیم، فسفر و پتاسیم موجود در خون ، استخوان‌ها، رسانش عصبی، انقباض‌های عضلانی، ترشح هورمون‌ها، کنترل وزن و … بسیار مفید است. ازاین رو اگر می‌خواهید بدنی سالم داشته باشید و به پوکی استخوان دچار نشوید؛ کلسیم مورد نیاز بدن خود را با مصرف موادغذایی حاوی کلسیم یا مکمل‌های دارویی کلسیم دار تأمین نمایید.

    مواد غذایی کلسیم دار

    بسیاری از افراد تا صحبت از کلسیم به میان می‌آید ناخودآگاه شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی به یادشان می‌آید. درست است که این محصولات حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم هستند اما بسیاری از مواد غذایی دیگر هم چون سبزیجات، غذاهای دریایی و حبوبات نیز از مقادیر بالایی کلسیم تشکیل شده‌اند که شاید شما در زندگی روزمره‌ توجه زیادی به آن‌ها نداشته باشید. ازاین رو در این مقاله می‌خواهیم تعدادی از مواد غذایی کلسیم دار را به شما معرفی کنیم تا با قرار دادن آن‌ها در برنامه‌ی روزانه‌ی غذایی خود کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کرده و از بروز خطرات ناشی از کمبود آن در بدن جلوگیری نمایید.

    . شیر کم چرب یکی از موادغذایی کلسیم دار

    مواد غذایی کلسیم دار

    بسیاری از افراد تا بحث کمبود کلسیم می‌شود به فکر خوردن شیر می‌افتند. اما اگر می‌خواهید تمام نکات را رعایت کنید باید شیر کم چرب مصرف کنید و نگران میزان کلسیم آن نباشید. چون زمانی‌ که چربی شیر را می‌گیرند کلسیم موجود در آن از بین نمی‌رود. ازاین رو مصرف شیر کم چرب به همان میزان کلسیم دارد که شیر پُرچرب. پس برای جلوگیری از کمبود کلسیم می‌توانید شیر کم چرب یا بدون چربی مصرف نمایید.

    . ماست ساده

    مواد غذایی کلسیم دار

    یکی دیگر از مواد غذایی کلسیم دار ماست ساده است. بنابراین برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن می‌توانید از ماست‌‌های ساده بدون مواد افزودنی یا ماست کم چرب استفاده نمایید. جالب است بدانید که مصرف روزانه‌ی یک فنجان ماست حدود چهل و دو درصد از کلسیم مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و شما را از خطرات کمبود کلسیم در امان نگه می‌دارد.

    . پنیر

    مواد غذایی کلسیم دار

    اگر این محصول لبنی را به میزان کافی مصرف نمایید می‌توانید روزانه چیزی در حدود بیست و دو درصد از کلسیم مورد نیاز بدنتان را تأمین نمایید. به این نکته توجه فرمایید که اگر در خوردن پنیر و یا دیگر محصولات لبنی زیاده‌روی کنید؛ میزان کالری دریافتی روزانه‌ی شما افزایش پیدا خواهد کرد. پس به میزانی که بدنتان به آن احتیاج دارد مصرف کنید.

    . توفو یکی دیگر از موادغذایی کلسیم دار

    مواد غذایی کلسیم دار

    توفو به پنیر گرفته شده از سویا گفته می‌شود که یکی دیگر از مواد غذایی کلسیم دار است. اگر به منظور تأمین کلسیم مورد نیاز بدن خود این محصول را مصرف می‌کنید دقت کنید که از سولفات کلسیم تهیه شده باشد. یک برش از این محصول چیزی در حدود ده درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه‌ی شما را تأمین می‌کند. اگر طعم این محصول را دوست داشته باشید به راحتی می‌توانید آن را به همراه دیگر مواد خوراکی مصرف نمایید.

    . شیر سویا

    مواد غذایی کلسیم دار

    شیر سویا یکی دیگر از مواد غذایی کلسیم دار است که می‌تواند به شکل روزانه در برنامه‌ی غذایی شما قرار بگیرد. این محصول علاوه بر کلسیم مزیت‌های دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آن خواص موجود در سویاست. مصرف این ماده‌ی غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و به کاهش وزن نیز کمک کند. جالب است بدانید که بسیاری از افراد سویا را برای پایین آوردن کلسترل خون مصرف می‌کنند. این ماده جذب کلسیم را بالا برده و منبع غنی کلسیم به شمار می‌رود.

    . سویا

    مواد غذایی کلسیم دار

    اگر به دنبال مواد غذایی سالمی برای تغذیه هستید؛ سویا بهترین گزینه است. این ماده‌ی غذایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر و آهن تشکیل شده و بر روی استخوان‌ها بسیار تاثیرگذار است.

    . بلغور جو

    مواد غذایی کلسیم دار

    این ماده‌ی غذایی نیز از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری چون کلسیم تشکیل شده‌است. بلغور جو همچنین دربردارنده‌ی فیبر نیز هست. پس اگر به دنبال یک منبع کلسیم در وعده‌های غذایی خود به ویژه وعده‌ی غذایی صبحانه هستید؛ بلغور جو بهترین گزینه‌است.

    . لوبیای سفید یکی دیگر از موادغذایی کلسیم دار

    لوبیای سفید از انواع یتامین‌ها چون اسید فولیک تشکیل شده و حاوی مقادیر بسیاری پروتئین، ‌فیبر،‌ آهن است. این ماده‌ی غذایی سرشار از کلسیم بوده و می‌تواند به شکل‌های مختلف در برنامه‌ی غذایی شما قرار بگیرد.

    مواد غذایی کلسیم دار

    . لوبیا چشم بلبلی

    این ماده‌ی غذایی محصولی غنی از پتاسیم و کلسیم است. ازاین رو برای بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و همچنین مغزی مفید است.

    . لوبیا سبز

    این ماده‌ی غذایی سرشار از کلسیم، فیبر و همچنین ویتامین C است و از این جهت بهتر است در رژیم غذایی شما قرار بگیرد.

    . هویج

    مواد غذایی کلسیم دار

    کلسیم موجود در این محصول به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و سبب کاهش وزن می‌شود. اگر از هویج به میزان کافی مصرف نمایید شما را از خطر ابتلا به سرطان در امان نگه می‌دارد.

    . انجیر

    این ماده‌ی غذایی نیز می‌تواند به شکل‌های مختلف در برنامه‌ی غذایی شما قرار بگیرد و کلسیم مورد نیاز شما را تأمین نماید.

    مواد غذایی کلسیم دار

    . کلم بروکلی

    یکی دیگر از مواد غذایی سرشار از کلسیم کلم بروکلی است. مصرف این ماده‌ی غذایی مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن کاهش سرعت پیشرفت در بیماری است.

     

    . کلم پیچ از جمله موادغذایی کلسیم دار

    مواد غذایی کلسیم دار

    کلم پیچ نیز یکی دیگر مواد غذایی حاوی کلسیم است که به شکل‌های مختلف می‌تواند در رژیم غذایی شما قرار بگیرید. این ماده‌ی غذایی در انواع غذاها، انواع سالادها و همچنین برخی از ساندویچ‌ها به کار می‌رود و ازاین جهت می‌تواند یکی از محصولاتی باشد که برای تامین کلسیم مورد نیاز خود از آن استفاده می‌کنید.

    . دانه‌ی آفتابگردان

    دانه‌های آفتابگردان منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها، مس، ویتامین E و کلسیم است که می‌تواند در میان وعده‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

    . بادام

    مواد غذایی کلسیم دار

    بادام سرشار از فیبر و کلسیم است و میزان کلسترول خون را تنظیم می‌کند. این ماده‌ی غذایی می‌تواند چربی‌های بدن را بسوزاند و به تقویت قلب،‌ استخوان‌ها و کاهش وزن کمک کند.

    . پرتغال

    این میوه علاوه بر کلسیم حاوی ویتامین C نیز هست. ازاین رو نوشیدن آب پرتغال تازه می‌تواند تا اندازه‌ای کلسیم مورد نیاز بدن شما را تأمین نماید.

    مواد غذایی کلسیم دار

    . کنجد

    کنجد سرشار از کلسیم بوده و مصرف یک قاشق آن معادل با مصرف یک لیوان شیر است. کنجد همچنین منبع غنی مس، منگنز، آهن و فیبر نیز هست.

    . ماهی ساردین

    مواد غذایی کلسیم دار

    این ماهی که در اغلب موارد به صورت کنسرو شده است سرشار از ویتامین‌های مورد بدن است که از کلسیم بالایی نیز برخوردار است. این ماده‌ی غذایی التهاب را در بدن کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. ماهی ساردین کلسترول خون را نیز پایین آورده و سبب بهبود عملکرد قلب می‌شود.

    . ماهی سالمون

    این ماهی منبع غنی کلسیم و ویتامین B12 است. سالمون برای سلامت قلب و استخوان‌ها مفید بوده و سبب بهبود عملکرد پوست و مو می‌شود. این ماده‌ی غذایی همچنین خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

    مواد غذایی کلسیم دار

    . شاه ماهی

    شاه ماهی سرشار از چربی‌های سالم و کلسیم است. این ماهی سبب سلامت استخوان‌ها شده و بر روی عملکرد قلب نیز تاثیرگذار است. استفاده از این ماهی نیز به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.