آیا می‌دانید مواد غذایی حاوی ویتامین B2 کدامند؟ ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یکی از انواع ویتامین‌های گروه B است که باعث افزایش انرژی بدن، درمان میگرن و سلامتی پوست و مو می‌شود. اگر می‌خواهید این ویتامین محلول در آب را برای بدن تأمین نمایید کافی است از مواد غذایی حاوی ویتامین B2 استفاده نمایید.

مواد غذایی حاوی ویتامین B2

مزایای مصرف ویتامین B2 چیست؟

. افزایش سطح انرژی بدن

. بالابردن سوخت و ساز بدن

. حفاظت از بدن در برابر آسیب‌های وارد شده توسط رادیکال‌های آزاد

. سلامت سلول‌های خونی

. سلامت چشم و پوست

مواد غذایی حاوی ویتامین B2

نکته‌ی مهم در مورد مصرف ویتامین B2

جالب است بدانید که مواد غذایی حاوی ویتامین B2 در هنگام گرم شدن به راحتی از بین نمی‌روند. ازاین رو پخت مواد غذایی سرشار از ویتامین B2 تأثیر زیادی در ازبین رفتن این ویتامین ندارد. اما در هر صورت از آن‌جا که این ویتامین محلول در آب است ممکن است در هنگام پخت و پز بخار شود یا در هنگام خیس خوردن مقداری از ویتامین آن از بین برود. ازاین رو سعی کنید مواد غذایی سرشار از ریبوفلاوین را بیش‌تر به صورت خام مصرف کنید.

مواد غذایی حاوی ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

. غلات یکی از مواد غذایی حاوی ویتامین B2

این دست از خوراکی‌ها علاوه بر ریبوفلاوین حاوی نیاسین، ‌آهن و تیامین نیز هست. غلات حاوی فیبر و سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است. ازاین رو برای تولید انرژی و پیشگیری از دیابت، اختلالات روده‌ی بزرگ، یبوست، ‌سرطان بسیار مفید است. شما می‌توانید از غلات سرشار از ویتامین B2 در وعده‌های غذایی به ویژه وعده‌ی صبحانه استفاده نمایید.

. اسفناج

مواد غذایی حاوی ویتامین B2

یکی دیگر از مواد غذایی حاوی ویتامین B2 سبزیجات برگ سبز چون اسفناج و برگ چغندراست. ازاین رو اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین B2 داشته باشید؛ از اسفناج در وعده‌های غذایی خود بیش‌تر استفاده کنید. این ماده‌ی غذایی علاوه بر ریبوفلاوین حاوی انواع مواد مغذی دیگر هم هست که نقش مهمی در سلامت بدن بازی می‌کند. شما می‌توانید اسفناج را هم به شکل پخته و هم به شکل خام در انواع غذاها و پیش غذاها و سالادها استفاده نمایید.

. قارچ

مواد غذایی حاوی ویتامین B2

یکی از مواد غذایی سرشار از ریبوفلاوین قارچ است. اما میزان ویتامین B2 موجود در هریک از مدل‌های متفاوت قارچ با یکدیگر متفاوت است. شما می‌توانید از این ماده‌ی غذایی برای تولید انرژی بیش‌تر استفاده کنید. قارچ سفید سرشار از آنتی اکسیدان است و در میان انواع قارچ‌ها بیش‌ترین میزان ویتامین B2 را به خود اختصاص داده‌است. شما می‌توانید از این ماده‌ی غذایی در انواع سالادها و غذاها  به صورت خام و پخته استفاده نمایید.

. جگر یکی دیگر از مواد غذایی حاوی ویتامین B2

جگر حاوی انواع مواد مغذی است و همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است. این ماده‌ی غذایی پروتئین بالایی دارد و حاوی ویتامین K، ویتامین E، ‌ویتامین D، ویتامین A و فولات است. ازاین رو قرار دادن این ماده‌ی غذایی در رژیم غذایی کمک زیادی به جذب انواع مواد مغذی به ویژه ویتامین B2 می‌کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین B2

. شیر و ماست و پنیر

از دیگر مواد غذایی سرشار از ویتامین B2 می‌توان به شیر، ماست و پنیر اشاره کرد. این گروه از محصولات لبنی علاوه بر ویتامین B2 حاوی کلسیم نیز هست که سلامت استخوان‌ها و بازسازی بافت عضلانی را به دنبال دارد. اما به این نکته دقت کنید که این گروه از محصولات لبنی را باید به صورت کم‌چرب استفاده نمود. ویتامین B2 موجود در این محصولات باعث می‌شود تا مواد غذایی به انرژی تبدیل شوند. بدین ترتیب مصرف این گروه از مواد غذایی می‌تواند در تأمین مواد مغذی به ویژه ویتامین B2 به شما کمک کند.

. ماهی

مواد غذایی حاوی ویتامین B2

این ماده‌ی غذایی علاوه بر امگا ۳ حاوی ویتامین B2 نیز هست. این گروه از مواد غذایی حاوی پروتئین نیز هستند که باید حداقل دوبار در هفته مصرف شوند. اگر می‌خواهید ویتامین B2 مورد نیاز بدنتان را فراهم کنید بیش‌تر از ماهی‌هایی چون قزل آلا و خال‌مخالی استفاده نمایید.

. تخم مرغ

از دیگر مواد غذایی حاوی B2 می‌توان به تخم‌مرغ اشاره کرد. تخم مرغ حاوی مواد مغذی گوناگون و همچنین حاوی پروتئین است. ازاین رو قرار دادن به اندازه‌ی آن در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است. این ماده‌ی غذایی اگر بیش از اندازه مصرف شود باعث بالا رفتن چربی در بدن می‌شود.

مواد غذایی حاوی ویتامین B2

. بادام یکی دیگر از مواد غذایی حاوی ویتامین B2

این خوراکی خوشمزه حاوی چربی‌های سالم و مفید است. این ماده‌ی غذایی علاوه بر ویتامین B2 حاوی آنتی اکسیدان نیز هست که از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین B2

از دیگر منابع غذایی سرشار از ویتامین B2 می‌توان به ارده، سویا، برنج سفید،‌ انگور،‌ سیب،‌ گوجه فرنگی،‌ مارچوبه، کلم بروکلی، نخودفرنگی، ‌لوبیا سبز، سیب‌زمینی شیرین، عدس، لوبیا قرمز، تخمه‌ی آفتابگردان و … اشاره کرد.