آیا می‌دانید روغن آرگان چیست و چه فوایدی دارد؟ روغن آرگان که به طلای مایع نیز شهرت دارد، از هسته‌های تازه‌ی میوه درخت آرگان در مراکش تهیه می‌شود. این روغن فواید متعددی دارد و از قرن‌ها پیش برای پخت و پز و همچنین سلامت پوست و مو کاربرد داشته است.

روغن آرگان

برای بسیاری از افراد داشتن پوستی سالم و موهایی درخشان بسیار حائز اهمیت است. ازاین رو بسیاری از افراد برای رسیدن به این هدف محصولات آرایشی و بهداشتی بسیاری که گاهاً برخی از آن‌ها بسیار گران قیمت نیز هستند، استفاده می‌کنند. اما برخی از محصولات هستند که هم برای پوست و هم برای مو بسیار پُرکاربردند. یکی از این محصولات روغن آرگان است که کاربردهای بسیاری دارد. در زیر شما را با این روغن و فواید آن بیش‌تر آشنا می‌کنیم.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان

این روغن به طلای مایع شهرت دارد و برای پیشگیری از سرطان، مشکلات گوارشی، پوست و ریزش مو بسیار کاربرد دارد. این روغن از میوه‌ی درخت آرگان حاصل می‌شود. درخت آرگان از درختان بومی کشور مراکش است که در حدود هشت متر ارتفاع دارد و در سی سالگی میوه می‌دهد. این درخت عمر طولانی داشته و روغن آن از درون مغز این میوه تهیه می‌شود.

درخت آرگان در شرایط ناخوشایند از خشکی گرفته تا سرما و شرایط سخت محیطی مقاومت از خود نشان می‌دهد و همین مقاومت زیاد خاصیت آن را چند برابر می‌کند. این اکسیر با ارزش حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است و از اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان‌های قوی تشکیل شده‌است.

جنگل آرگان در سال ۱۹۹۸ توسط یونسکو در مراکش جزء ذخایر با ارزش موجود در زیست کره اعلام گردید و در حال حاضر این روغن یکی از خالص‌ترین روغن‌های موجود در جهان به شمار می‌رود.

ویتامین‌های تشکیل دهنده‌ی طلای مایع

روغن آرگان

این روغن نادر از دو اسید چرب به نام‌های اسید اولئیک و اسید لینولئیک به صورت همزمان تشکیل شده‌است. روغن آرگان علاوه بر این اسیدهای چرب حاوی مقادیری ویتامین A و ویتامین E است.

ویتامین E موجود در این روغن نادر سلول‌های پوست و مو را تولید و بازیابی کرده و از پیری زودرس آن‌ها پیشگیری می‌کند. شما می‌توانید از این روغن برای زیبایی پوست و مو استفاده کرده و برخی از مشکلات پوستی را با آن درمان کنید.

ویژگی‌های منحصربه فرد روغن نادر آرگان

روغن آرگان

خاصیت شگفت انگیز این روغن به دلیل روغن موجود در میوه‌ی آن است. این روغن از مواد مغذی فراوانی همچون ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A، اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۹، لینولئیک اسید و آنتی اکسیدان تشکیل شده‌است. جالب است بدانید که روغن آرگان مقاومت بسیار زیادی در برابر اکسید شدن دارد. ویتامین E موجود در این روغن نادر می‌تواند آسیب‌های وارد شده به پوست و مو را ترمیم کرده و رشد و تولید سلول‌ها را بهبود بخشد. ازاین رو با مصرف خارجی این روغن می‌توان پوست و مویی سالم داشت.

طبق تحقیقات به دست آمده مردم بومی کشور مراکش از شیره‌ی هسته‌ی میوه‌ی درخت آرگان برای بهبود شرایط پوست و مو و همچنین ذخیره‌ی غذایی استفاده می‌کردند.

خاصیت درمانی روغن آرگان

روغن آرگان

. درمان شوره‌ی سر

. محافظت از مو در برابر حرارت

. درمان ریزش مو

. نرم کننده‌ی مو

. حالت دهنده ی طبیعی مو

. به تأخیر انداختن پیری زودرس

. ترمیم ترک‌های پوستی

. درخشان کردن ناخن‌ها

. مراقبت از مو در زمان شنا

. محافظت از مو در برابر نور خورشید

. درمان موخوره

. درخشان کردن مو

. پیشگیری و درمان آکنه

. نرم کننده و براق کننده‌ی لب

. درمان اختلالات پوستی و ….

ازاین رو اگر می‌خواهید پوست و مویی سالم داشته باشید و از برخی از بیماری‌های در امان بمانید، از روغن آرگان استفاده کنید. جالب است بدانید که بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی برای تآثیر بیش‌تر و مفیدتر از روغن آرگان در ترکیبات خود استفاده می‌کنند.