فهرست مطالب

    شاید نام اسیدهای چرب امگا ۳ – ۶ – ۷ و ۹ به گوشتان آشنا باشد اما ممکن است در مورد ویژگی آن‌ها اطلاعات زیادی نداشته باشید. اسیدهای چرب ضروری برای بدن ما انسان‌ها، دسته‌ای از اسیدهای چرب هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌ها نیست. از این رو اسیدهای چربی که بدن برای فعالیت‌های بیولوژیکی خود به آن محتاج است باید از طریق خوردن غذا یا در مواردی از طریق مکمل‌های دارویی همانند مصرف انواع ویتامین‌ها تأمین شوند.

    اسیدهای چرب امگا 3 - 6 - 7 - 9

    اسیدهای چرب ضروری برای بدن به دو نوع اسیدهای چرب امگا ۳ یا اسید لینولنیک و امگا ۶ یا اسید لینولئیک تقسیم می‌شوند که به ویتامین F نیز شهرت دارند. در این میان اسید چرب امگا ۹ یا اسید اولئیک بر خلاف اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ به عنوان اسیدهای چرب تک غیراشباع شناخته می‌شوند. این مدل اسیدهای چرب به اندازه‌ی دو نوع دیگر برای بدن ضروری نیستند. اما اسیدهای چرب امگا ۷ بر خلاف دیگر انواع خود،‌ از دسته‌ی چربی‌های ضروری برای بدن نیست. بدن می‌تواند این مدل اسید چرب  را از چربی‌های دیگر موجود در بدن بسازد. حال برای آن‌که با این دسته از اسیدهای چرب که برخی از آن‌ها برای بدن ضروری و برخی دیگر غیر ضروری‌اند، بیشتر آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید.

    اسیدهای چرب امگا 3 - 6 - 7 - 9

    اسیدهای چرب امگا ۳

    امگا ۳ از جمله اسیدهای چرب چندغیراشباع است که بدن به خودی خود آن را تولید نمی‌کند و باید آن را از منابع غذایی تأمین نمود. اسیدهای چرب چندغیراشباع در فضای درون اتاق به شکل جامد هستند ولی اسیدهای چرب تک غیراشباع در دمای محیط به شکل مایع هستند.

    طبق نظر دانشمندان برای سلامت انسان به ویژه سلامت قلب، چربی‌های غیر اشباع گزینه‌های بهتری هستند چون برخلاف چربی‌های اشباع شده انسداد سرخرگ‌ها را به دنبال ندارند.

    اسیدهای چرب امگا 3 - 6 - 7 - 9

    اسیدهای چرب امگا ۳ بر روی تولید و عملکرد هورمون‌ها و سیستم ایمنی نقشی مهم داشته و سبب سلامت قلب و ریه می‌شوند. این دسته از اسیدهای چرب همچنین می‌توانند میزان التهاب در بدن را تا حدودی کاهش دهند. مواد غذایی چون ماهی سالمون، ماهی ساردین، بذر کتان، گردو و … برای رساندن این دسته از اسیدهای چرب به بدن مفیدند.

    اسیدهای چرب امگا ۶

    این دسته از اسیدهای چرب نیز همانند اسیدهای چرب امگا ۳ از گروه اسیدهای چرب چندغیراشباع هستند که وجود آن‌ها در برای بدن لازم است. البته باید خاطر نشان کرد که مصرف بیش از اندازه‌ی این گروه از اسیدهای چرب می‌تواند مشکلاتی در بدن ایجاد کند. به گونه‌ای که اگر میزان اسیدهای چرب امگا ۶ از امگا ۳ در بدن بیشتر باشد، امکان ابتلا به بیماری‌های التهابی نیز در بدن بیشتر خواهد شد.

    اسیدهای چرب امگا 3 - 6 - 7 - 9

    بهترین مواد غذایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند عبارتند از روغن سویا، تخم کدو و روغن بادام زمینی.

    اسیدهای چرب امگا ۹

    این گروه از دسته اسیدهای چرب، تک غیراشباع هستند که سبب پایین آوردن کلسترول بد خون و یا به عبارتی LDL و افزایش کلسترول خوب خون یعنی HDL می‌شوند. از مواد غذایی حاوی امگا ۹ می‌توان از روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن کانولا و بادام نام برد.

    اسیدهای چرب امگا 3 - 6 - 7 - 9

    اسیدهای چرب امگا ۷

    اسیدهای چرب امگا ۷ بر خلاف دیگر انواع خود،‌ از دسته‌ی چربی‌های ضروری برای بدن نیستند و بدن می‌تواند آن را از چربی‌های دیگر موجود در بدن بسازد. دانشمندان بر این باورند که این گروه از اسیدهای چرب پیام هورمونی را در مراحل متابولیک حیاتی به بدن انسان ارسال می‌کنند. این دسته از دانشمندان بر این اعتقادند که اسیدهای چرب امگا ۷ از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان محافظت می‌کند.

    اسیدهای چرب امگا 3 - 6 - 7 - 9

    یکی از مهم‌ترین منابع غذایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۷ هستند، روغن سنجد تلخ است. این گیاه سرشار از ویتامین C است که نقشی مهم در حفاظت از پوست دارد.

    اسیدهای چرب امگا 3 - 6 - 7 - 9

    شایان ذکر است که اگر به دنبال مکمل‌های دارویی اسیدهای چرب هستید؛ استفاده از امگا ۳ آن‌ هم به میزان مشخص و با تجویز پزشک توصیه می‌شود، چون سایر گروه‌های اسیدهای چرب با مصرف مواد غذایی مناسب به میزان لازم جذب بدن می‌شوند.