درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش مشکلات ناشی از این عارضه است. در واقع یکی از دلایل گرفتگی عضلات یا کرامپ عضلات کمبود ویتامین و مواد معدنی است. شما می‌توانید با رعایت نکات لازم و مصرف مواد مغذی که بدن شما با کمبود آن مواجه است، دردهای حاصل از این گرفتگی را کاهش دهید.

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

البته باید خاطر نشان کرد که هنوز دلیل مشخصی برای گرفتگی عضلات مشخص نشده‌است. اما در بیش‌تر موارد افرادی که با این عارضه مواجه هستند در شرایطی خاص چون بارداری، ورزش و عدم تعادل الکترولیتی و نمک قرار گرفته‌اند که می‌توانند این مشکل را با دریافت برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی تاحدودی حل کنند.

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

در زیر به تعدادی از ویتامین‌های لازم برای درمان گرفتگی عضلات اشاره می‌کنیم.

. ویتامین B1 یا تیامین یکی از ویتامین‌های لازم برای درمان گرفتگی عضلات

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

یکی از راه‌های درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها مصرف تیامین یا ویتامین B1 است. درواقع بسیاری از افراد که با کمبود ویتامین B1 مواجه هستند درد و گرفتگی عضلات را تجربه کرده‌اند. اگر شما با کمبود این ویتامین روبه رو هستید می‌توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از تیامین از جمله برنج قهوه‌ای، غلات کامل، ماکیان، مغز دانه‌ها، انواع لوبیا، نخود فرنگی و … و همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین B1 که باید توسط پزشک برای شما تجویز شود، با مشکل گرفتگی عضلات مقابله نمایید.

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

. ویتامین B6

یکی دیگر از ویتامین‌های لازم برای درمان گرفتگی عضلات و مشکلات اسکلتی ویتامین B6 است. این ویتامین محلول در آب را می‌توان با مصرف مکمل‌های آن یا مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B6 چون موز، اسفناج، گردو، بوقلمون، ماهی سالمون،‌ آجیل، میوه‌های خشک، آووکادو و … برای بدن تأمین کنید.

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

جالب است بدانید که ویتامین B6 اگر در کنار ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B12 مورد استفاده قرار بگیرد؛ می‌تواند گرفتگی ایجاد شده در عضلات را کاهش دهد.

. مصرف ویتامین B12 یا کوبالامین یکی دیگر از راه‌های درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

این ویتامین در سنتز DNA و هدایت عصبی نقش داشته و برای سلامت سلول‌های قرمز خون ضرورت دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند مشکلاتی نظیر لرزش و ضعف عضلات را به دنبال داشته باشد. اگر با کمبود این ویتامین مواجه هستید و به گرفتگی عضلات دچار هستید حتماً از مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 همچون لبنیات، تخم مرغ، گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ، تخم مرغ، ماهی و … استفاده کنید.

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

. ویتامین D

یکی از راه‌های درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها، مصرف ویتامین D است. این ویتامین برای سلامت استخوان‌ها و دندان بسیار ضرورت دارد. برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌است که کمبود شدید ویتامین D می تواند توده‌ی عضلانی را کاهش دهد و باعث ضعف عضلانی شود. علاوه بر گرفتگی و ضعف عضلات کمبود ویتامین D می‌تواند مشکلات دیگری نظیر سرطان استخوان و دیابت را نیز ایجاد نماید. همچنین اگر ویتامین D کافی نباشد بدن نمی‌تواند فسفر و کلسیم کافی جذب خود کند. ازاین رو اگر فسفر و کلسیم بدن کاهش یابد، انقباض‌های عضلانی به ویژه درناحیه‌ی دست و صورت ایجاد می‌شود.

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

برای دریافت ویتامین D کافی برای بدن می‌توان از مکمل‌های ویتامین D استفاده کرد یا از نور مستقیم خورشید استفاده نمود. شما همچنین می‌توانید از مواد غذایی حاوی ویتامین D چون ماهی مانند سالمون، قزل آلال و کاد، گوشت و جگر گاو، مرغ،‌ تخم مرغ و لبنیات غنی شده با ویتامین D استفاده نمایید.

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

. ویتامین E

برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌است که کمبود ویتامین E می‌تواند جریان خون در بدن را ضعیف کرده و منجر به گرفتگی عضلات شود. ازاین رو اگر بدن ویتامین E کافی در دسترس داشته باشد؛ خون رقیق شده و رگ‌های منبسط خواهند شد. بدین ترتیب جریان خون در بدن به درستی صورت می‌گیرد و بدن کم‌تر دچار گرفتگی می‌شود.

درمان گرفتگی عضلات با ویتامین‌ها

جالب است بدانید که ویتامین E یکی از ویتامین‌هایی است که برای افرادی که مشکل واریس دارند تجویز می‌شود. چون این ویتامین با رقیق کردن خون تا حدودی از مشکل واریس کم می‌کند.