فهرست مطالب

    در این بحث می‌خواهیم ویتامین‌های مورد نیاز در دوران یائسگی را به شما معرفی کنیم. زمانی که یائسگی رخ می‌دهد میزان استروژن در بدن کاهش می‌یابد. در این هنگام کلسیم کم‌تری به استخوان‌ها می‌رسد و امکان بروز پوکی استخوان وجود خواهد داشت. کاهش استروژن در بدن علائمی چون گُرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییر خلق و خو، بی‌خوابی، اضافه وزن و … را به دنبال دارد که گاهاً در برخی از افراد بروز این علائم بسیار طاقت‌فرسا است. ازاین رو برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی وجود دارند که به این دست از افراد کمک می‌کنند تا این دوران را راحت‌تر طی کرده و علائم را تا حدی کنترل نمایند.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    برای آشنایی بیشتر با  ویتامین‌های مورد نیاز در دوران یائسگی در این مقاله همراه ما باشید.

    ویتامین‌های مورد نیاز در دوران یائسگی

    کاهش میزان استروژن در این دوران امکان ابتلا به برخی از بیماری‌ها همچون پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، بی‌اختیاری در کنترل ادرار و … را موجب می‌شود. علائمی که در دوران یائسگی بروز پیدا می‌کنند در برخی از افراد بسیار جزئی و در برخی از افراد بسیار شدید هستند. اما اگر می‌خواهید این علائم را تحت کنترل خود در آورید باید از ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی استفاده کنید. در زیر به تعدادی از این ویتامین‌ها اشاره می‌کنیم.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    . ویتامین A یکی از ویتامین‌های مورد نیاز در دوران یائسگی

    این ویتامین در سلامت استخوان‌ها، بافت‌ها، چشم‌ها، دندان‌ها و همچنین پوست نقشی مهم ایفا می‌کند. برخی از محققان بر این اعتقادند که ویتامین A بر روی شکستگی استخوان‌ها به ویژه در قسمت لگن تأثیرگذار است. شما می‌توانید این ویتامین را از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل‌ها دارویی تأمین نمایید.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    جالب است بدانید که شما با خوردن میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ می‌توانید به ساخت ویتامین A از بتاکارتن در بدن کمک شایانی کنید. دقت کنید که دوز مصرف این ویتامین را باید پزشک مشخص کند اگر این ویتامین را به میزان زیاد مصرف کنید مشکلاتی برای شما پیش خواهد آمد. شما می‌توانید این ویتامین را از طریق مصرف مواد غذایی مناسب برای بدن خود تأمین نمایید. بهترین منابع غذایی سرشار از ویتامین A عبارتند از تخم مرغ، شیرخشک غنی شده، غلات غنی شده‌، میوه  و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ، کلم بروکلی، اسفناج، سبزیجاتی با برگ سبز و …

    . ویتامین E

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز در دوران یائسگی ویتامین E است. بیشتر بانوان می‌توانند این ویتامین را از طریق مواد غذایی دریافت کنند. تعدادی از بانوان نیز می‌توانند با تجویز پزشک مکمل دارویی ویتامین E مصرف نمایند.

    ویتامین E استرس ناشی از عدم تعادل در ترشح هورمون‌ها را کاهش می‌دهد. این ویتامین در مواد غذایی مختلفی یافت می‌شود که آجیل‌ها، دانه‌های آفتابگردان، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه‌فرنگی،‌ انبه و … تعدادی از این دست هستند.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    شایان ذکر است که پزشکان در مورد زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند علاوه بر خوردن مواد غذایی، مکمل دارویی نیز تجویز می‌کنند که علائم ناشی از این دوران را تا حدی کاهش دهد.

    . ویتامین D

    این ویتامین از در معرض مستقیم قرار گرفتن نورخورشید در بدن تولید می‌شود. این ویتامین همانند کلسیم برای استحکام استخوان‌ها لازم است. ازاین رو افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند درمعرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. بدین ترتیب بانوان در دوارن یائسگی باید هر دوی این ویتامین‌ها را به میزان لازم برای بدن خود تأمین نمایند.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    در دوران یائسگی فرایند بازسازی استخوان‌ها آهسته‌تر انجام می‌شود پس باید ویتامین D و کلسیم لازم را با خوردن مواد غذایی و یا مکمل‌های دارویی برای بدن تأمین نمود. زرده ی تخم مرغ، ماهی قزل‌آلا، تن ماهی، غلات غنی شده با ویتامین D، آبمیوه‌های غنی شده با ویتامین D و … از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند ویتامین D مورد نیاز برای بدن را تأمین نمایند. جالب است بدانید که بدون این ویتامین بدن قادر به جذب کلسیم نخواهد بود.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    . ویتامین B12

    در دوران یائسگی بانوان دچار کمبود این ویتامین می‌شوند. ازاین رو برای دریافت این ویتامین می‌توانند مواد غذایی چون ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی آزاد، گوشت قرمز، بوقلمون، شیر، ماست و … مصرف کنند.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    . ویتامین B6 یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز در دوران یائسگی

    این ویتامین در تولید آنتی بادی به بدن کمک می‌کند. این ویتامین همچنین بر روی عملکرد اعصاب تأثیر گذاشته، پروتئین‌ها را تجزیه کرده و قند خون بدن را کنترل می‌کند. سردرگمی، افسردگی، گیجی و منگی، زخم‌های دهانی، آسیب دیدن اعصاب در دست‌ها و پا‌ها از جمله خطرات کمبود ویتامین B6 است. ازاین رو به بانوانی که در دوران یائسگی هستند توصیه می‌شود که به میزان لازم ویتامین B6 مصرف کنند.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    ویتامین B6 در مواد غذایی چون حبوبات، بوقلمون، ‌گوشت گاو، آووکادو، مز، آجیل، رمغ، غلات کامل، ذرت، اسفناج، ادویه‌ها و … یافت می‌شود.

    ویتامین های مورد نیاز در دوران یائسگی

    اگر می‌خواهید دوران یائسگی آرامی داشته باشید سعی کنید تمامی این ویتامین‌ها را به میزان لازم در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.