در این بحش می‌خواهیم شما را با ویتامین‌های مفید برای پسوریازیس و نقش تغذیه در درمان این بیماری پوستی آشنا کنیم. پسوریازیس یکی از بیماری‌های خودایمنی است که مشکلات پوستی متفاوتی را در فرد بیمار به وجود می‌آورد. این بیماری التهابی با افزایش تکثیر سلولی در نواحی همچون کف سر، ناخن و مفاصل به شکل پوسته‌های ضخیم بر روی پوست ایجاد می‌شود که قرمز رنگ بوده و ملتهب است. در واقع پسوریازیس یکی از بیماری‌های مزمن پوستی است که پوسته پوسته شدن، قرمزی و خارش پوست را به دنبال دارد. در این بیماری مزمن سلول‌های پوست بیش از حد تولید می‌شود و بازسازی پوست نیز سریع تر از حد طبیعی صورت می‌گیرد.

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

برخی از تحقیقات انجام گرفته در مورد بیماری پسوریازیس نشان می‌دهد که تغذیه نقش مهمی در بهبود و پیشگیری از این بیماری دارد. البته این موضوع هنوز از نظر علمی ثابت نشده‌است اما خود افراد بیمار به نقش تغذیه در درمان و بهبود این بیماری اذعان داشته‌اند. پس در واقع می‌توان چنین گفت که مصرف برخی از ویتامین‌ها و همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب و تغذیه‌ی درست در درمان این بیماری پوستی موثر بوده‌است. برخی از محققین بر این باورند که مصرف ویتامین‌هایی چون A، E، D، ویتامین‌های گروه B، C و K و همچنین مصرف فیبر و پروبیوتیک‌ها در درمان این بیماری نقشی موثر داشته‌اند.

ویتامین‌های مفید برای پسوریازیس

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

باید خاطر نشان ساخت که هنوز اثبات علمی در مورد درمان این بیماری پوستی با مصرف ویتامین صورت نگرفته است. اما برخی از پژوهش‌ها نشان‌ داده‌است که علائم این بیماری با مصرف برخی از ویتامین‌ها کم‌رنگ‌تر شده و از این جهت درمان خوبی برای این نوع از بیماری خودایمنی است. در زیر شما را با تعدادی از این ویتامین‌ها آشنا می‌کنیم.

. ویتامین  A یکی از ویتامین‌های مفید برای پسوریازیس

رتینول یا همان ویتامین  A از ویتامین‌های مفید برای بدن است که عوارض ناشی از بیماری پسوریازیس را کاهش می‌دهد. این ویتامین در ساخت سلول‌های پوستی مشارکت دارد و از تولید بیش از اندازه‌ی سلول‌های پوست که در بیماران مبتلا به این عارضه شایع است، پیشگیری می‌کند.

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

ویتامین  A اگر به صورت موضعی مصرف شود،‌عوارض جانبی کم‌تری دارد. اما شما می‌توانید زیر نظر پزشک متخصص درکنار پمادهای موضعی از مکمل‌های این ویتامین نیز مصرف کنید.

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

باید خاطر نشان ساخت که اگر می‌خواهید ویتامین  A مورد نیاز بدن را از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی دریافت کنید؛ بهتر است از سبزیجات نارنجی و زرد رنگ بیش از دیگر سبزیجات استفاده نمایید.

. ویتامین  E

یکی دیگر از ویتامین‌های مفید برای پسوریازیس ویتامین  E است. تحقیقات نشان داده‌اند که بیماران مبتلا به عارضه‌ی پسوریازیس دچار کاهش سطح سرمی سلنیوم هستند. سلنیوم آنتی اکسیدانی قوی است که ویتامین E غلظت آن در بدن را بهبود می‌بخشد. البته در مورد کاهش علائم پسوریازیس با مصرف این ویتامین هنوز اثبات علمی صورت نگرفته‌است. اما از آن‌جا که سلنیوم و ویتامین E هر دو آنتی اکسیدانی قوی هستند، از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند که از این جهت برای بیماران مبتلا به این عارضه می‌تواند مفید باشد.

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

برای آن‌که ویتامین  E مورد نیاز بدن خود را تأمین نمایید کافی است از مواد غذایی نظیر اسفناج،‌ تخمه‌آفتابگردان،‌ کدو، ‌بادام، آووکادو، ‌انبه و … ‌مصرف کنید. اگر مصرف این دست از مواد غذایی نتوانست ویتامین مورد نیاز بدن شما را تأمین نمایید باید زیر نظر پزشک از مکمل‌های ویتامین  E استفاده نمایید.

. ویتامین  D

از آن‌جا که در بیماری پسوریازیس سلول‌های پوستی بیش از اندازه‌ی طبیعی تکثیر می‌شوند، کمبود ویتامین D نیز می‌تواند علائم این بیماری را تاحدی تشدید نماید. از این رو ویتامین D از رشد و تکثیر بیش از حد سلول‌ها در بدن جلوگیری می‌ کند که این موضوع تاحد زیادی به درمان پسوریازیس کمک می‌کند.

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین D تولید شده از طریق در معرض مستقیم قرار گرفتن نورخورشید می‌تواند تا حدی در درمان بیماران مبتلا به عارضه‌ی پوستی پسوریازیس مفید باشد. شما می‌توانید برای کاهش علائم این بیماری پوستی مکمل‌های خوراکی ویتامین  Dرا در کنار یک پماد استروئیدی مصرف کنید.

. ویتامین‌های گروه B یکی دیگر از ویتامین‌های مفید برای پسوریازیس

این گروه از ویتامین‌های محلول در آب خاصیتی ضدالتهابی دارند و مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشند. ویتامین‌های گروه B رطوبت پوست را حفظ کرده و مشکلات پوستی نظیر خارش را برطرف می‌کنند. ازاین رو اگر به این عارضه دچار هستید حتماً از مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B استفاده نمایید.

. ویتامین C

یکی دیگر از ویتامین‌های محلول در آب که برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن مناسب است؛ ویتامین C است. این ویتامین از آن‌جا که آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌رود با استرس اکسیداتیو مقابله کرده و از این جهت در درمان بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس که خود ایمنی هستند؛ مفید است. ویتامین C برای نوسازی سلول‌ها به کار رفته و خاصیت ضد آلرژی دارد. همچنین این ویتامین می‌تواند موجب دفع سموم از بدن شود.

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

شما می‌توانید این ویتامین را از طریق مصرف مکمل‌های آن یا از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C چون سبزیجات برگ سبز، مرکبات، انواع توت و … برای بدن تأمین نمایید.

. ویتامین K

یکی دیگر از ویتامین‌های موثر در درمان پسوریازیس ویتامین K است. نوعی از این ویتامین دارای خاصیت ضدالتهابی است که از این جهت التهابات پوستی ناشی از پسوریازیس را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی نظیر زردچوبه، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، پیازچه و خوراکی‌هایی از این دست ویتامین K مورد نیاز برای بدن را تأمین نمایید.

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

شایان ذکر است علاوه بر ویتامین‌های ذکر شده مواد معدنی نظیر روی نیز در کاهش علائم این عارضه‌ی پوستی موثر هستند.

نقش تغذیه در درمان این بیماری پوستی

اگر در زندگی روزمره‌ی خود رژیم غذایی مناسب داشته باشید،‌ می‌توانید تا حدودی عوارض ناشی از این بیماری را کاهش دهید. شما با قرار دادن مواد غذایی نظیر گردو، هویج، کاهو، شاتوت، انگور، انار، زردچوبه، چای سبز و … و همچنین مصرف روغن نارگیل، روغن بنفشه، روغن گل مغربی تا حدودی می توانید با علائم این بیماری مقابله نمایید.

ویتامین های مفید برای پسوریازیس

شایان ذکر است برای کاهش علائم پسوریازیس باید برخی از مواد غذایی را نظیر گوشت قرمز، گندم و مشتقات آن، عدس، شیرگاو، قند و شکر، کاکائو، گوجه فرنگی، بادمجان، خرما و … را کم‌تر مصرف کنید.