روغن بادام تلخ فواید بسیاری دارد و مصرف خارجی آن برای بخش‌های مختلف بدن از پوست و مو گرفته تا سردرد و گرفتگی عضلات مفید است. جالب است بدانید که بادام تلخ حاوی مواد سمی است و ازاین جهت برای مصارف داخلی بسیار اندک مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن هم با تجویز پزشک متخصص. ازاین رو باید این روغن را برای مصارف خارجی به کار برد.

روغن بادام تلخ

نیمی از روغن بادام تلخ از سه ماده به نام‌های بنزآلدهید، گلیکوسید آمیگدالین و هیدروژن سیانید یا همان اسید هیدروسانیک تشکیل شده است و پنجاه درصد الباقی دربرگیرنده‌ی چربی‌های تک غیراشباع است که تشابهاتی با روغن بادام شیرین دارد. در زیر شما را با مضرات و تعدادی از فواید روغن بادام تلخ آشنا می‌کنیم.

مضرات روغن بادام تلخ

این روغن از مواد خطرناک و سمی تشکیل شده که فقط مصرف خارجی آن توصیه شده و خوراکی نیست. به این نکته دقت کنید که فقط در موارد خاص، دوز بسیار کم این روغن توسط پزشک برای مصارف خوراکی تجویز می‌شود. همچنین مصرف هر شکل از این روغن برای بانوان بادار و نوزادان توصیه نمی‌گردد.

روغن بادام تلخ

فواید مصرف روغن بادام تلخ

. پایین آورنده‌ی تب

مواد تلخ دربردارنده‌ی ترکیبات آلکالینی هستند که سمی هستند. سمی و تلخ بودن این مواد از رشد باکتری،‌ ویروس و میکروب پیشگیری کرده و ازاین رو اگر فرد بیمار تب‌دار باشد، این عارضه درمان خواهد شد. فقط به این نکته دقت کنید که از دوز کم این روغن برای درمان تب استفاده می‌کنند. به همین دلیل نیز در ادوار گذشته از ترکیبات تلخ برای درمان تب استفاده می‌کردند.

. از بین برنده‌ی میکروب‌ها

روغن بادام تلخ

از دیگر فواید مصرف روغن بادام تلخ می‌توان به خاصیت ضد میکروبی آن اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم روغن این بادام حاوی هیدروژن سیانید و بنزآلدهید است که از بین برنده‌ی میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هاست. ازاین رو از این ماده‌ برای از بین بردن قارچ و میکروب استفاده می‌شود.

. تسکین درد از دیگر فواید مصرف روغن بادام تلخ

جالب است بدانید که گلیکوسید آمیگدالین موجود در روغن بادام تلخ می‌تواند بر روی اعصاب تأثیر می‌گذارد و از این جهت از بین برنده‌ی حس درد است. فقط دقت کنید که از این روغن فقط برای استعمال خارجی استفاده می‌شود و مصرف خوراکی آن می‌تواند منجر به بیهوشی شود. پس در هنگام سردرد می‌توانید این روغن را با سرکه ترکیب کرده و بر روی پیشانی بمالید.

روغن بادام تلخ

. درمان گرفتگی عضلات

از دیگر فواید مصرف روغن بادام تلخ می‌توان به تسکین درد و برطرف کردن گرفتگی زانو و اسپاسم عضلات اشاره داشت. پس اگر درحین ورزش کردن دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، چند قطره از این روغن را بر روی ناحیه‌ی دچار گرفتگی ریخته و کمی ماساژ دهید. بعد از گذر مدتی کم کم گرفتگی شما از بین می‌رود.

. ضد سرطان

تحقیقات نشان داده‌اند که روغن بادام تلخ به دلیل برخورداری از ماده‌ی هیدروژن سیانید یا اسید هیدروسیانیک برای مقابله با سلول‌های سرطانی و همچنین ترمیم و رشد سلول‌های سالم بسیار مفید است.

روغن بادام تلخ

. ترمیم موهای آسیب دیده و درمان ریزش مو از دیگر فواید روغن بادام تلخ

این روغن در سلامت پوست و مو نقش مهمی ایفا می‌کند. این روغن می‌تواند شکنندگی مو را از بین برده و موهای شما را درخشان کند. ازاین رو برای سلامت موهای خود از روغن بادام تلخ استفاده کنید. همچنین این روغن برای تقویت مو و درمان ریزش آن موثر است. جالب است بدانید که روغن بادام نه تنها برای ریزش مو موثر است بلکه برای مژه، ابرو، ریش و سیبیل نیز مفید است.

روغن بادام تلخ

. تقویت ناخن و آب رسانی به پوست

این روغن برای کاهش چین و چروک پوست به کار می‌رود. همچنین برای درمان خشکی و تقویت ناخن‌ها بسیار موثر است. پس اگر می‌خواهید همیشه پوستی سالم داشته باشید حتماً از این روغن مصرف کنید. چون روغن بادام خاصیت آب‌رسانی داشته و برای درمان چین و چروک پوست مفید است. پس اگر بدن را با چند قطره از این روغن به آرامی ماساژ‌دهید،‌ خشکی پوست شما درمان خواهد شد.

. درمان سیاهی دور چشم از دیگر فواید این روغن

اگر لکه‌های قهوه‌ای و تیره‌ رنگ در اطراف چشم شما وجود دارد، کافی است یک تا دو قطره از این روغن را قبل از خواب اطراف چشم خود بمالید.

روغن بادام تلخ

. درمان عفونت‌های پوستی

تجربیات نشان داده‌است که اگر این روغن را با آب ترکیب کنید و آن را بر روی پوستی که دچار عفونت شده‌است بمالید، رشد قارچ‌ها از بین رفته و پوست تیمار می‌شود.

. محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید

از دیگر خواص این روغن محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید است. شما می‌توانید از این روغن در کنار کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

. ترمیم ترک‌های پوستی

اگر می‌خواهید لکه‌های پوستی شما درمان شوند و ترک‌های پوستی التیام یابند، از روغن بادام تلخ استفاده کنید. چون قادر است جای جوش‌ را از بین برده و لکه‌های پوستی را درمان کند.