حقایقی جالب در مورد ویتامین C

Telegram
WhatsApp

در این مقاله شما را با حقایقی جالب در مورد ویتامین C آشنا می‌کنیم. ویتامین C یکی از منحصربه فردترین ویتامین‌های محلول در آب است که از آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی به شمار می‌رود. از این رو شما با مصرف این ویتامین سیستم ایمنی و سیستم عصبی خود را تقویت می‌کنید. جالب است بدانید که مصرف ویتامین C شما را در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان در امان نگه می‌دارد. ازاین رو اگر می‌خواهید بدنی سالم داشته باشید حتماً مواد غذایی سرشار از ویتامین C استفاده نموده یا مکمل‌های آن را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

حقایقی جالب در مورد ویتامین c

حقایقی جالب در مورد ویتامین C

این ویتامین محلول در آب از آن‌جا که در بدن ساخته نمی‌شود باید از طریق مصرف مواد غذایی و یا مکمل‌های ویتامین C برای بدن تأمین شود. مصرف ویتامین C به سن و جنس افراد بستگی دارد که در دوران حاملگی و شیردهی و همچنین در زمان ابتلا به برخی از بیماری‌های میزان مصرف آن تغییر می‌کند. ازاین رو مصرف این ویتامین مزایای بسیار دارد که در زیر شما را با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

حقایقی جالب در مورد ویتامین c

. ویتامین C می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را با تقویت سیستم ایمنی بدن کاهش دهد.

. برای پیشگیری از بیماری های قلبی وعروقی و سکته قلبی و سکته مغزی می‌توان از ویتامین C استفاده کرد.

. مصرف این ویتامین امکان ابتلا به سرماخوردگی را به میزان موثر کاهش می‌دهد. البته باید به این نکته دقت کرد که امکان ابتلا به سرماخوردگی زمانی کاهش می‌یابد که این ویتامین روزانه به اندازه‌ی کافی به بدن برسد. چون این ویتامین در بدن تولید نمی‌شود و اضافه‌‌ی آن از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود.

. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و از اکسیداسیون مولکول‌های بدن  پیشگیری می‌کند.

. جالب است بدانید که مقادیر بالای ویتامین C برای کاهش سرعت رشد برخی از انواع بافت‌های سرطانی مناسب است.

حقایقی جالب در مورد ویتامین c

. ویتامین C برای جلوگیری از آسیب‌های وارد شده به بدن که توسط سموم از جمله انواع آلاینده‌ها و دود سیگار انجام می‌شود؛ موثر است.

. این ویتامین محلول در آب کلاژن مورد نیاز برای دندان‌ها، استخوان و همچنین رگ‌های خونی را تأمین کرده و از این جهت برای ترمیم و بهبود زخم‌ها بسیار موثر است.

. ویتامین C با تولید هورمون‌های مناسب برای مغز به عملکرد بهتر مغز کمک شایانی می‌کند.

ویژگی‌های منحصربه فرد ویتامین C

. این ویتامین از نخستین ویتامین‌های دست‌ساز در کارخانه‌ها بود که به شکل قرص در دسترس مردم قرار گرفت.

. برای پیشگیری از کمبود این ویتامین بهتر است آن را از طریق مصرف مواد غذایی تازه چون انواع سبزیجات و میوه‌ها برای بدن تأمین نمود. چون اگر سبزیجات فریز شود یا پخته شوند ویتامین‌های خود را تا اندازه‌ی زیادی از دست می‌دهند. پس سعی کنید برای دریافت ویتامین C از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید و به میزان کم آن‌ها را بخارپز کنید.

حقایقی جالب در مورد ویتامین c

. دریافت ویتامین C به میزان زیاد نیز می‌تواند برای بدن مشکلاتی چون کم آبی و درد معده ایجاد نماید پس به اندازه مصرف کنید.

. ویتامین C در تولید کلاژن نقشی مهم ایفا کرده که منجر به سفتی پوست می‌شود. ازاین رو اگر میزان ویتامین C در بدن کم شود کلاژن لازم برای بدن فراهم نمی‌شود و پوست سفتی خود را از دست داده و خشک می‌شود. ازاین رو برای داشتن پوستی سالم به میزان لازم ویتامین C مصرف کنید.

. جالب است بدانید که افراد سیگاری با کمبود ویتامین C مواجه هستند. بنابراین اگر ویتامین C لازم برای بدنشان فراهم نشود با خون‌ریزی در ناحیه‌ی لثه و دندان مواجه می‌شوند و امکان ریزش دندان در این دست از افراد بیش‌تر خواهد شد.

حقایقی جالب در مورد ویتامین c

. طبق برخی از پژوهش‌ها ویتامین C می‌تواند فشارخون و کلسترول خون بالا را کاهش داده و منجر به سلامت رگ‌های قلب شود.

. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و افرادی که رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنند باید با تجویز پزشک این ویتامین را استفاده کنند چون ممکن است با مصرف آن دچار مشکلات دیگری شوند.

برای دریافت بیشتر ویتامین C باید از چه خوراکی‌هایی بیش‌تر استفاده کرد؟

حقایقی جالب در مورد ویتامین c

بهترین منابع غذایی ویتامین C عبارت است از پرتقال، فلفل دلمه زرد و قرمز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کیوی، گریپ فروت، گواوا، توت فرنگی، پاپایا و …. فقط دقت کنید که برای دریافت ویتامین C مورد نیاز بدن باید سبزیجات را به صورت تازه و خام مصرف کرد یا کمی آن‌ها را بخارپز کنید.